• 8.985.445 stemmen

Terra Nova - Seizoen 1 (2011)

Show titel: Terra Nova

Ontwikkeld door: Kelly Marcel en Craig Silverstein

Met: Jason O'Mara, Stephen Lang en Mido Hamada

Datum van release: maandag 26 september 2011

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Terra Nova

Het is het jaar 2149 en de wereld gaat ten onder. De aarde is overbevolkt en vol gebouwd en daardoor is de natuur met haar flora en fauna zo goed als uitgeroeid. De toekomst van de mensheid loopt gevaar en de enige hoop om te kunnen overleven ligt in het verleden. Wanneer wetenschappers per ongeluk een gat in de tijd ontdekken die het mogelijk maakt om terug in de tijd te reizen gebruiken ze deze ontdekking om een eerste groep mensen terug in de tijd een tweede kans te geven in het opbouwen van een beschaving en het dit keer goed te doen.

Afleveringen Seizoen 1 (2011)

1. 1. Genesis: Part 1

26 september 2011 (44 minuten)

De familie Shannon woont op de zwaar vervuilde Aarde in 2149, waar wegens de overpopulatie wettelijk maar twee kinderen per gezin toegelaten zijn. Nadat de familie betrapt wordt op het hebben van drie kinderen wordt de vader, Jim Shannon, veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf in de zwaarbeveiligde Golad Gevangenis. Twee jaar later worden de moeder, Elisabeth, en de twee oudste kinderen, Josh en Maddy, uitverkozen om met de Tiende Pelgrimstocht naar Terra Nova af te reizen, een kolonie die 85 miljoen jaar in het verleden opgestart is.

2. 2. Genesis: Part 2

26 september 2011 (44 minuten)

Jim weet een moordaanslag op Nathaniel Taylor, de commandant van Terra Nova, te voorkomen en wordt vervolgens aangesteld als politieagent van de kolonie. Na de moordaanslag leert hij over de Zessers, een groep kolonisten onder leiding van Mira, die met de Zesde Pelgrimstocht meekwamen en zich afscheidden van de Terra Novanen. Ondertussen gaat Josh op stap buiten de kolonie met enkele andere tieners waaronder de charmante wees Skye, maar ze worden aangevallen door vleesetende dinosauriërs. De militairen van Terra Nova zetten een zoek- en reddingsactie op.

3. 3. Instinct

3 oktober 2011 (44 minuten)

Nadat twee soldaten een lekke band krijgen, moeten ze stoppen om hem te vervangen. Ze worden echter aangevallen door mysterieuze dinosaurussen. Commandant Taylor beslist om de soldaten te zoeken, nadat ze niks meer van hen hebben vernomen. Ze ontdekken dat ze zijn aangevallen door een onbekende soort pterosauriërs. Hun kolonie komt altijd op een vaste plaats broeden en Terra Nova blijkt precies gebouwd te zijn op die broedplaats. Daardoor worden ze aangevallen door grote aantallen van deze prehistorische dieren.

4. 4. What Remains

10 oktober 2011 (44 minuten)

Buitenpost 3 heeft al 72 uur niets meer van zich laten horen. Taylor beslist om ter plaatse te gaan kijken wat daar gebeurd is en vraagt Elisabeth om mee te gaan. Daar aangekomen ontdekken Taylor en Elisabeth dat de crew lijdt aan geheugenverlies en gevangen zit in hun verleden. Taylor besluit Buitenpost 3 in quarantaine te plaatsen. Als Jim verneemt dat zijn vrouw opgesloten zit, vertrekt hij samen met Malcolm, een collega van Elisabeth, naar Buitenpost 3 om haar te helpen.

5. 5. The Runaway

17 oktober 2011 (44 minuten)

Leah Markos, een jong meisje, wordt buiten Terra Nova gevonden. Ze vertelt dat ze ontsnapt is uit de nederzetting van de Zessers omdat haar ouders dood zijn. Riley gaat op zoek naar de rugzak van het meisje, maar wordt aangevallen door Zessers. Zij weten dat Leah naar Terra Nova is gevlucht en willen haar terug. Taylor legt onmiddellijk de link met een mol binnen Terra Nova die informatie naar de Zessers lekt. Leah weigert om terug te gaan, maar de volgende dag probeert ze weg te lopen.

6. 6. Bylaw

31 oktober 2011 (44 minuten)

De kolonie krijgt te maken met een moord. Jim en Taylor gaan op onderzoek uit om de dader te vinden. Al snel blijkt dat het een groot complot is. Het slachtoffer is in de val gelokt en werd gedood door een dinosaurus. Josh werkt ondertussen in de bar van Boylan. Hij probeert samen met Skye een manier te vinden om zijn vriendin, Kara, van 2149 naar Terra Nova te krijgen. Hiervoor moet hij contact zien te leggen met Mira, de leidster van de Zessers. Ondertussen proberen Elisabeth samen met Malcolm en Zoe een ongeboren ankylosaurus te redden.

7. 7. Nightfall

7 november 2011 (44 minuten)

Een grote meteoor stort neer op de Aarde en veroorzaakt heel wat problemen in Terra Nova. Alle technologie en beveiliging valt uit. Dit zorgt ervoor dat de kolonie onbeschermd is tegen de dinosaurussen, maar ook tegen de Zessers.

8. 8. Proof

14 november 2011 (44 minuten)

Om Kara, de vriendin van Josh, naar Terra Nova te krijgen, moet Josh van Mira antibiotica stelen uit het laboratorium waar zijn moeder werkt. Josh wil een bewijs dat Mira woord zal houden. Als Maddy ontdekt dat een nieuwe wetenschapper in Terra Nova geheimen achterhoudt, komt haar leven in gevaar.

