• 8.985.972 stemmen

Archive 81 - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Archive 81

Ontwikkeld door: Rebecca Sonnenshine en Rebecca Sonnenshine

Met: Mamoudou Athie, Dina Shihabi en Martin Donovan

Datum van release: vrijdag 14 januari 2022

Plot Archive 81

Als archivaris Dan Turner op mysterieuze wijze een verzameling beschadigde videobanden uit 1994 restaureert, moet hij het werk van documentairemaker Melody Pendras en haar onderzoek naar een gevaarlijke sekte reconstrueren. Terwijl Dan in Melody's verhaal wordt gezogen, raakt hij ervan overtuigd dat hij haar kan redden van het angstaanjagende einde dat ze 25 jaar geleden ontmoette.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. Mystery Signals

14 januari 2022 (58 minuten)

Dan wordt gekweld door een familiedrama en gaat videobanden restaureren voor een geheimzinnig bedrijf. Hij ontdekt dat hij een connectie heeft met de vermiste maakster.

2. 2. Terror in the Aisles

14 januari 2022 (57 minuten)

Dan volgt Melody in haar onderzoek naar The Visser en de doden laten van zich horen. Maar wie kijkt er mee, en wat schuilt er ondergronds?

3. 3. Terror in the Aisles

14 januari 2022 (45 minuten)

Het verleden herhaalt zich als Melody Jess naar Steven brengt. Mark onderzoekt een aanwijzing. Dan probeert zijn situatie in kaart te brengen, maar lijkt te verdwalen.

4. 4. Spirit Receivers

14 januari 2022 (57 minuten)

In het bos doet Dan een onverwachte ontdekking. Op de opnames ontdekt Melody de sekte. Tijdens een schokkende seance legt ze contact.

5. 5. Through the Looking Glass

14 januari 2022 (52 minuten)

De grenzen tussen heden en verleden vervagen. Melody zoekt de bevlogen Anabelle op een verboden verdieping. Muziek leidt haar naar verloren zielen en onthullingen.

6. 6. The Circle

14 januari 2022 (55 minuten)

Een cirkel wordt kleiner, paniek groeit: Dan leert meer over zijn voorganger en Melody wil de bron vinden van de gevaren van The Visser. Maar het kwaad verspreidt zich.

7. 7. The Ferryman

14 januari 2022 (46 minuten)

De herkomst van een vervloekte film wordt onthuld. In 1924 ronselt Iris Rose voor een bloedritueel in de Vos mansion. Dan weet dat hij op zoek moet naar Anabelle.

8. 8. What Lies Beneath

14 januari 2022 (56 minuten)

De Otherworld lokt. Melody gaat terug naar The Visser, waar een offer wordt geregistreerd door een nieuw apparaat. Alles hangt af van Dans reis in het onbekende.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Ik heb nu 3 afleveringen gezien van deze serie en ik vind hem best wel goed, vooral creepy en je ziet een aantal invloeden/knipogen naar bekende horror klassiekers (jaren 60/80) waarvan ik niet ga zeggen welke Ik ben benieuwd wat de rest is van deze serie, producer is James Wan dus je weet wat je kan verwachten.

avatar van jippie2010

jippie2010

Helaas, toch een tegenvaller. Het verhaal is redelijk, maar de uitwerking een stuk minder. Acteerwerk is vlak tot matig, de spanning komt niet echt uit de verf, en het einde komt afgeraffeld over. Prima om de serie uit te zitten als je er eenmaal aan begonnen bent, maar een aanrader is het wat mij betreft niet. *2.5

avatar van james_cameron

james_cameron

De spanningsboog wordt helaas niet continu in stand gehouden, zo zakt de boel halverwege flink in, maar al met al is dit best intrigerend. Gebaseerd op een podcast (!) en geproduceerd door James Wan, met een intrigerend uitgangspunt en veel creepy elementen. Echt eng wordt het nergens, de toon is wat dat betreft hoofdzakelijk onheilspellend, maar het sfeertje is knap getroffen. Goed gemaakt en gespeeld verder, maar wellicht had dit beter gewerkt als film. Acht afleveringen is gewoonweg teveel van het goede.

avatar van DiDa

DiDa

Sterke serie!

Ik wilde serieus stoppen na 3 afleveringen, maar ik ben blij dat ik verder ben gegaan. Het was eerst allemaal te traag en er werden naar mijn gevoel te veel balletjes opgegooid, waardoor het rommelig en vervelend werd. Maar hoe verder ik kwam hoe meer de serie onder mijn huid begon te kruipen. Het gaf me een creepy gevoel. Natuurlijk had het verhaal sneller en korter verteld kunnen worden, maar dat had toch afbraak gedaan aan de sfeer en de hele mythologie rondom het verhaal.

Voor degenen die jumpscares, moorden en een hoog tempo verwachten zal dit niets zijn. Kun je films als Hereditary en Midsommar waarderen is dit een serie voor jou.

4 sterren!

avatar van c.dragon

c.dragon

Geen idee waarom dit een hype is. Er zit weinig logica of samenhang in en de personages zijn slecht uitgewerkt, vooral de bijrollen, waardoor bijna iedereen raar en/of onsympathiek is.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

De hele opzet van het bekijken en restaureren van korrelige, oude tapes bevalt me prima. Het mysterie wordt versterkt door de mix van found footage en regulier filmen, het afgelegen gebouw en de geluidsband.

De eerste twee afleveringen waren daarom echt veelbelovend. Het knalt er lekker snel in. Zo’n beetje halverwege kreeg ik echter een flinke dip van vermoeidheid. Te standaard paranormaal (nee, niet weer een seance en iemand die om de haverklap opeens naast je staat om mee te kletsen).

Dat voor lief nemend heb ik het netjes uitgekeken, toch benieuwd naar de afloop. Maar een eventueel vervolg laat ik voor wat het is.