• 8.298.515 stemmen

Ontwikkeld door: Clara Salaman

Met: Denise Gough en Emily Watson

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: maandag 12 april 2021

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• NPO Start Bekijk seizoen 1 via NPO Start
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Too Close

Forensisch psychiater Dr. Emma Robinson krijgt de opdracht om de geestelijke gezondheid van Connie Mortensen te onderzoeken. Zij wordt beschuldigd van poging tot moord op twee kinderen, maar ze beweert dat ze zich niets kan herinneren. Geleidelijk aan begint Emma sympathie te krijgen voor Connie.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. Aflevering 1

12 april 2021 (47 minuten)

Forensisch psychiater Dr. Emma Robertson krijgt de opdracht om de geestelijke gezondheid van Connie Mortensen te onderzoeken. Connie wordt beschuldigd van poging tot moord op twee kinderen.

2. Aflevering 2

13 april 2021 (48 minuten)

Emma ontdekt een aantal zaken en krijgt steeds meer sympathie voor Connies. Ze beseft dat ze beiden enkele raakvlakken hebben vanwege haar eigen duistere verleden.

3. Aflevering 3

14 april 2021 (48 minuten)

Emma ontdekt de waarheid achter Connies acties. Zal het echter voldoende zijn om de jury ervan te overtuigen dat Connie geen gevaar voor de samenleving is?

avatar van Suitehome

Suitehome

Het Britse psychologisch drama Too Close komt uit onze nationale schatkamer, de NPO. Laten we hier zuinig op zijn. Een beetje tegen de stroom in van de commerciële streamingsdiensten blijft de NPO als kleine speler op zoek naar docu-, film- en seriepareltjes. Kwalitatief is het bijna altijd dik in orde. Dat geldt ook voor Too Close. Ik noem het drama, maar wellicht is tragedie een betere typering.

Connie Mortensen (Denise Gough, o.a. What Remains) rijdt met twee kinderen op de achterbank haar auto in het water. Is Connie de weg kwijt? Was het een ongelukkige samenloop? Deed ze dit met opzet, en is ze het yummy mummy monster zoals de tabloids doen geloven? Forensisch psychiater Dr. Emma Robertson, gespeeld door Emily Watson (Chernobyl, Apple Tree Yard) gaat het onderzoeken.

Het scenario is geschreven door Clara Salaman. Onder het pseudoniem Natalie Daniels is zij zelf de auteur van het gelijknamige boek. En dat voel je. Hier is met liefde gewerkt, met sprankelend acteerwerk. Ook fijn om Thalissa Teixeira (Trigonometry) in een belangrijke bijrol terug te zien. Meestal is het net omgekeerd, maar dit driedelig drama had wellicht een vierde deel kunnen gebruiken. Too Close gaat niet de boeken in als snel drama, maar iets meer ruimte om de dramatische ontwikkelingen te laten indalen, of enkele verhaallijnen beter uit te werken, was welkom geweest. Het is een mineur kritiekpunt over een in alle opzichten uitmuntend drama.

avatar van des1

des1

Verrasing van de week... maand waren deze 3 afleveringen. Subliem verteld, waarbij mondjesmaat steeds meer wordt prijsgegeven over achtergronden. Subliem geacteerd. Emily Watson immer grandioos in haar geloofwaardigheid. Denise Gough was evenwel de revelatie, maar die kon ook wel lekker losgaan in het verhaal. Aanrader.