• 8.985.424 stemmen

Fleabag - Seizoen 1 (2016)

Show titel: Fleabag

Ontwikkeld door: Phoebe Waller-Bridge

Met: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford en Jenny Rainsford

Datum van release: donderdag 21 juli 2016

Eerst uitgezonden op: BBC Three (Verenigd Koninkrijk)

Plot Fleabag

Een hilarische en tegelijk schrijnende inkijk in de ziel en gedachten van de boze, maar met verdriet overladen vrouw Fleabag. Met haar droge humor probeert ze de zin van het leven te ontdekken en probeert ze om te gaan met een tragedie. Ze woont in Londen, slaapt met iedereen die ook maar dicht bij haar in de buurt komt en probeert overal munt uit te slaan. Ook houdt ze mensen die haar willen helpen op afstand en gaat ze de wereld met bravoure te lijf.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

21 juli 2016 (26 minuten)

Fleabag vertelt over haar dag die begint met een onenightstand. Nadat haar een leen werd geweigerd bij de bank, ontmoet ze haar zus Claire op een feministische lezing met wie ze opnieuw in discussie gaat. Dit alvorens ze haar vervreemde vader en Godmother een bezoekje brengt.

28 juli 2016 (26 minuten)

Fleabag wordt geteisterd door herinneringen aan haar overleden beste vriendin. Gedumpt door haar emotioneel kwetsbare vriend is ze nu wanhopig om een gestolen standbeeld te verkopen aan haar schoonbroer Martin. Deze ziet ontrouw met Fleabag wel zitten.

4 augustus 2016 (25 minuten)

Fleabag helpt haar ongeschikte zwager met het kopen van een verjaardagscadeau voor Claire, die haar eigen verrassingsfeest organiseert. Fleabag is op zoek naar een date en smeedt opnieuw een band met een vriend met een groot aantal tanden.

11 augustus 2016 (26 minuten)

Fleabag gaat aarzelend met haar zus Claire naar een retraite, enkel weggelegd voor vrouwen, als gunst voor haar vader. Hun gedwongen stilte wordt onderbroken door een naburige workshop. Daarbovenop komen geheimen aan het licht en is er een ontmoeting met een vroegere kennis.

18 augustus 2016 (23 minuten)

Op de verjaardag van hun moeders overlijden keren Fleabag en Claire terug naar hun thuis. Ze krijgen echter te maken met een indringer. Tussen Fleabag en Godmother geraken de gemoederen verhit.

25 augustus 2016 (25 minuten)

Fleabag neemt een date mee naar de Sexhibition van Godmother waar ze enkele schokkende dingen te weten komt. Een daarvan is een liefdesverklaring. Fleabag moet haar acties onder ogen zien en er wordt onthuld wat er met haar dierbare vriendin Boo is gebeurd.

avatar van loveable

loveable

Goed en apart.

avatar van Dievegge

Dievegge

De eerste minuten vreesde ik even dat het te veel de kant op zou gaan van flauwe grappen over seks, maar algauw wordt het beter. Phoebe Waller-Bridge speelt niet enkel de hoofdrol, maar schreef ook alle teksten, gebaseerd op een theatervoorstelling. Ze doorbreekt vaak de vierde muur met opmerkingen terzijde. De beste aflevering is de vierde, wanneer ze met haar zus op bezinning gaat. De schaamteloze humor gaat samen met een meer ernstige verhaallijn die via flashbacks tot stand komt.

Een zeer vermakelijke serie van en met Phoebe Waller-Bridge. Ik kende haar eigenlijk niet zo goed, maar kan haar cynische humor wel waarderen. Het blies mij niet zo omver als sommige recensies deden vermoeden. 6x 25 minuten is wel een heerlijk tussendoortje hoor!

avatar van Daan258

Daan258

Erg aparte serie!

Moeilijk te plaatsten maar de 6 korte episodes waren prima te doen.

avatar van flaphead

flaphead

Heerlijk cynisch, lomp en fris, I love it. Het constant doorbreken van de vierde muur is even wennen, maar de blikken en droge/cynische opmerkingen van Fleabag maken de serie. Originele aanpak en fris geacteerd. Erg fijn eerste seizoen en de zeer de moeite waard.

Phoebe Waller-Bridge is een genie. Dit is zo waanzinnig goed geschreven, en een van de meest frisse en unieke series die ik heb gezien de laatste jaren. De serie brengt je in Fleabags hoofd op een manier waarbij je tussen al de komedie door vaak een beetje overvallen wordt als een droevige flashback opborrelt of Fleabag ineens keihard met de realiteit wordt geconfronteerd. De manier waarop het doorbreken van de vierde wand wordt gebruikt heb ik nog nergens zo goed gedaan zien worden.

De klasse van het schrijfwerk zie je ook terug in de dialogen en personages. Waller-Bridge is zo grappig en expressief, en ze heeft duidelijk chemie met Clifford, die haar zus speelt in de serie. Colman is ook super vermakelijk als de passief-agressieve en narcistische stiefmoeder/peetmoeder, en Gelman speelt een prachtige lul van een zwager. Iedereen is ook goed uitgewerkt voor een serie met zo weinig afleveringen en geen scène te veel.

avatar van Boenga

Boenga

Mja...

Slecht is het niet. Af en toevalt er wel wat te lachen. Maar 'bijzonder', 'origineel', 'hilarisch' of 'pikant': het zijn enkele van de adjectieven die ik hier zeker niet in gedachten heb.

Een beetje komedie, maar zeker evenveel drama - met de overleden collega van Fleabag als rode draad, en een beetje romantiek...: niks daarvan komt echt goed naar voor.

Bovendien ben ik helemaal niet zo enthousiast over de talloze blikken naar en oneliners tegen de camera. Dat gedoe haalt voor mij voortdurend de sfeer eruit.

Gebaseerd op en theatervoorstelling, lees ik hier, en dat is duidelijk zichtbaar; óók al door die contacten met de kijker.

Fijn om eens te zien, ik had hier wel wat anders en meer van verwacht.