• 8.985.287 stemmen

Batman: The Animated Series - Seizoen 1 (1992-1993)

Alternatieve titels: BtaS, Batman, The Adventures of Batman & Robin

Ontwikkeld door: Bruce Timm en Eric Radomski

Met: Kevin Conroy (stemrol), Mark Hamill (stemrol) en Efrem Zimbalist Jr. (stemrol)

Datum van release: zaterdag 5 september 1992

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot Batman: The Animated Series

Batman The Animated Series volgt Bruce Wayne, alias Batman, in zijn strijd tegen de misdaad in Gotham City. Hij krijgt in de loop van de serie hulp van Dick Grayson (Robin) en Barbara Gordon (Batgirl) en neemt het op tegen de beruchtste schurken.

Afleveringen Seizoen 1 (1992-1993)

1. 1. The Cat & the Claw (Part 1)

5 september 1992 (22 minuten)

Batman krijgt het aan de stok met Catwoman. Tegelijkertijd heeft hij gevoelens ontwikkeld voor ene Selina Kyle. Selina komt in de problemen met een terroristengroep genaamd The Red Claw.

2. 2. On Leather Wings

6 september 1992 (22 minuten)

Gotham City wordt geterroriseerd door een groot vleermuisachtig wezen waarop men concludeert dat het Batman is en de jacht op hem opent.

3. 3. Heart of Ice

7 september 1992 (22 minuten)

De geheimzinnige Mr. Freeze pleegt aanvallen op Gothcorp. Batman probeert te onderzoeken wie hij is en waarom hij dit doet.

4. 4. Feat of Clay (Part 1)

8 september 1992 (22 minuten)

Bruce Wayne wordt beschuldigd van een moordpoging op Lucius Fox. De ware dader is ene Matt Hagen, in opdracht van Roland Daggett, die hem in ruil beloofd heeft zijn verminkte gezicht te herstellen. Door het mislukken van de moord loopt alles heel anders af.

5. 5. Feat of Clay (Part 2)

9 september 1992 (22 minuten)

Vrijgelaten op borg gaat Batman op zoek naar de ware dader. Hagen is intussen in Clayface veranderd en wil wraak.

6. 6. It's Never Too Late

10 september 1992 (22 minuten)

Een bendeoorlog tussen Rupert Thorne en Arnold Stromwell loopt op zijn einde. Batman probeert Stromwell te overtuigen om hem te helpen tegen Thorne.

7. 7. Joker's Favor

11 september 1992 (22 minuten)

Charlie Collins, die per ongeluk de Joker beledigde, mag alleen blijven leven als hij de Joker een kleine dienst bewijst: helpen met een aanslag op het politiekorps.

8. 8. The Cat & the Claw (Part 2)

12 september 1992 (22 minuten)

Red Claw (leidster van de gelijknamige organisatie) en Batman ontdekken allebei dat Catwoman en Selina Kyle één en dezelfde zijn. Batman en Catwoman moeten hun krachten bundelen om de terroriste te verslaan.

9. 9. Pretty Poison

14 september 1992 (22 minuten)

Harvey Dent, die net verloofd is met Pamela Isley, wordt vergiftigd. Batman moet de dader vinden, maar ook een tegengif.

10. 10. Nothing to Fear

15 september 1992 (22 minuten)

De Scarecrow wil wraak nemen op de Gothamse universiteit. Batman probeert hem te stoppen maar wordt getroffen door de Scarecrows gifgas dat angstaanjagende hallucinaties veroorzaakt.

11. 11. Be a Clown

16 september 1992 (22 minuten)

Burgemeester Hamilton Hill heeft een clown gehuurd voor het feest van zijn zoon. Deze is in werkelijkheid de Joker in vermomming.

12. 12. Appointment in Crime Alley

17 september 1992 (22 minuten)

Roland Daggett wil Crime Alley opblazen zodat hij zijn eigen bedrijf kan uitbreiden.

13. 13. P.O.V.

18 september 1992 (22 minuten)

Een mislukte politie-operatie leidt tot de schorsing van Harvey Bullock, Renee Montoya en agent Wilkes. De vraag is met name hoe de zaak is fout gegaan.

14. 14. The Clock King

21 september 1992 (22 minuten)

Door op advies van Hamilton Hill zijn pauze te verzetten gaat Temple Fugates bedrijf failliet. Hij noemt zichzelf jaren later de Clock King en is vastbesloten wraak te nemen op burgemeester Hill.

