• 8.985.805 stemmen

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities - Seizoen 1 (2022)

Alternatieve titels: 10 after Midnight, Cabinet of Curiosities, Guillermo del Toro Presents 10 after Midnight

Ontwikkeld door: Guillermo del Toro

Met: Essie Davis, Andrew Lincoln en Hannah Galway

Datum van release: donderdag 27 oktober 2022

Plot Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities

Anthologieserie waarvan alle acht afleveringen, elk een uniek verhaal, in zekere zin gerelateerd zijn aan het klassieke horrorgenre, met choqueergehalte. Twee episodes zijn gebaseerd op korte verhalen die de beroemde regisseur en Oscarwinnaar Guillermo del Toro, ook creatief ontwikkelaar van deze serie, zelf heeft geschreven; de overige zijn originele werken van andere filmmakers. Dit levert een gevarieerde collectie aan sinistere verhalen af, elk met een persoonlijke introductie van Del Toro zelf.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. Lot 36

27 oktober 2022 (45 minuten)

Om zijn schulden af te betalen, koopt een man een opslagruimte met mysterieuze inhoud, die hij wil verkopen. Maar al gauw belandt hij in een levensgevaarlijke, hopeloze situatie.

2. 2. Graveyard Rats

28 oktober 2022 (37 minuten)

Een grafrover heeft het voorzien op de kostbaarheden in een duur nieuw graf, maar om ze te bemachtigen moet hij zich door een wirwar aan tunnels en een leger ratten zien te werken.

3. 3. The Autopsy

26 oktober 2022 (57 minuten)

Een ervaren sheriff onderzoekt een lichaam in het bos en roept de hulp in van een bevriende patholoog-anatoom om een reeks huiveringwekkende gebeurtenissen te verklaren.

4. 4. The Outside

26 oktober 2022 (1 uur en 03 minuten)

Stacey wil erbij horen op het werk en gaat een populaire lotion gebruiken die een alarmerende reactie teweegbrengt. Intussen vindt er een verontrustende transformatie plaats.

5. 5. Pickman's Model

27 oktober 2022 (1 uur en 02 minuten)

Kunststudent Will ontmoet de introverte Richard, wiens angstaanjagende schilderijen een zeer verontrustend effect hebben op Wills realiteitszin.

6. 6. Dreams in the Witch House

27 oktober 2022 (1 uur en 01 minuut)

Jaren na de dood van zijn tweelingzus begeeft een onderzoeker zich middels een speciale drug in een duister, mysterieus rijk. Hij is vastbesloten zijn zus terug te vinden.

7. 7. The Viewing

28 oktober 2022 (56 minuten)

Een welgestelde zonderling nodigt vier bekendheden uit in zijn stijlvolle landhuis voor een unieke ervaring, maar hun fascinatie slaat al vlug om in doodsangst.

8. 8. The Murmuring

28 oktober 2022 (1 uur en 03 minuten)

Ornithologen Nancy en Edgar rouwen om hun dochter en vertrekken naar een afgelegen huis om vogels te bestuderen. Maar het huis heeft een tragische, gruwelijke geschiedenis.

maurice32

Vandaag de eerste 2 afleveringen kijken, ben benieuwd.

mcdaktari

Net Autopsy, de eerste aflevering gezien. Ik hou wel van dit soort mysterieuze verhalen. En ik vind het wel fijn dat er nu iedere dag 2 afleveringen worden geplaatst op Netflix, dus vandaag 2 en morgen weer 2 enz. Dus dan weet ik nu al wat ik deze week iedere avond ga kijken. Ik ben sowieso al een liefhebber van Guillermo del Toro zijn films. Nu nog even de 2e afl. kijken, The Outside.

umbra

Wow, wat een zalige anthology horror-mysterie reeks, vooral het mysterieuze, de sfeer is van uitmuntende makelij. Anthology horror op z'n best.

avatar van Vascago

Vascago

mcdaktari schreef:

Vreemd dat je Autopsy gisteren hebt gezien terwijl de 1ste 2 afleveringen bij mij Lot 36 en Graveyard Rats zijn.

Net Lot 36 gezien en als dit niveau wordt volgehouden dan blijft het zwaar genieten.

avatar van EasyRider66

EasyRider66

Net de eerste aflevering, Lot36, gezien. De sfeer is wel mooi, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er verder niet veel boeiends aan vond, op het saaie af, er gebeurde bar weinig tot de laatste 10 minuten, die waren wel lekker. Ik ga nog niet beoordelen, eerst maar eens de 2e aflevering kijken.

mcdaktari

Vascago dat is inderdaad vreemd, maar volgens de beschrijving is afl.1 Autopsy en afl.5 is Lot 36.

Dus ik denk dat er een fout gemaakt is. Maar volgens Moviemeter is het ook nog niet beschikbaar op Netflix. Terwijl ik het daar toch aan het kijken ben.

avatar van Vascago

Vascago

De volgorde hier klopt voor geen (movie)meter.

mcdaktari schreef:

Indd volgorde afleveringen klopt hier totaal niet,

Afl.1 Lot36

6 Dreams in the Witch House

7 The Viewing

8 The Murmuring

maurice32

Aflevering 3 , the autopsy tot nu toe de beste.

