• 10.953 nieuwsartikelen
  • 8.999.425 stemmen

The Fall of the House of Usher (2023)

Drama / Horror | Miniserie

Show titel: The Fall of the House of Usher

Genre: Drama / Horror

Afleveringen: 8

Speelduur: 8 uur en 16 minuten

Ontwikkeld door: Mike Flanagan

Met: Bruce Greenwood, Carla Gugino en Mary McDonnell

Datum van release: donderdag 12 oktober 2023

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Fall of the House of Usher

De meedogenloze Roderick Usher en zijn zus Madeline hebben Fortunato Pharmaceuticals uitgebouwd tot een imperium van rijkdom, privileges en macht. Hun leven komt op zijn kop te staan wanneer geheimen uit het verleden aan het licht komen. Tegelijkertijd beginnen erfgenamen van de Usher-dynastie te sterven door toedoen van een mysterieuze vrouw uit hun jeugd.

Afleveringen

1. 1. A Midnight Dreary

12 oktober 2023 (57 minuten)

Een rijke CEO krijgt tijdens een tragedie te maken met een strafrechtelijk onderzoek - en een bovennatuurlijke dreiging. De Ushers ontdekken dat een van hen een informant is.

2. 2. The Masque of the Red Death

12 oktober 2023 (1 uur en 01 minuut)

Gedreven door hebzucht en wraak organiseert Perry een exclusieve 'masker-rave' die een gruwelijke wending neemt. Een jonge Roderick pitcht een revolutionaire nieuwe opioïde.

3. 3. Murder in the Rue Morgue

12 oktober 2023 (1 uur)

Camille probeert als pr-directeur van Usher een controverse om te buigen in iets gunstigs voor de familie en de gruwelijke details van haar zusters experimenten bekend te maken.

4. 4. The Black Cat

12 oktober 2023 (1 uur en 03 minuten)

Leo neemt een zwarte kat onder zijn hoede, die al snel het kwaad - en een geheimzinnige vrouw - in zijn huis brengt. Roderick worstelt met afschuwelijke hallucinaties.

5. 5. The Tell-Tale Heart

12 oktober 2023 (1 uur en 01 minuut)

Victorine staat op het punt haar harttechnologie te testen op een patiënt, maar dan komt de spanning tussen haar en Alessandra tot uitbarsting. Dupin biecht iets vreselijks op.

6. 6. Goldbug

12 oktober 2023 (58 minuten)

Pym ontdekt zorgelijke informatie over Verna. Tamerlanes huwelijk begint barsten te vertonen als ze een turbulente productlancering houdt die de verwachtingen aan diggelen slaat.

7. 7. The Pit and the Pendulum

12 oktober 2023 (59 minuten)

Een woedende Frederick stort zich op nog niet afgedane zaken. Madeline krijgt een onheilspellend bericht op een oude stek. Dupin wantrouwt Rodericks goede bedoelingen.

8. 8. The Raven

12 oktober 2023 (1 uur en 17 minuten)

In 1980 grijpen Roderick en Madeline een kans om hun fortuin veilig te stellen - maar tegen een prijs die tientallen jaren later door de overgebleven Ushers wordt betaald.

avatar van DragQueen

DragQueen

Overigens staat bovenaan de pagina foutief aangegeven dat Frank Langella Roderick Usher speelt. Deze wordt echter neergezet door Bruce Greenwood. Naar mijn weten is Langella niet betrokken bij deze serie.

avatar van mikey

mikey

DragQueen schreef:

tja dat merkte ik ook op... maar wellicht is dat een bug en moeilijk op te lossen.

avatar van remorz

remorz

• 1935 berichten

mikey schreef:

In 2022, Langella was fired from his role in The Fall of the House of Usher following investigations into claims of sexual harassment on set. - Wikipedia

Aanvankelijk wel gecast, maar uiteindelijk dus vervangen door Bruce Greenwood.

avatar van Thomas83

Thomas83

Aardig werkje weer van Flanagan. Ik zou deze serie in de middenmoot van zijn tv-werk plaatsen denk ik, ergens tussen Midnight Mass en Bly Manor in (Hill House staat nog altijd op eenzame hoogte). Aanvankelijk vond ik het moderne jasje voor Poe zijn werk wel jammer, maar dat biedt Flanagan ook wel meer dan voorheen de mogelijkheid te experimenteren, met name met satire. Succession lijkt een duidelijke bron van inspiratie te zijn geweest, evenals de Sackler-familie en hun aandeel in de opioïdencrisis in de VS.

