ad

Datum van release: dinsdag 24 maart 2015

• Amazon Prime Bekijk seizoen 1 via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

1992

Afleveringen Seizoen 1 (2015)

1. 1. Cinghiali

De arrestatie van politicus Mario Chiesa zorgt voor een nationaal schandaal. Terwijl de politieke impasse zich over het hele land verspreidt, maken we kennis met de levens en ambities van zes hoofdpersonages.

2. 2. Pipistrelli

De tv-carrière van showgirl Veronica staat op het punt om door te breken, maar het Tangentopoli-schandaal lijkt haar daarbij af te remmen. Pietro, een veteraan van de Golfoorlog waagt zich aan politiek.

3. 3. Scimmie

Luca, een politieman, krijgt de wraak waar hij naar op zoek was, maar is die ook rechtvaardig? Reclameman Leo wordt gechanteerd: iemand heeft bezwarende zaken uit zijn verleden opgevist.

4. 4. Cani

Veronica krijgt een nieuwe kans om haar droom waar te maken. Bibi wordt geconfronteerd met een verantwoordelijkheid die ze tot nu toe altijd uit de weg is gegaan. Maar van je verleden kun je niet blijven vluchten.

5. 5. Leoni

Alle hoofdpersonages nemen een nieuwe start in hun levens. Sommigen zetten een stap terug om opnieuw te beginnen, terwijl anderen plotsklaps meer krijgen dan ze ooit hadden gehoopt.

6. 6. Falene

Luca komt de projecten van Bibi voor de machtige Mainaghi-holding op het spoor. Leo onderneemt een riskante gooi naar meer macht. In de achtergrond wordt het land dooreen geschud door een nieuwe verschrikkelijke maffia-aanslag.

7. 7. Castori

Tijdens de rust van de zomer werkt het oude politieke establishment hard aan een grote tegenaanval. Ondertussen dienen de hoofdpersonages de ongemakkelijke gevolgen van hun ambities onder ogen te zien.

8. 8. Uccelli

Aanklager Di Pietro ontdekt dat er zich een spion bevindt in zijn Mani Pulite-onderzoeksteam. Leo staat op het punt om zijn politieke ambities en dromen waar te maken, maar ondergaat een geloofscrisis.

9. 9. Cimici

Luca is klaar om alles op het spel te zetten voor wraak: zijn positie binnen het Mani Pulite-team komt daarbij in het gedrang. Di Pietro dient op zichzelf terug te vallen om zijn relatie met Veronica te redden.

10. 10. Lemuri

Di Pietro en het Mani Pulite-team duiden eerste minister Bettino Craxi aan als hoofdverdachte in hun onderzoek. De zes hoofdpersonages dienen extreme keuzes te maken. Uiteindelijk zal diegene die de ergste prijs wil betalen als winnaar uit de bus komen.

1992 is een beter dan gemiddelde serie, die drama combineert met een historisch accurate achtergrond.

Ondertussen heeft opvolger 1993 het levenslicht gezien.

Het vervolg op 1992, met dezelfde verhaallijnen en dezelfde personages.

Maar.

Ja, die maar zat eraan te komen.

Maar, het haalt niet het niveau van een jaar eerder.

Het begint aan een stevig tempo, met de scalp van Craxi en de - in 1992 veelal een onbetekenende bijrol, maar hier prominent(er) aanwezig - blijde intrede van Silvio Berlusconi.

Het is erg jammer dat de drive en het tempo van de eerste twee afleveringen niet wordt doorgetrokken. Vanaf aflevering 3 tot en met 7 (er zijn er acht in totaal) doen de scenaristen er alles aan om toch maar alle verhaallijnen te blijven trekken. Maar als niet-Italiaanse kijker is het een vieni e vai van te veel personages die allemaal wel iets te maken hebben met een bloedschandaal. Maar boeien doet dat eigenlijk niet.

Gelukkig was er Veronica. En Bibi - ik kom van het zuiden, maar ik ga zo hard mijn best doen om Milanees te klinken door niet te articuleren Mainaghi.

En van de levenswandel van de protagonisten wordt ook maar een zootje gemaakt. Het is mij ook niet echt duidelijk wat en hoe ze de protagonisten gaan laten opdraven in 1994, het derde en laatste seizoen van de reeks. Opnames moeten nog starten.

Het wordt uitkijken naar Suburra. Na Romanzo Criminale en Gomorra opnieuw een tv-verwerking van een eerder gemaakte film.

avatar van ZAP!

ZAP!

Toevallig na de laatste 2 afl. voor het eerst 'The good, the bad and the ugly' gekeken. Deze serie hadden ze ook wel 'The pretty ugly' kunnen noemen. Want het zijn veelal van die fotomodel-achtige acteurs/-trices die zich als personage met nogal wat smerige zaakjes bezighouden. Enerzijds is het allemaal wat oppervlakkig en voorspelbaar, soms zelfs soapy, maar er zijn ook nog wel wat fascinerende en zélfs sympathie opwekkende momenten.

Erg typerend zijn sommige namen die de personages hebben gekregen, zoals Notte, Pastore en Di Pietro. Die Notte is inderdaad wel de meest duistere figuur in de serie, als aalgladde reclameman die moord niet schuwt - en zich er vervolgens heel slecht over voelt... tsja. En dan zijn aanpak wanneer zijn dochter door een lerares betrapt wordt op een seksuele handeling tijdens de les. "Ik heb haar een beurt gegeven." (de lerares, welteverstaan).

En dan toch nog even Guido Caprino vermelden, die overtuigend een potentieel sterk karakter neerzet, maar daarin uiteindelijk teveel moet draaien en doen om dat ook echt te bereiken. Driekwart geslaagd, zoiets.

Dus, ergens best fascinerend en onderhoudend, maar ook net te weinig indrukwekkend / goed om de topserie te zijn die het misschien wel had kunnen zijn.

Drie sterren.