De andere afleveringen ook zeer vermakelijk.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Heerlijk, heerlijk, heerlijk ! Het betere werk. Vanavond op naar afleveringen 3 en 4. Later nog eens een meer diepere review. Nu gewoon lekker kijken. Trouwens: acteerwerk van Mister Masson is subliem in Graveyard Rats.

Edit: de laatste minuten van aflevering 4 The Outside zijn echt geniaal gek

avatar van mikey

mikey

mild amusant.

voor elk stukje doet del toro een 'hitch-momentje' met de stem van dr. Klahn uit K.fried movie. Die zijn hilarisch slecht maar wel onbedoeld grappig. De nadruk ligt hier meer op viezigheden dan op spanning. Plus veel ouderwets del toro gedoe gebracht door cgi. Heb nog niet alle afleveringen gezien maar ik hoop dat een regisseur een episode heeft gedaan met louter practical sfx geheel tegen het zere been van de 'meester'.

maurice32

Aflevering 7 the viewing vond ik persoonlijk de slechtste, wel leuk om Peter Weller ( RoboCop) nog eens te zien .

mcdaktari

Ik moest wel lachen dat Randall bij afl. 7 The Viewing op het laatst nog snel wat coke pakte voordat hij naar buiten rende hahaha.

umbra

Na alle 8 afleveringen te hebben gezien, ervaarde ik duidelijke verandering van genre en sfeer, vooral vanaf aflevering 5 'Pickman's Model' kwam er beduidend meer duistere fantasy aan te pas en op een wijze gebracht, dat het me zeer kon bekoren. Enkel vond ik de laatste aflevering 'The Murmuring' de minste vd reeks en vond het echt zelfs heel pak minder, een teleurstellend einde van deze, voor de rest, top anthology horror serie. Ik ga mijn volle punten dan ook 'verlagen' naar een 9/10.

avatar van cor1946

cor1946

Best leuk om naar te kijken

avatar van Number23

Number23

Crispin Glover is weer heeerlijk in Pickman's Model, wat een creepy aflevering

Lot 36 was helaas een zwakke start, ondanks een prima Tim Blake Nelson. Hopelijk alleen maar beterschap.

avatar van NRT

NRT

Ik lees hier dat sommigen Lot 36 een slechte aflevering vonden en bijvoorbeeld alleen de laatste 10 minuten goed vonden. Ik vond juist de opbouw tijdens de aflevering heel goed.

Het begint al met zijn racistische gedachtegoed. Ook zijn gebrek aan empathie bij dat bieden en zijn associale gedrag t.o.v. die Latijnse mevrouw werkten mee aan zijn karakter. Echt aangenaam is hij niet te noemen en dat speelt zeker bij dat einde een grote rol. Trouwens echt een goed en creepy monster. Dat gespeel met de lichtknop maakt het trouwens extra spannend.

Graveyard Rats vond ik ook echt goed, omdat dat simpelweg voor het grote deel rond 1 persoon ging en de acteur het geweldig deed. Ook gruwelijk om die grote rat en dei zombie te zien. Zeker toen hij die van twee kanten zag komen. Het einde dat hij in dat graf belandde was ook heel goed gedaan.

avatar van lang pee

lang pee

Ik heb er naar gekeken, de eerste aflevering vond ik nog redelijk, maar dan de tweede met die enorme rat, toen had ik wel gehad. Ook de volgende afleveringen vond ik niets bijzonder, misschien waren mijn verwachtingen te hoog want de meeste reviews die ik vond waren bijna allemaal bijzonder positief. Eerlijk gezegd vond ik het nogal kinderachtig, sorry niets voor mij....

avatar van Corcicus

Corcicus

Dit vond ik toch verre van schitterend. Wisselvallige omnibus waarin geen enkel verhaal echt uit de verf komt. Echt eng wordt het eigenlijk nooit, kitsch wel.

"Vond je echt niets anders om aan te raden? Zo flauw zeg, onnozel en kinderlijk zelfs." Aldus mijn ouders die het opgegeven hebben na twee episodes. Misschien toch wel iets te vroeg?

Voorlopig ben ik ook niet bepaald onder de indruk hiervan. Van een project waar del Toro aan verbonden is had ik wel iets sterkers verwacht. Het lijkt soms wel Creepshow met grotere namen en budget. Maar goed, ik bijt door. Uiteindelijk zal ik alles wel bekijken, er zit alleen geen haast achter.

avatar van cor1946

cor1946

Er zitten wel saaie afleveringen bij die ik niet afkijk(gaap)3 sterren meer niet

avatar van james_cameron

james_cameron

Wisselvallige verzameling horror-verhalen, met slechts weinig positieve uitschieters. Lot 36 en The Autopsy zijn uitstekend, maar daar tegenover staan miskleunen als The Outside en vooral Dreams In The Witch House. Die laatste, met een lachwekkende houten klaas-rol van Rupert Grint, is echt te oubollig voor woorden. Hier had wel wat meer ingezeten, al met al. Lichte tegenvaller derhalve van producent/ schrijver Guillermo Del Toro.

avatar van Pip2020

Pip2020

Ok, ik zal wel een gen missen.