Het script is over het algemeen aardig, ook al zag ik weer Flanagan zijn oude kwaaltje opduiken van niet altijd even subtiel schrijfwerk. Personages willen nog wel eens wat te prekerig worden en zijn monologen zijn het net niet helemaal. Gebeurtenissen zoals de manier waarop Roderick en Madeline de macht grijpen en het gedoe rondom Lenore en de kunstmatige intelligentie vond ik niet helemaal geloofwaardig.

Op een gegeven moment ging het gebrek aan binding met een specifiek hoofdpersonage me ook wel een tikkeltje tegenstaan. Wellicht hadden ze een van de spaarzame sympathieke personages (Dupin, Annabel, Lenore of Juno) een wat grotere rol moeten toekennen of een aantal wat minder karikaturaal moeten maken. Een aantal horrormomenten zijn overigens heel aardig. Met name de zuuraanval tijdens de orgie is bijzonder ranzig en memorabel.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Hele goeie serie, mooi uitgewerkt, boeiende personages, en nergens saai, ondanks het tempo. Dit is voor mij de topper van Netlix

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Begint allemaal best veelbelovend maar is uiteindelijk allemaal een beetje 'te'. Te lang, te veel, te geforceerd complex. Wat ook niet meehelpt is dat de leukere personages vrij snel dood zijn. Daardoor is het beste er snel af en is het vanaf pak 'm beet de zesde aflevering echt doorbijten soms.

De verhaallijnen van de verschillende Ushers zijn wisselvallig: sommige zijn best vermakelijk om te volgen, andere boeien voor geen meter. Het hele Goldbug-verhaal had van mij bijvoorbeeld geschrapt mogen worden. Ook de interessantdoenerij met tegeltjeswijsheden en gedichten die ogenschijnlijk vrij willekeurig op je afgevuurd worden, is vermoeiend en maakt afleveringen onnodig lang.

Vooral het afkijken waard omdat er vrij consequent een lekkere kille sfeer wordt neergezet. Met horror heeft het allemaal weinig te maken, al zitten er wel drie à vier zeer effectieve scares in.

Prima serie maar er worden wel een paar verkeerde keuzes gemaakt. Allereerst is het een zeer intrigerend verhaal waarbij je toch wilt weten hoe het verder gaat. De spaarzame horror momenten zijn zeer effectief en de jump scares deden je voor de verandering ook echt weer eens jumpen. Een paar zag ik in ieder geval echt niet aankomen.

Het is alleen jammer dat de serie in een modern jasje wordt aangeboden, dat doet echt afbreuk aan de sfeer en het verhaal. Ook zit er veel te veel humor in. Een serie als deze zou enkel en alleen om spanning moeten draaien, komedie bewaren ze maar voor series met een ander genre. Ook had ik moeite om in de personages te komen. Na een fantastische opening waarin je ziet hoe Roderick en Madeleine als kinderen opgroeide, worden in een keer alle karakters en diens koosnamen over je heen gegooid. Hier had wat meer tijd in gestoken moeten worden. Wel is het zo dat de serie echt beter wordt naarmate de afleveringen vorderen en de laatste aflevering is eigenlijk een representatie van hoe de hele serie had moeten zijn.

En niet te vergeten: Verna! Wat een fantastisch karakter, zij maakt de serie. Iedere scene met haar is van hoge kwaliteit en alleen al door haar komt er een halve punt bij.