Mijn Series +

The Get Down - Seizoen 1 (2016-2017)

Muziek / Drama

ontwikkeld door Baz Luhrmann en Shawn Ryan
met Justice Smith, Shameik Moore en Herizen F. Guardiola

The Get Down speelt zich af in het New York van de jaren 70. Centraal staat een crew van South Bronx tieners, die alleen elkaar hebben. We leren in de serie over het ontstaan van muzikale genres zoals hiphop, disco en punk.

1. Where There Is Ruin, There Is Hope for a Treasure
Omg!

avatar van Seam
Jaden Smith

Lv92
Dit kan wel eens leuk worden.

avatar van tattoobob
Jep hier verwacht ik veel van.....morgen eens opzetten.

avatar van John Milton
Vandaag begonnen aan de nieuwe Baz Luhrmann serie op Netflix, The Get Down, en drie epi's gezien van de zes die inmiddels te bekijken zijn. Kleine drie kwartiertjes inkomen, maar daarna heerlijk. Een unieke visie, er is niets soortgelijks op tv. Tijdens de tweede en derde aflevering begon ik steeds meer gefascineerd te raken.

Ik vind het een behoorlijke gok van Netflix (vooral gezien de kosten van 120 miljoen), en ik denk dat er zeker minder avontuurlijke kijkers zullen zijn die het na een half uur uitzetten. But I love them for it.

En kijk vooral gewoon de eerste drie afleveringen voor je roept 'wat is dit'. It might grow on you. Ik denk dat dit nog wel eens een heel bijzondere serie zou kunnen gaan worden...

Kos
Ik ga er snel aan beginnen! zin in!

avatar van tattoobob
Eerste aflevering gezien en het is inderdaad best uniek.....toffe invloeden van musical ook,heel appart.
Ja dit ga ik zeker doorkijken.

Wat een geweldige trip is aflevering 1.

Afleveringen daarna halen dat niveau helaas niet. Maar nog steeds erg goed.

avatar van John Milton
Inmiddels afgekeken. Heerlijke serie en erg origineel. Kan niet wachten op de rest! Let maar niet op die 2,5* die hij momenteel heeft, zegt niet zoveel met 3 stemmen als er een curieuze kerel 0.5* geeft. Ben benieuwd hoeveel hij ervan gezien heeft en waarom hij het geheel zonder waarde acht.

avatar van ZAP!
Wat is er precies zo origineel aan? Ik heb twee trailers gezien, maar vond er weinig aan.

John Milton schreef:

Stemmen nadat je alle afleveringen gezien heb lijkt mij ook beter en wat meer serieus te noemen.

lowieke
Fenomenaal.

lowieke
Een dikke vette 5 en komt instant op 1 bij mij. Geweldige sfeer, geweldige opzet, geweldige karakters, geweldig gespeeld, fenomenale muziek, goede style (comic achtige indruk) en de setting spreekt me heel erg aan.

Het moet de tijd nog doorstaan natuurlijk, maar voor nu is dit de mooiste serie die ik ken.

avatar van voskat
Klasse.
Samen met Stranger Things het beste nieuwe van het jaar (alvast).

avatar van Bennerd
Ik deel het sentiment van lowieke, al wil ik eerst nog wat wachten op de laatste afleveringen. Al wacht ik er wel met smart op. Wat een serie! Ik ben heel erg hard onder de indruk. Schitterend acteerwerk, heerlijke muziek (dûh) en prachtige manier van brengen door Luhrmann. Ik zwengel er in tussentijd al een 4.5* aan. Prachtig, dit.

avatar van Robbie.T.
Gisterenavond Part I afgekeken. Geweldige serie! Ik kijk enorm uit naar de volgende afleveringen van dit eerste seizoen. Puur genieten dit.

avatar van Donkerwoud
Kan iemand me uitleggen (zonder spoilers!) wat dit zo tof maakt, want de trailer kon niet verder staan van een toffe serie!?

avatar van Robbie.T.
Nou Donkerwoud, nu spreek ik voor mezelf, maar met name het heerlijke 'late 70's' sfeertje in combinatie met de geweldige muziek, het zeer sterke acteerwerk en het ontzettend gelikte camerawerk en editing zorgen ervoor dat het een feestje is om naar te kijken. Ik zou zeggen; bekijk een paar afleveringen en beoordeel zelf

avatar van Donkerwoud
De tijdsgeest trekt wel ja. Fijne muziek inderdaad.

avatar van Bennerd
Donkerwoud: Het bombastische van Baz Luhrmann brengt een verhaal over de gritty Bronx-wijken eind jaren '70 en het ontstaan van hiphopmuziek. Veel hiphop, soul en funk. Over the top, maar er toch altijd knal op. Zeer stevig tempo ook. Helpt dat?

Zeker! Staat genoteerd.

avatar van legian
Leuke serie met erg fijne muziek en een erg mooi sfeerbeeld van die tijdsperiode. De geboorte van Hiphop wordt hier mooi duidelijk gemaakt en hoewel het totaal niet mijn muziekstijl is, is het toch erg leuk en interessant om te zien. Daarnaast wordt het ook ontzettend knap gebracht.

Het grote minpunt van de serie zijn de extra verhaallijntjes die niet boeiend genoeg zijn. Het interessants zijn de momenten waarop Shao en Books met de crew aan de slag gaan. Mylene die wilt zingen, Shao die met de gangsters mee wilt/moet doen, en zo nog wat kleinere dingen weten allemaal een stuk minder te boeien (de momenten met Koch zijn bijvoorbeeld ongelofelijk irritant en behoren tot het zwakste deel). En dat is erg jammer want de setting en tijdsperiode zijn ongelofelijk interessant.

