• 8.985.204 stemmen

La Trêve - Seizoen 1 (2016)

Alternatieve titel: The Break

Ontwikkeld door: Benjamin d'Aoust, Stéphane Bergmans en Matthieu Donck

Met: Yoann Blanc, Anne Coesens en Guillaume Kerbusch

Oorsprong: België

Datum van release: zondag 21 februari 2016

Eerst uitgezonden op: La Une (België)

Plot La Trêve

Enkele dagen na carnaval wordt in het dorpje Heiderfeld het dode lichaam van een jonge Togolese voetballer uit de Semois gevist. De plaatselijke politie is er snel bij en concludeert: zelfmoord. Maar daar is Inspecteur Yoann Peeters het niet mee eens. De 40-jarige politieman is onlangs vanuit Brussel naar zijn geboortedorp teruggekeerd na een persoonlijk drama. Hij bijt zich vast in de zaak en stoot daarbij op dorpsgeheimen die het daglicht niet kunnen verdragen. Hij wordt eveneens geconfronteerd met zijn persoonlijke demonen.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

21 februari 2016 (52 minuten)

Inspecteur Yoann Peeters is net verhuisd met zijn dochter naar zijn ouderlijk huis in de Ardennen. Dan wordt er een lijk gevonden in de Semois.

21 februari 2016 (52 minuten)

Jean-François, een marginaal, bekent de moord op Driss tot groot genoegen van de lokale politiechef. Maar Yoann is niet overtuigd van de schuldige.

28 februari 2016 (52 minuten)

Inspecteur Yoann vermoedt dat de boerenfamilie Malausa iets te maken heeft met de dood van Driss. Maar korpschef Rudy Geeraerts lijkt hen te beschermen.

28 februari 2016 (52 minuten)

Het politie-onderzoek werkt verder op twee parallelle pistes: een kabalistisch teken, gevonden in het appartement van Driss, en diens 'valse' zelfmoordbrief.

6 maart 2016 (52 minuten)

Het onderzoek naar de moord op Driss gaat verder. Het spoor leidt naar de voetbalclub en de trainer. Geruchten over vervalste wedstrijden en de Chinese maffia doen de ronde in het kleine dorpje.

6 maart 2016 (52 minuten)

Jean-François, de marginaal die de moord heeft bekend, wordt wakker uit zijn coma. Hij brengt de inspecteurs naar het bos, waar ze een graf ontdekken.

13 maart 2016 (52 minuten)

Een nieuwe wending doet zich aan in het onderzoek naar de moord op de jonge voetballer. De grafologische testen hebben iets opgeleverd en de schrijver krijgt een gezicht.

13 maart 2016 (52 minuten)

Een nieuwe verdachte komt naar het commissariaat en bekent de moord op Driss Assani. Voor inspecteur Drummer is de zaak opgelost. Maar Yoann twijfelt.

20 maart 2016 (52 minuten)

Inspecteur Yoann Peeters zit op het spoor van een nieuwe verdachte. Hij raakt echter steeds verder uitgeput en vooral mentaal heeft hij het zwaar.

20 maart 2016 (52 minuten)

Langs alle kanten in het nauw gedreven, moet Yoann Peeters zich weren tegen beschuldigingen rond zijn onderzoek naar de moord op Driss. Is hij onschuldig?

Eerste twee afleveringen gezien op CANVAS* (=België 2). Goed te doen. Sfeervol en solide, maar wel vol (VOL) met clichés. Maar goed, eerst nog even die andere 8 afleveringen checken.

Die Yoann Blanc leek en profil grappig genoeg soms wel een beetje op mij. Of andersom.

* Van hun website: "Vergeleken met True detective, bekroond in Parijs, en in Franstalig België meer bekeken dan het doorgaans oppermachtige buitenlandse aanbod: het is duidelijk dat La trêve (= wapenstilstand) niet zómaar een RTBF-reeks is. Dat blijkt al van bij de intrigerende generiek met zijn beelden van donkere Ardeense bossen en zijn dreigende Balthazar-soundtrack." ...

Ook de eerste twee afleveringen gezien maar kon me niet (nog) overtuigen ook met het karakter van Inspecteur Yoann Peeters kon ik me totaal niet in vinden laat staan een beetje sympathie voor de man. Ik kijk graag series waar ik voor het hoofd karakter me kan in leven en dat mist deze persoon allemaal...

Toch best fijn, beter in ieder geval (tot nu toe = t/m ep8) dan True Detective. Yoann Blancs karakter is een behoorlijke droogkloot, maar dat mag de pret niet drukken - het past zelfs helemaal in het plaatje. Met alle initiële clichés weten de makers toch heel behoorlijk de spanning er in te houden en komen er regelmatig duveltjes uit doosjes, met ook nog wat humor links en rechts. De sfeer zit er goed in, met vele schone plaatjes uit Ardeens (nooit eerder van dat woord gehoord) België. Helaas voelen sommige zaken wel wat geforceerd aan (de uitbarstingen en fouten van Peeters bv.^) en is het soms wat onoverzichtelijk allemaal, maar dat laatste is iets wat een binge-viewing van de hele serie goed zou kunnen maken. Maar eerst maar eens zien of ik het red die laatste 2 episodes nog te gaan zien.