15. 15. The Last Laugh

22 september 1992 (22 minuten)

Op 1 april verspreidt de Joker een gevaarlijk lachgas over de stad waarna hij aan het plunderen slaat.

16. 16. Eternal Youth

23 september 1992 (22 minuten)

In een kuuroord verdwijnen vele rijke mensen. Alfred Pennyworth uiteindelijk ook.

17. 17. Two-Face (Part 1)

25 september 1992 (22 minuten)

Rupert Thorne ontdekt dat Harvey Dent een gespleten persoonlijkheid heeft en wil hem hiermee chanteren, zodat Dent zijn bende met rust laat.

18. 18. Two-Face (Part 2)

28 september 1992 (22 minuten)

Nu bekend als Two-Face is Dent uit op wraak op Thorne, maar die maakt plannen om van zijn vijand af te komen.

19. 19. Fear of Victory

29 september 1992 (22 minuten)

Veel sportlui lijken getroffen door de Scarecrows angstgif. Maar die zit toch in Arkham?

20. 20. I've Got Batman In My Basement

30 september 1992 (22 minuten)

Twee kinderen ontdekken dat de Penguin Batman heeft uitgeschakeld tijdens een juwelenroof en helpen hem om zich te verbergen.

21. 21. Vendetta

5 oktober 1992 (22 minuten)

Harvey Bullock wordt beschuldigd van moord. Batman gelooft dit in eerste instantie ook, maar ontdekt een spoor naar de ware dader: Killer Croc.

22. 22. Prophecy of Doom

6 oktober 1992 (22 minuten)

Een geheimzinnige cult onder de toekomstvoorspeller "Nostromos" wint aan kracht. Batman ontdekt dat Nostromos een oplichter is.

23. 23. The Forgotten

8 oktober 1992 (22 minuten)

Tijdens een undercover-onderzoek wordt Bruce Wayne ontvoerd en loopt hij geheugenverlies op.

24. 24. Mad as a Hatter

12 oktober 1992 (22 minuten)

Jervis Tetch is stapelverliefd op ene Alice. Als zijn liefde hopeloos blijkt noemt hij zichzelf de Mad Hatter en begint met speciale apparaten andermans gedachten over te nemen.

25. 25. The Cape and Cowl Conspiracy

14 oktober 1992 (22 minuten)

Baron Jozek huurt ene Josiah Wormwood in om Batman in de val te lokken.

26. 26. Perchance to Dream

19 oktober 1992 (30 minuten)

Als Bruce op een ochtend wakker wordt blijken zijn ouders nog te leven, is hij verloofd met Selina Kyle en Robin is onbekend. Batman blijkt echter nog wel te bestaan. Heeft hij enkel uit jaloezie gefantaseerd dat hij Batman was?

27. 27. The Underdwellers

21 oktober 1992 (22 minuten)

Batman onderzoekt een reeks vreemde straatroven, die leiden naar een groep kinderen en de Sewer King.

28. 28. Night of the Ninja

26 oktober 1992 (22 minuten)

Een bende ninja's terroriseert Wayne Enterprises. Hun leider, Kyodai Ken, is een oude bekende uit Bruces tijd in Japan.

29. 29. The Strange Secret of Bruce Wayne

29 oktober 1992 (22 minuten)

Een prominente rechter wordt gechanteerd met een vreemd bandje. Batman vindt een spoor naar een geheimzinnige kliniek onder leiding van dr. Hugo Strange.

30. 30. Tyger, Tyger

30 oktober 1992 (22 minuten)

Dr. Emile Dorian heeft een kruising tussen mens en kat genaamd Tygrus gekweekt. Hij ontvoerd vervolgens Catwoman om als Tygrus' vrouwtje te dienen.

31. 31. Dreams In Darkness

3 november 1992 (22 minuten)

De Scarecrow wil zijn angstgif in de waterleiding verspreiden. Ondertussen zit Batman, die al besmet is, zelf in Arkham opgesloten.

32. 32. Beware the Gray Ghost

4 november 1992 (22 minuten)

Simon Trent is na zijn rol als de Gray Ghost bankroet door een Swiebertje-effect. Batman, die zich door Gray Ghost liet inspireren, vraagt zijn hulp om een aantal misdaden, gerelateerd aan de oude show, op te lossen.

33. 33. Cat Scratch Fever

5 november 1992 (22 minuten)

Selina Kyle komt op het spoor van een vreemd zaakje van Roland Daggett.

34. 34. I Am the Night

9 november 1992 (22 minuten)

Batman komt per ongeluk te laat waardoor Gordon gewond raakt in een vuurgevecht. Bruce wil geen misdaad meer bestrijden. Zelfs niet als de schutter, Jazzman, ontsnapt.

