ad
  • 8.106.412 stemmen

The Leftovers - Seizoen 1 (2014)

Show titel: The Leftovers

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: zondag 29 juni 2014

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

The Leftovers

Afleveringen Seizoen 1 (2014)

1. 1. Pilot

Drie jaar nadat miljoenen mensen - zowat 2 procent van de totale wereldbevolking - op mysterieuze wijze verdwenen zijn, wegen de inwoners van Mapleton, NY, de voor- en nadelen af van een "Heldendag" voor de plaatselijke "Vervoerden". Terwijl commissaris Kevin Garcey er alles aan doet om de schijn van normaliteit in zijn gespannen gemeenschap op te houden, wordt hij ook aan het thuisfront niet gespaard. Zijn dochter Jill wentelt zich samen met haar vriendin Aimee in een wolk van apathie en zijn zoon Tom voelt zich erg aangetrokken tot een sekte die geleid wordt door de charismatische "Holy" Wayne. Hij maakt zich ook zorgen om een stilzwijgende, in het wit gehulde en kettingrokende groep mannen en vrouwen die zichzelf de "Schuldige Achterblijvers" noemen en nauwgezet bepaalde personen en plekken in het oog houden. Terwijl de spanningen in Mapleton oplopen, kruisen de levens van Laurie, een lid van de Schuldige Achterblijvers, en Meg, een recent verloofde jonge vrouw, elkaar.

2. 2. Penguin One, Us Zero

Na enkele verontrustende ontmoetingen, besluit Kevin te rade te gaan bij een therapeut. Tom bevindt zich plots in een netelige situatie met Christine, een favoriete van Wayne. De gefrustreerde Meg krijgt het verzoek om met enkele overblijfselen uit haar verleden te breken. Jill en Aimee schaduwen Nora Durst, die een lokale beroemdheid werd toen haar hele gezin tijdens de Vervoering verdween.

3. 3. Two Boats and a Helicopter

Ondanks het dalende kerkbezoek en de doodsbedreigingen blijft Eerwaarde Matt Jamison de boodschap verkondigen waarin hij stellig gelooft: dat heel wat mensen die tijdens de Vervoering verdwenen, zondaars waren en geen heiligen. Maar zijn campagne begint te wankelen wanneer er beslag op zijn kerk dreigt gelegd te worden. Hij lanceert een ultiem wanhoopsplan om het nodige geld in te zamelen om zijn kerk alsnog te redden.

4. 4. B.J. and the A.C.

Baby Jezus wordt gestolen en Kevin rept zich om de verantwoordelijke te vinden. Tom en Christine krijgen problemen in het ziekenhuis en onderweg. Kevin stuit in een naburig politiekantoor op een verrassende gevangene. Ook bij hem thuis krijgt hij enkele onverwachte gasten over de vloer. De Schuldige Achterblijvers drukken hun stempel op de feestperiode.

5. 5. Gladys

Lauries vastberadenheid krijgt een ferme knauw na een brutaal haatmisdrijf. Wanneer hij ook zijn recentste pogingen om de vrede in Mapleton te bewaren ziet mislukken, krijgt hij van buitenaf een helpende hand toegestoken... die hij weigert. Matt besluit om op straat te prediken. Meg gaat een nieuwe rol spelen.

6. 6. Guest

Voor ze naar New York kan vertrekken om er de Tweede Jaarlijkse DROP-conventie bij te wonen, moet Nora zich in Mapleton van een nog niet afgehandelde zaak kwijten. Bij haar aankomst in NYC stelt ze tot haar ergernis vast dat iemand met haar badge aan de haal is gegaan. Terwijl ze als "guest" de conventie afschuimt om haar dubbelganger te vinden, krijgt ze af te rekenen met een verliefde verkoper, een bestsellerauteur en een onverwachte bezoeker.

7. 7. Solace for Tired Feet

Kevin en Nora hebben een afspraakje dat wordt verstoord door de Schuldige Overblijvers. Kevin's vader ontsnapt uit het gesticht. De politie maakt van zijn opsporing een prioriteit. Tommy ontdekt dat Wayne nog een jong meisje zwanger heeft gemaakt, waarvan Wayne zei dat ze "alles betekent". Nadat Tommy het meisje en haar verzorger ontmoet heeft begint hij zijn toewijding aan Wayne in vraag te stellen, die steeds meer onsamenhangende dingen lijkt te verkondigen. Kevin's vader blijft volhouden dat Kevin een editie van National Geographic uit 1972 moet lezen. Kevin en Nora brengen samen de nacht door. Christine bevalt van Wayne's kind.

8. 8. Cairo

Patti regelt een belangrijke stap voor de Schuldige Overblijvers op Memorial Day. Kevin nodigt Nora uit om te komen eten, met Jill en Aimee. Jill en Aimee krijgen ruzie, waardoor Aimee vertrekt. Jill komt later aan bij het huis van de Schuldige Overblijvers. Kevin en Dean proberen om te gaan met Patti, die ze de avond ervoor ontvoerd hebben. Door de afwezigheid van Patti neemt Laurie de leiding over het Memorial Day-plan. Patti spreekt openhartig over de Schuldige Overblijvers en hun motieven tegen Kevin. Ze probeert eerst Dean en later Kevin ervan te overtuigen haar te doden. Wanneer Kevin weigert en besluit Patti vrij te laten en de gevolgen onder ogen te zien, pleegt ze zelfmoord.

