Mijn Series +

Fringe - Seizoen 1 (2008-2009)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Mystery

ontwikkeld door J.J. Abrams, Alex Kurtzman en Roberto Orci
met Anna Torv, John Noble en Joshua Jackson

De reeks draait rond FBI agente Olivia Dunham, de gestoorde professor Dr. Walter Bishop en zijn zoon Peter, die worden belast met een aantal vreemde zaken die over de hele wereld gebeuren. Al die vreemde gebeurtenissen zijn blijkbaar op de een of andere manier aan elkaar gelinkt: er is duidelijk 'een patroon' te herkennen dat over alle zaken heen loopt. Het patroon kan tevens gelinkt worden aan Massive Dynamic, een firma die een aantal patenten houdt op een aantal nieuwe technologieën en enkele mysterieuze onderzoeken doet. Alle zaken draaien rond Fringe science, een tak van de wetenschap die zeer speculatief en omstreden is. Voorbeelden van deze tak van de wetenschap zijn levitatie, telepathie en onzichtbaarheid.

1. Pilot
  18. Midnight
  19. The Road Not Taken
  20. There's More Than One of Everything
avatar van DVD-T
Fijne serie die met de aflevering beter wordt.

Fringe kent een leuke mix waarin de personages bovennatuurlijke gebeurtenissen proberen op te lossen door ouderwets politie speurwerk in samenwerking met minder conventionele middelen. De wisselwerking tussen de cast is fantastisch om te zien en is wat de serie voor een groot gedeelte maakt. Jon Noble steekt daar met kop en schouders bovenuit als excentrieke professor. Ook leuk zijn de verschillende gebeurtenissen en ook de manier waarop enige gruwelijke aspecten worden getoond. Daarnaast zijn de verhaallijnen ook nog eens erg goed. Een erg goed opgebouwd eerste seizoen die ondanks een aantal zwakkere afleveringen in het begin zich goed heeft hersteld.