Mijn Series +

1992 - Seizoen 1 (2015)

Italiƫ

ontwikkeld door Alessandro Fabbri, Ludovica Rampoldi en Stefano Sardo
met Stefano Accorsi , Miriam Leone en Tea Falco

Het is Italië 1992, een tijd waarin schone handen vaak allesbehalve schoon waren en ‘Tangentopoli’ een corrupt Italiaans systeem was die een goed leven beloofde aan een ieder die de regels volgde. Als Mario Chiesa, lid van de Socialistische Partij, op 17 februari 1992 wordt gearresteerd op verdenking van corruptie, blijkt dat de aanzet voor een grootschalig onderzoek naar verdere corruptie in de politiek. Deze zogenaamde Mani pulite (Italiaans voor schone handen) brengt een golf aan affaires met zich mee die grote gevolgen hebben voor de politieke elite. Italië staat op de rand van de afgrond en de invloed is in alle lagen van de bevolking merkbaar.

1. Cinghiali
  7. Castori
  8. Uccelli
  9. Cimici
  10. Lemuri
1992 is een beter dan gemiddelde serie, die drama combineert met een historisch accurate achtergrond.
Ondertussen heeft opvolger 1993 het levenslicht gezien.

Het vervolg op 1992, met dezelfde verhaallijnen en dezelfde personages.
Maar.
Ja, die maar zat eraan te komen.
Maar, het haalt niet het niveau van een jaar eerder.

Het begint aan een stevig tempo, met de scalp van Craxi en de - in 1992 veelal een onbetekenende bijrol, maar hier prominent(er) aanwezig - blijde intrede van Silvio Berlusconi.
Het is erg jammer dat de drive en het tempo van de eerste twee afleveringen niet wordt doorgetrokken. Vanaf aflevering 3 tot en met 7 (er zijn er acht in totaal) doen de scenaristen er alles aan om toch maar alle verhaallijnen te blijven trekken. Maar als niet-Italiaanse kijker is het een vieni e vai van te veel personages die allemaal wel iets te maken hebben met een bloedschandaal. Maar boeien doet dat eigenlijk niet.

Gelukkig was er Veronica. En Bibi - ik kom van het zuiden, maar ik ga zo hard mijn best doen om Milanees te klinken door niet te articuleren Mainaghi.

En van de levenswandel van de protagonisten wordt ook maar een zootje gemaakt. Het is mij ook niet echt duidelijk wat en hoe ze de protagonisten gaan laten opdraven in 1994, het derde en laatste seizoen van de reeks. Opnames moeten nog starten.

Het wordt uitkijken naar Suburra. Na Romanzo Criminale en Gomorra opnieuw een tv-verwerking van een eerder gemaakte film.

avatar van ZAP!
Toevallig na de laatste 2 afl. voor het eerst 'The good, the bad and the ugly' gekeken. Deze serie hadden ze ook wel 'The pretty ugly' kunnen noemen. Want het zijn veelal van die fotomodel-achtige acteurs/-trices die zich als personage met nogal wat smerige zaakjes bezighouden. Enerzijds is het allemaal wat oppervlakkig en voorspelbaar, soms zelfs soapy, maar er zijn ook nog wel wat fascinerende en zélfs sympathie opwekkende momenten.

Erg typerend zijn sommige namen die de personages hebben gekregen, zoals Notte, Pastore en Di Pietro. Die Notte is inderdaad wel de meest duistere figuur in de serie, als aalgladde reclameman die moord niet schuwt - en zich er vervolgens heel slecht over voelt... tsja. En dan zijn aanpak wanneer zijn dochter door een lerares betrapt wordt op een seksuele handeling tijdens de les. "Ik heb haar een beurt gegeven." (de lerares, welteverstaan).

En dan toch nog even Guido Caprino vermelden, die overtuigend een potentieel sterk karakter neerzet, maar daarin uiteindelijk teveel moet draaien en doen om dat ook echt te bereiken. Driekwart geslaagd, zoiets.

Dus, ergens best fascinerend en onderhoudend, maar ook net te weinig indrukwekkend / goed om de topserie te zijn die het misschien wel had kunnen zijn.

Drie sterren.