9. 9. Vs.

21 november 2011 (44 minuten)

Tijdens een ondervraging van Boylan, komt Jim te weten dat er een lijk verborgen is in de buurt van Terra Nova, ergens in de jungle. Boylan is echter zo verward dat hij veronderstelt te spreken tegen Taylor. Jim vindt het begraven lichaam en denkt dat Taylor hier meer over weet. Taylor komt te weten dat de Zessers contact houden in Terra Nova met behulp van een libel. Door een eenvoudig trucje met geluidssignalen lokt hij het insect naar het huis van Jim, om zo een reden te hebben hem te ondervragen.

10. 10. Now You See Me

28 november 2011 (44 minuten)

Taylor en Mira moeten noodgedwongen samenwerken als ze in de jungle aangevallen worden door dinosauriërs. Ondertussen is Jim tijdelijk commandant in Terra Nova. Daar ontdekt hij dat met behulp van lichtsignalen contact tussen Terra Nova en de Zessers wordt gehouden. Skye doet dit om ervoor te zorgen dat haar moeder in leven blijft.

11. 11. Within

12 december 2011 (44 minuten)

In Terra Nova wordt ontdekt dat Skye de mol is. Ze zegt tegen Taylor dat ze alleen maar informatie aan de Zessers gaf om haar moeder te redden. Ze waarschuwt hem ook dat Lucas de berekeningen om de tijdspoort langs beide kanten te laten werken, bijna voltooid zijn. Op deze manier keert Lucas terug naar 2149 om zijn handlangers naar Terra Nova te brengen.

12. 12. Occupation

19 december 2011 (44 minuten)

Wanneer de Elfde Pelgrimstocht arriveert, komt ook een zelfmoordterrorist door de tijdspoort. Jim raakt bij deze aanslag gewond en Kara, de vriendin van Josh, sterft. Als Jim drie dagen later in het ziekenhuis wakker wordt, merkt hij op dat de Zessers, samen met de zogenaamde Phoenix Groep, Terra Nova hebben overgenomen. Hun plan is om alle grondstoffen weg te halen en deze naar 2149 te brengen.

13. 13. Resistance

19 december 2011 (44 minuten)

Jim wordt gevangengenomen omdat hij weigert te zeggen waar de commandant zich schuilhoudt. Elisabeth krijgt haar echtgenoot vrij door een slimme list en de familie Shannon ontsnapt naar de schuilplaats van de commandant. Daar aangekomen bedenkt commandant Taylor om Hope Plaza te vernietigen, zodat de grondstoffen niet kunnen weggevoerd worden en er geen nieuwe handlangers van de Zessers kunnen bijkomen. Als dit plan wordt uitgevoerd kunnen er echter ook geen nieuwe mensen in Terra Nova komen wonen.

avatar van 606

606

Jammer dat het maar bij 1 seizoen bleef. Had wel wat.

avatar van wolferl

wolferl

Goed concept, verschrikkelijk uitgevoerd.

Eén van de slechtste series die ik ooit heb gezien.

avatar van jordandejong

jordandejong

Vooral niet te serieus nemen, dan is Terra Nova echt topvermaak.

In 2 dagen de hele serie uitgekeken. Dat zegt toch wel wat. Begint vrij grootschalig, met een vervuilde futuristische stad. Ziet er best wel sfeervol uit. Deze stad maakt vervolgens plaats voor Terra Nova. Vanaf dat moment wordt het grotendeels een cheesefest. Niet alleen door de vrij matige dino-effecten (die prehistorische vis aan de hengel was het absolute dieptepunt), maar ook door een overvloed aan zoetsappige familiemomentjes. Is het goed?: Nee. Is het vermakelijk?: Absoluut!

Jason O'Mara speelt Jim Shannon, de main character. Jammer genoeg heeft 'ie geen enkele uitstraling of charisma, en komt O'Mara nou niet direct over als een fenomenaal acteur. Gelukkig is er ook Stephen Lang. Lang steelt de show als keiharde, doorgewinterde avonturier 'Nathaniel Taylor'. Dubbel gelegen om zijn handelingen, gezichtsuitdrukkingen, en one-liners. Serie zou een gigantisch stuk saaier zijn zonder hem.

Maar Terra Nova is zelfs iets meer dan een cheesefest. Tegen het einde aan komen er meer interessante verhaalontwikkelingen. Wordt ook op interessante manier gehint naar de 'badlands', een voor de kijker onbekend gebied die in seizoen 2 verder 'explored' zou worden. Jammer dat dat er niet van gekomen is.

Erg leuke serie, die helaas vroegtijdig beëindigd is. Begrijpelijk is het wel. Want ondanks dat het leuk is, kan het uiteindelijke eindproduct van de tot dan toe duurste tv productie toch niet helemaal het gewenste resultaat zijn. Zou erg tof zijn geweest als een serie voor Syfy of iets dergelijks.

Overigens vergelijkbaar met BBC serie Outcasts - Seizoen 1 (2011), die ook maar één seizoen liep. Outcasts is iets serieuzer (ook geen dino's aanwezig), en tevens iets saaier.

avatar van Thijvij

Thijvij

Ik ben er gisteren aan begonnen, maar met veel moeite de eerste aflevering afgekeken. Ik denk dat ik hem verder links laat liggen, niks voor mij

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.