9. 9. The Garveys at Their Best

In een flashback worden de ervaringen van de bewoners van Mapleton weergegeven vlak voor het Plotse Vertrek. Een verrassingsfeestje wordt georganiseerd voor Kevin's vader, die de wedstrijd Mapletoninwoner van het Jaar heeft gewonnen. Laurie blijkt een psychiater te zijn, en Patti is een patiënt van haar. Patti zegt dat ze een nakend apocalyptisch gebeuren waarneemt. Tommy heeft een gewelddadige confrontatie met zijn biologische vader waarop Kevin de man aanvalt. Jill bereidt zich voor op een wetenschapsbeurs. Nora brengt tijd door met haar gezin en solliciteert voor een job als assistent van een kandidaat-burgemeester. Kevin achtervolgt een hert dat een ravage aanricht rond Mapleton. Hij jaagt het hert op naar een huis waar het vlucht en wordt aangereden door een auto. De bestuurder van de auto is een aantrekkelijke vrouw die Kevin uitnodigt in haar hotelkamer. Tijdens het Plotse Vertrek heeft Kevin seks met de vrouw wanneer ze plots verdwijnt. Nora snauwt naar haar gezin vlak voordat ze verdwijnen. Jill en Tommy vormen een circuit op de wetenschapsbeurs wanneer een kind uit de cirkel verdwijnt. Laurie ondergaat een echografie en is getuige van de verdwijning van de foetus.

10. 10. The Prodigal Son Returns

Kevin vraagt Matt's hulp om de bewijzen van de gebeurtenissen van de vorige avond te doen verdwijnen. Ondertussen plaatsen de Schuldige Overblijvers levensechte poppen van de Vertrokken inwoners op de plaatsen waar ze verdwenen zijn, wat rellen veroorzaakt. Tommy keert terug naar huis nadat Christine hem liet zitten met de baby. Wayne sterft nadat hij Kevin een mysterieuze wens toekende. Kevin en Matt keren terug naar huis waar ze ontdekken dat er rellen zijn uitgebroken door de acties van de Schuldige Overblijvers. Ze vinden een in elkaar geslagen Megan die weigert iets te zeggen. Ze schrijft enkel op dat ze er voor gezorgd hebben dat iedereen het zich herinnert. Kevin ontdekt dat het huis van de Schuldige Overblijvers in brand is gestoken. Laurie wordt uit het huis gered en zegt tegen Kevin dat Jill nog steeds binnen is. Kevin weet Jill te redden. Tommy komt terug in Mapleton met de baby en vindt Laurie. Nora is van mening dat het voor haar het beste is om de stad te verlaten. Ze schrijft een afscheidsbrief voor Kevin. Wanneer ze die aan Kevin's deur wil leggen vindt ze de baby. Laurie en Tommy verlaten samen de stad, terwijl Kevin en Jill bij hen thuis aankomen waar ze Nora aantreffen met de baby in haar armen.

avatar van FRIPI_mm

FRIPI_mm

Heerlijke vage serie en daar hou ik van. Prima acteerwerk en leuk verhaal.

avatar van Bubblez

Bubblez

Prachtige serie, waarvan ik seizoen 2 nog veel beter vind. Vol verwachting van de derde.

avatar van grovonion

grovonion

• 2051 stemmen

Ik heb de leftovers met plezier gekeken, de acteerprestaties zijn bijna uitsluitend sterk. Het eigenlijke gebeuren, het verdwijnen van 2% van de populatie wordt enkel gebruikt om een mogelijk scenario te schetsen hoe mensen die blijven ermee zouden omgaan. En hier vind ik het moeilijk de beweegredenen die de serie schetst te volgen.

Ik kan er inkomen dat het voor velen erg moeilijk te verkroppen zou zijn, en dat er mensen zullen zijn die het geheel proberen te vergeten en verder gaan met leven. Maar de zin en vooral onzin van de "guilty remnants" versta ikzelf niet zozeer. Het geeft natuurlijk interessante televisie, een soort vijand als het ware, maar de beweegredenen van de sekte zijn bewust vaag gehouden, omdat ze gewoon abstract zijn.

In werkelijkheid kan ik me voorstellen dat er sektes of geloofrichtingen onstaan die het gebeuren een heilige of zelfs alien achtergrond geven. Mensen zullen proberen het gebeuren te verklaren, maar ik denk niet dat ikzelf het gevoel zou hebben mijn medemensen verloren te hebben (als doden behandelen), ik zou misschien wel een beetje hoop hebben dat er iets prachtigs gebeurd zou kunnen zijn.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Een enthousiaste zoon meldde mij vandaag dat ik deze serie eens 'moest' gaan bekijken. Zojuist de eerste twee afleveringen gezien en ik snap echt werkelijk niet dat ik nooit hier ooit maar iemand over gehoord heb.

Alsof ik weer in de jaren 90 Twin Peaks wordt ingetrokken. En ik weet echt niet wat mij nog allemaal te wachten staat hier. Maar ik ga hier zeker mee verder. Ik wil alles weten !

Even verder verdiept: De beste serie die niemand zag - vpro cinema - VPRO

avatar van Bubblez

Bubblez

3 2 1 cut schreef:

Het wordt alleen maar beter! Enjoy en bedankt voor de link.