Mijn Series +

Chance - Seizoen 1 (2016)

Thriller

ontwikkeld door Kem Nunn en Alexandra Cunningham
met Hugh Laurie, LisaGay Hamilton en Greta Lee

Eldon Chance is een provocerende forensisch neuro-psychiater uit San Francisco. Met tegenzin wordt hij meegezogen in een gewelddadige en gevaarlijke wereld van corrupte agenten en geestesziekten.

1. The Summer of Love
  8. The House of Space and Time
  9. Camera Obscura
  10. Fluid Management
avatar van AOVV
Een tv-reeks die als titel de naam van z'n hoofdpersonage draagt; een dokter gespeeld door de Britse acteur Hugh Laurie. Dringt de vergelijking met House zich op?

Welneen. Voor het overige zijn beide reeksen totaal niet met mekaar te vergelijken. Het personage dat Laurie op geloofwaardige wijs, overigens) neerzet, is ook helemaal anders dan het narcistische, anarchistische, pillenslikkende genie Gregory House.

Chance is een Amerikaanse reeks over de neuropsycholoog Eldon Chance, die, deels door overmacht maar toch vooral door z'n eigen schuld, wordt meegevoerd in een maalstroom van ellende. Onderwegondergaat hij, na het ontmoeten van demysterieuze Jaclyn, die een enorme aantrekkingskracht op hem uitoefent, een metamorfose. Het tegen het lijf lopen van D. legt die verandering ook zeker geen windeieren.

Als thrillerreeks komt Chance wat mij betreft toch wat tekort; het ontbreekt 'm soms aan de broodnodige spanning, hoewel de aandacht wel goed wordt vastgehouden. Ook leuk is de bijrol van Clarke Peters, die bij adepten van het weergaloze The Wire vast en zeker bekend is als de fijnzinnige detective Lester Freamon. Hier speelt hij een op het eerste zicht dandy-achtige uitbater van een meubelwinkel, maar hij blijkt toch meer te zijn.

Een tweede seizoen is deze maand begonnen; daar is ook wel wat materiaal voor. Vooral het personage D. zou ik graag wat verder uitgewerkt zien. Maar het gaat in hoofdzaak over Eldon Chance, natuurlijk. Ik heb gemerkt dat Laurie zelf één van de executive producers is, dus hij zal er best nog wel zin in hebben.

Geen topreeks dus, maar een tweede seizoen zal ik zeker niet links laten liggen.

3 sterren