35. 35. Almost Got 'Im

10 november 1992 (22 minuten)

De Joker, Penguin, Killer Croc, Two-Face en Poison Ivy vertellen ieder hun verhaal over hoe ze Batman bijna te pakken kregen.

36. 36. Moon of the Wolf

11 november 1992 (22 minuten)

Er duikt een weerwolfachtig beest in de stad op. De geheimzinnige Professor Milo heeft hier iets mee te maken.

37. 37. Terror In the Sky

12 november 1992 (22 minuten)

Er verschijnt weer een Man-Bat in Gotham. Maar is het dit keer Kirk Langstrom wel?

38. 38. Christmas with the Joker

13 november 1992 (22 minuten)

De Joker ontsnapt rond kerstmis en toont op de televisie hoe hij James Gordon, Harvey Bullock en Summer Gleason gegijzeld heeft. Batman en Robin moeten hen voor middernacht zien te vinden.

39. 39. Heart of Steel (Part 1)

16 november 1992 (22 minuten)

Bruces oude vriend Karl Rossum heeft een A.I. uitgevonden die hij H.A.R.D.A.C. noemt. Tegelijkertijd lijken veel mensen zich vreemd te gedragen.

40. 40. Heart of Steel (Part 2)

17 november 1992 (22 minuten)

De vreemde personen blijken androïden die onder controle van HARDAC staan.

41. 41. If You're So Smart, Why Aren't You Rich?

18 november 1992 (22 minuten)

Edward Nygma, alias de Riddler besluit wraak te nemen op zijn geldzuchtige ex-baas, door hem in een levensgroot doolhofspel gevangen te zetten.

42. 42. Joker's Wild

19 november 1992 (22 minuten)

In het nieuwe casino Joker's Wild staat de Joker centraal. De echte Joker ontsnapt al snel om het casino te vernielen. Batman vraagt zich ondertussen af om waarom de eigenaar het casino zo gemodelleerd heeft.

43. 43. His Silicon Soul

20 november 1992 (22 minuten)

Een Batman-robot duikt op in Gotham, in verband met HARDAC's plannen voor een robot-maatschappij.

44. 44. Off Balance

23 november 1992 (22 minuten)

Batman zit graaf Vertigo op de hielen. Hij ontmoet hierbij ene Talia al Ghul, die zijn identiteit ontdekt. De vraag is of zij echt aan zijn kant staat.

45. 45. What Is Reality?

24 november 1992 (22 minuten)

Om James Gordon te redden moet Batman een raadselwedstrijd van de Riddler winnen, in een virtual reality.

46. 46. The Laughing Fish

10 januari 1993 (22 minuten)

De Joker zorgt ervoor dat alle vissen in de zee van Gotham net zo'n grijns als hij krijgen, in de hoop hier geld aan te kunnen verdienen. De ambtenaren die hem proberen uit te leggen dat hij geen copyright op zoiets kan krijgen staan vervolgens bloot aan moordaanslagen.

47. 47. Harley and Ivy

18 januari 1993 (22 minuten)

Harley Quinn wordt (weer) door de Joker in de steek gelaten, waarna zij een succesvol partnerschap met Poison Ivy begint.

48. 48. The Mechanic

24 januari 1993 (22 minuten)

Earl Cooper repareert de Batmobile na een forse schade. De Penguin knoeit er echter mee zodat hij de wagen op afstand besturen kan.

49. 49. The Man Who Killed Batman

1 februari 1993 (22 minuten)

Sidney Debris, een sullig klein crimineeltje vermoordt Batman per ongeluk, waarna hij de hele onderwereld en de Joker over zich heen krijgt.

50. 50. Zatanna

2 februari 1993 (22 minuten)

Batman besluit de goochelares Zatanna te helpen als zij onterecht van diefstal beschuldigd wordt.

51. 51. Robin's Reckoning (Part 1)

7 februari 1993 (22 minuten)

Als ze op het spoor komen van ene Billy Marin wil Batman de zaak plotseling zonder Robin afhandelen. Robin ontdekt dat Marin in werkelijkheid Tony Zucco is: de moordenaar van zijn ouders.

52. 52. Birds of a Feather

8 februari 1993 (22 minuten)

Veronica Vreeland wil om de aandacht te trekken een voormalige crimineel op haar volgende feest hebben, en begint derhalve gevoelens te krijgen voor de Penguin. Batman is bang dat dit slecht afloopt. En dan ontdekt de verliefde Penguin de ware toedracht.