Voor nu vind ik het meer dan degelijk bijgetrokken na het twijfelachtige (qua clichés dan) begin. Het moet wel erg mis gaan wil hier geen 3,5* uitkomen, maar je weet het niet...

^ Wel noodzakelijk voor het verhaal, dat dan weer wel.

Nou, bericht per ongeluk weggehaald door een mod, jammer dan... Nog eens proberen:

Een bizarre ontknoping, maar op meerdere manieren niet erg geloofwaardig. Het idee op zich was niet slecht, maar het had beter uitgewerkt moeten worden. Ook de uitbarstingen en fouten van Peeters waren hier weer behoorlijk geforceerd aanwezig; het doet zijn personage als clever cop geen goed.

Al met al zeker een aardige / interessante serie om te volgen (veel sfeer, veel interessante issues in de kern, goed geacteerd), met veel potentie, maar werd er nu knap met mijn verwachtingen gespeeld (ja, regelmatig) of met mijn voeten (ja, dat ook zeker hier en daar)?

Ik hou het nu op 2,5*.

Ik ben nu op de helft en vind het een prima sfeertje.

Klaar, en een prima serie. Wij hebben hier van genoten, en deel 2 mag gemaakt worden.

Ik vind dit van internationaal niveau. Sfeerschepping is subliem. Sterke karakters. De Ardennen wekt altijd die mysterieuze sfeer op (cfr film D'Ardennen, Ennemi Public).

Spannend en naar mijn mening zeer de moeite waard!

avatar van Vinck_mm

Vinck_mm

Uitstekende serie van onze Franstalige landgenoten. Bij mijn weten is dit nooit in Vlaanderen uitgezonden, wat ik behoorlijk onbegrijpelijk/schandalig vind. Verhaal zit goed in elkaar, de sfeerschepping is prima in orde en na enkele afleveringen ben je hooked en wil je weten wat er precies allemaal gaande is in de spooky Ardennen. Kan ik iedereen die fan is van mysterieuze detectivereeksen aanraden! La Trêve draagt zijn invloeden behoorlijk op zijn mouw, maar dit stoorde nergens

Vinck_mm schreef:

Jawel hoor. 2x zelfs.

avatar van Vinck_mm

Vinck_mm

ZAP! schreef:

Jawel hoor. 2x zelfs.

Mes excuses! Onbegrijpelijk dat ik dit gemist heb dan

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Hm, eigenlijk slaat het nergens op: Pietje schiet op het slachtoffer terwijl hij wegrent, uitgerekend Jantje (die met hem in een match fixing complot zit), rijdt hem voor z'n flikker met de auto van uiteraard iemand anders, mept hem neer en wil hem begraven, maar hij is plots foetsie (huh?), Truus vindt en vermoordt hem en laat nou nét nazi-Klaus de huiseigenaar blijken te zijn die hem vervolgens in een rivier slingert, waarna hij uiteindijk gevonden wordt vlakbij de caravan van een totaal verwarde man. En zie daar, zo heb je opeens een boel verdachten. Het zal je maar overkomen... haha te veel bedacht en toevallig.

Los van dat “kleine” dingetje is La Trêve een degelijke serie met een vrij standaard moord-mysterie, maar dan wel met een mooi sfeertje in de bossen en rondom heerlijk smerige boerderijtjes en huisjes.

Acteerwerk is oké, de serie gaat veelbelovend van start maar halverwege vind ik het een dip hebben. De laatste twee afleveringen zijn wel weer goed, ondanks de knullige, ongeloofwaardige ontknoping (en dan vooral met Drummer dacht ik) en de hele reeks van toevalligheden.

PS Wat ik me nog afvroeg: de moordenares heeft er baat bij als de recherche zou denken dat het zelfmoordbriefje echt is. Waarom vertelt ze aan de politie dat hij niet kon schrijven waardoor er zekerheid is dat het om een moord gaat?Of zag ik iets over het hoofd...

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Moest even wennen aan de serie, na aflevering 2 gaat dat steeds beter. Naargeestige sfeer in prachtig Ardennen gebied. 3.5

avatar van Luc & Hanny

Luc & Hanny

Redelijke serie........heb seizoen 2 nog niet gezien.........3,0

avatar van Theo58_mm

Theo58_mm

Blij verrast met deze Waalse serie.

Inspecteur die naar zijn geboortestreek terugkeert. Dorp vol met nogal sociiaalafwijkende types. Sombere sfeer in toch heel mooie omgeving.

Wel lastig om met enig personage een klik te krijgen.

Niet zo spannend dat ik aan het bingewatching was. Maar benieuwd naar 'Who did it?'. Regelmatige plotwendingen houd je bij de les.

Het acteren is in orde.

Nu naar serie 2 kijken.