Aan het eind begreep ik dat er een tweede deel van dit seizoen komt (waarom werken ze tegenwoordig met opgedeelde seizoenen en waarom niet gewoon een seizoen 2? The Ranch deed dit ook al), dus misschien dat het nog wat beter komt met alle zijlijntjes die uitgegooid zijn. Voor nu een erg leuke serie met een heerlijke soundtrack.

avatar van brawljeff
Het tweede deel is vanaf vandaag te zien op Netflix!

Heel verwarrend: Netflix heeft het op hun website als een tweede seizoen staan, maar communiceert het als het tweede deel van het eerste seizoen. Andere bronnen houden dat laatste ook aan.

avatar van Esteban
Het is moeilijk kiezen wanneer je plots (tijdelijk) Netflix hebt en zoveel dingen eindelijk kan ontdekken. Bovenstaande meningen hebben toch wat geholpen knopen door te hakken. The Get Down komt op de prioriteiten-lijst. Ik was sowieso al verkocht door de trailer.

On a side note: Benieuwd wat het gaat geven. Baz is namelijk de meest extreme hit or miss regisseur voor mij. 'Romeo + Juliet' is één van mijn favoriete films, 'Moulin Rouge' één van mijn meest gehate ...

Kos
Die disco/hiphop matchup in Les Inferno in episode 8 is echt geniaal.

Kos
Ik vind de latere afleveringen eigenlijk beter dan die oude.

avatar van Robbie.T.
Helaas, het gaat bij één seizoen blijven.

Netflix stopt na een seizoen met The Get Down

avatar van brawljeff
Zonde zeg, heb ik gelijk minder de behoefte om eens aan de serie te beginnen.

avatar van Robbie.T.
Nee, gewoon nee... ik heb mijn stem moeten veranderen van 4,5 naar 3,5. Waar "Deel 1" (de eerste zes afleveringen) geweldig waren; vernieuwend, swingend, snel, prachtig vormgegeven, is "Deel 2" (de laatste vijf afleveringen) daar nog maar een schim van. Alles wat het eerste deel zo mooi maakte is weg; het verhaal trekt zich veel te lang, er zit geen vaart meer in. Het verhaal wordt te simpel gemaakt en de focus is verplaatst naar andere zaken. Ik heb me door "Deel 2" moeten heen worstelen. Wat ongelooflijk zonde voor een serie die werkelijk briljant begon.
Deel 1: 4,5 ster
Deel 2: 2,5 ster (maximaal)

avatar van james_cameron
Jammer van de slappe en vooral futloze tweede helft, anders was dit een prima serie geweest. Het begin is spetterend en virtuoos, vooral de lange, door Baz Luhrmann geregisseerde eerste aflevering. Muziek, camerawerk en vormgeving zijn allemaal van niveau en vormen samen een smakelijke en vooral energieke cocktail. Het is ook erg leuk om de verschillende plotlijntjes te volgen tegen de achtergrond van de opkomst van de hiphop- en rapcultuur in New York, aangevuld met funk en disco. Na verloop van tijd verliezen de meeste personages echter hun charme en begint het doorbijten te worden. Tegen het einde wordt de boel ook nog eens flink afgeraffeld. Jammer, want dit had heel wat potentie.

avatar van Robbie.T.
Volledig eens met je james_cameron (zie mijn eigen bericht erboven). Het tweede deel is zo teleurstellend dat de serie een zure nasmaak achterlaat. Onbegrijpelijk na het fantastische eerste gedeelte van de show. Je benoemt 'doorbijten' op het einde, en dat was hier ook echt het geval; het was echt uitzitten die laatste paar afleveringen. Dan te bedenken dat ik 'part 1' nog 4,5 ster gaf

avatar van thomzi50
Helaas. Ik ben hier beduidend minder enthousiast over. Geen onsympathieke serie, maar wat stort het - zoals hierboven aangegeven - in elkaar, zeg. Alsof ze echt geen idee hebben wat ze moeten met de personages, en er sluipt ook iets merkwaardig kinderlijks in, vol losse eindjes, ongeloofwaardige en zelfs onuitgelegde wendingen en kitscherige dialogen. Sowieso: waarom ineens die cartoon-fragmenten erin brengen? De serie is ook los daarvan niet erg toonvast - dat is het voornaamste probleem dat ik had met 'The Get Down'. Er wordt een heel interessante periode belicht, ik houd bovendien ontzettend veel van deze muziek en de bijbehorende 'movements', maar het schommelt erg tussen een feelgood-verhaal, tussen een gelikte en geromantiseerde versie van vroeger en tussen iets meer rauws (de documentaire-beelden tussendoor); dat tweede vind ik veel interessanter, maar helaas heeft het eerste vanaf het begin de overhand - en ik voelde uiteindelijk teleurstellend weinig van de rauwheid die bij dit verhaal doet, de sfeer, de dreiging ook. Een gemiste kans.

Grotendeels eens met bovenstaande kritiek. Er had iets veel interessanters met het tijdsbeeld en de muzikale historie gedaan kunnen worden. De kitscherige, soms rommelige aanpak van Luhrmann is totaal niet mijn ding en dat had ik ook wel een beetje verwacht.

Over blijven een paar hele leuke scènes, met hier en daar sympathiek acteerwerk.