53. 53. Robin's Reckoning (Part 2)

14 februari 1993 (22 minuten)

Robin is zelf op zoek naar Zucco en zou hem het liefst vermoorden. Batman is er echter ook nog.

54. 54. Blind as a Bat

22 februari 1993 (22 minuten)

Batman verliest zijn zicht grotendeels en heeft een machine nodig om nog iets veilig te kunnen zien. Tot de machine uitvalt, terwijl hij net achter de Penguin aanzit.

55. 55. Day of the Samurai

23 februari 1993 (22 minuten)

Kyodai Ken ontvoerd de dochter van Yoru Sensei, zijn oude leermeester (en die van Bruce) om achter een dodelijke truc te komen.

56. 56. See No Evil

24 februari 1993 (22 minuten)

De voormalige oplichter Ventrix dreigt zijn dochter aan zijn ex-vrouw af te moeten staan. Hij bouwt een onzichtbaar pak zodat hij haar kan blijven bezoeken, maar begint ook te stelen.

57. 57. The Demon's Quest (Part 1)

3 mei 1993 (22 minuten)

Als Robin ontvoerd is ontmoet Batman ene Ra's al Ghul die hem vertelt dat zijn dochter Talia ook ontvoerd is. Samen gaan ze op zoek. Maar Ra's plannen zijn in werkelijkheid heel anders.

58. 58. The Demon's Quest (Part 2)

4 mei 1993 (22 minuten)

Batman en Robin ontdekken Ra's hoofdkwartier, van waaruit hij plannen maakt om de mensheid te vernietigen.

59. 59. Read My Lips

10 mei 1993 (22 minuten)

Een nieuwe bende onder ene Scarface verschijnt. Scarface blijkt echter een buikspreekpop te zijn, die de tweede persoonlijkheid vertegenwoordigd van Arnold Wesker, alias The Ventriloquist.

60. 60. Fire from Olympus

24 mei 1993 (22 minuten)

De krankzinnige Maxie Zeus denkt dat hij de reïncarnatie van Zeus is en wil de "stervelingen" met bliksem bestoken.

DC COMICS: I am loving it.

avatar van Seam_mm

Seam_mm

Ik totaal niet, maar dit was altijd één van de weinige DC series of films die ik wel kon waarderen.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Het is geen Avatar The Last Airbender maar de mooie trage tekenstijl en het meer nadruk leggen op de personages in plaats van de actie maakt dit, samen met Justice League, wel de beste superheldencartoon ooit gemaakt.

Prachtig is ook dat er doorheen het universum dat Bruce Timm heeft gemaakt (Batman The Animated Series - Superman The Animated Series - Batman Beyond - Justice League) er telkens een rode draad in zit. Zo komt The Joker en Batman ook voor in de cartoon van Superman en is er in Justice League een aflevering die je niet makkelijk kan vatten als je Batman Beyond niet hebt gezien. Prachtig.

A jaren is er een discussie over wie de beste Batman speelde: West, Keaton, Bale of Affleck? Daarnaast is er de vraag wie de beste Joker speelde: Romero, Nicholson, Ledger of Leto? Ik kan ze alle acht wegstrepen, want er is maar één Batman en er is maar één Joker en dat zijn Kevin Conroy en Mark Hamill!

Als kind vond ik Batman helemaal geweldig. Ik bezocht op jonge leeftijd Warner Brothers Movie World (rest in peace) in Duitsland en zag daar de hele wereld van Gotham City tot leven komen. Al snel daarna kwam ik deze geweldige serie tegen. Sindsdien kon ik geen Batman strip meer lezen zonder deze stemmen in mijn hoofd te hebben.

Verder heb ik de artstyle van deze serie altijd kunnen waarderen. Niet te cartoonesk en ook niet te kleurloos, het was precies goed. De verhalen zijn niet altijd even denderend, maar de uitvoering maakte een hoop goed.

Heb dit in mijn jeugdjaren veel gekeken. Weet nog te weinig voor een stem, maar heb de serie wel in mijn kijklijst voor een rewatch in de toekomst gezet. In mijn herinnering was dit duister en spannend. De Honest Trailer was wel geinig.

De complete serie staat nu op Amazon Prime. Ik overweeg toch wel om wat afleveringen te gaan kijken, puur voor de nostalgie.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

brawljeff schreef:

Vreemd. Er staan maar 28 afleveringen van dit seizoen op Prime, terwijl Moviemeter en IMDB zeggen dat er 60 afleveringen moeten zijn.