Choqueergehalte, waar en wanneer ongeveer?

Horror?

Eigenlijk vind ik het gewoon saai. Dus na 5,5 aflevering gooi ik de handdoek in de ring.

Geef mij maar gewoon Alfred Hitchcock Presents!

avatar van Pip2020

Pip2020

james_cameron schreef:

Mee eens!

avatar van Jo1990

Jo1990

De afleveringen zijn te kort om echt de diepgang te vinden. Ik vermaak me verder wel, een beetje 'Kippenvel' voor volwassenen. De sfeer wordt uitstekend neergezet in de verschillende tijdsferen waarin de verhalen zich afspelen. De naam van de serie doet zichzelf eer aan, want je blijft nieuwsgierig naar het einde en naar de volgende aflevering.

james_cameron schreef:

Hele serie zwaar afkraken en dan 3,5* wat gewoon een 7 is uitdelen. Ja ja.

avatar van Bla

Bla

• 2015 stemmen

Lot 36, The Autopsy en met name The Viewing waren erg goed. Dat jaren 70/80 sfeertje in de laatste en het kleurgebruik; echt prachtig. Daar stonden een paar hele slechte tegenover waarbij de witchhouse en murmuring eruit springen. Had meer ingezeten.

avatar van Cupido

Cupido

The Murmering, The Autopsy en The Outside sprongen er voor mij echt in positief opzicht uit, de rest was matig tot slecht. Veel aandacht voor fantasy horror (zoals we gewend zijn van Del Toro), maar helaas vaak erg kinderachtig qua toon en veel gepaard met overacting. Met name bij Graveyard Rats en Dreams in the Witch House.

De drie verhalen die ik eruit vond springen deden allemaal iets unieks of brachten brachten naast de horror nog een laag met overtuigend drama:

- The Autopsy lijkt erg geinspireerd door Alien (1979), maar nu met een intelligente, welbespraakte buitenaardse levensvorm die slachtoffers als een parasiet aanstuurt. Het kat en muisspel op het laatst tussen alien en patholoog was erg vet gedaan!

- The Outside doet erg denken aan een aflevering van Black Mirror, maar ipv technologie nu een magische beautycreme die de menselijke moraal ter discussie stelt.

- The Murmering is een beetje een klassiek Haunted House verhaal met wat bekende tropes, maar het acteerwerk, de cinematografie en het menselijk drama zijn erg sterk en doordacht.

Hopelijk meer van deze drie in seizoen 2!

avatar van rustugan

rustugan

rawkite schreef:

Grappig. Ik vond #7 de beste

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Een lekker ouderwets (griezel)sfeertje als rode draad door de afleveringen. Het speelt zich volgens mij ook allemaal af in het verleden. Het is niet bloedstollend maar heeft een zekere speelsheid. Dreams in The Witch House vind ik het lelijke eendje in de bijt en de drie beste:

1. The Outside: een mix van knipoog (de personages en hoe het in beeld wordt gebracht) en een serieuze ondertoon. Simpele opbouw waarin het steeds verknipter wordt, met behoud van die geslaagde mix, tot en met een heerlijk eind shot. Heb hier erg van genoten en deed ook mij denken aan Black Mirror Cupido.

2. The Autopsy: een beetje rommelig begin maar eenmaal in de kleine setting van de autopsie pakt het uit tot een benauwde body horror.

3. The Murmuring: een verhaaltje over een rouwproces. Niet de insteek die je zou verwachten na de andere afleveringen, maar eerder een persoonlijk drama met een heerlijk kalme vibe en een strak einde ( I Love You, eindelijk… bijna om emotioneel van te worden).

Onverwacht heerlijke serie hoor. En geen wonder dat dit zo goed is, de hoeveelheid talent die betrokken is bij deze serie is imposant. Als we alleen naar de regisseurs kijken dan zijn de verschillende afleveringen in handen van de vaklui die verantwoordelijk zijn voor wat van de grootste (cult)klassiekers in het horrorgenre van de laatste 25 jaar of zo. Films als Cube, Splice, The Empty Man, A Girl Walks Home Alone at Night, Beyond the Black Rainbow, Mandy en The Babadook.

Veel van de afleveringen bevatten ook pure oldschool charme. Gothic horror, Lovecraft, en meer van dat soort werk. Vooral The Autopsy is echt fantastisch. Pickman's Model en Dreams in the Witch House zijn wel zwakke broeders, maar dat zijn dan ook de enige. Als dit niveau vastgehouden kan worden zie ik heel graag nog meer seizoenen volgen.