Mijn Series +

Drama / Oorlog
Miniserie, 600 minuten

ontwikkeld door Steven Spielberg, Tom Hanks en Gary Goetzman
met James Badge Dale, Jon Seda en Joseph Mazzello

We volgen Robert Leckie, Eugene Sledge en John Basilone, drie Amerikaanse mariniers van de First Marine Division. Hun levens zijn vervlochten met op de achtergrond de strijd in de Pacific ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. We zien ze vanaf hun eerste gevechten tegen de Japanners op Guadalcanal, de landing bij Kaap Gloucester, de Slag om Peleliu. Ze stonden op het bloederige strand van Iwo Jima, overleefde de verschrikkingen van Okinawa en maakte de langverwachte, maar ongemakkelijke terugkeer,mee na de overgave van Japan.

1. Guadalcanal/Leckie
  8. Iwo Jima
  9. Okinawa
  10. Home
avatar van Donkerwoud
Mijn kritiek op Band of Brothers was dat ze te weinig de karakters uitdiepen en teveel aandacht gaven aan het oorlogsgebeuren. Guess what? Dat doen ze in The Pacific dus wel, en het maakt de serie eigenlijk vooral veel trager. Kom op zeg, de hoofdpersoon maakt twee liefdesaffaires mee terwijl het zou moeten gaan om zijn tijd in het leger. En dan richten de laatste episodes zich opeens onverwacht op een minder interessant personage.

Wat de serie dan wel weer goed doet is de zinloosheid en de gruwelijke aard van de oorlog in beeld brengen. De verbeten strijd van de Japanners die door blijven knokken terwijl ze eigenlijk al verloren hebben is wrang en intens. Ook is er hier het gevoel van kameraadschap en meeleven met de soldaten die BoB ook tot zo'n memorabele productie maakten. De beste momenten zijn dan ook de hilarische conversaties die de soldaten voeren met elkaar. Lekker sarren en irriteren, of juist onvermoede overeenkomsten vinden in hun gezamenlijke leed.

Het is uiteindelijk een mooie productie, de miljoenen die erin zijn gestoken zie je eraan af, maar uiteindelijk heeft het minder eeuwigheidswaarde dan zijn oudere broertje.

avatar van The Oceanic Six
Na Band of Brothers volgde jaren later The Pacific, waar we op een zelfde wijze een groep soldaten tijdens WO II volgen, maar nu met de strijd in Azië. Persoonlijk is het deel van WO II over Azië niet het gedeelte wat ik het meest aansprekend vind, maar ze hebben wel heel knap een goed beeld van de oorlog daar weten te creëren. De beelden zijn hard en direct, zoals de strijd daar was met de vele man tegen man gevechten en de vele nutteloze doden die vielen doordat er erg vies werd gestreden. De landen en de gevechten op Peleliu vind ik de sterkste delen van de serie. Wel ligt het tempo een stuk lager en is alles buiten de actie vrij teleurstellend.

Jammer genoeg heb ik emotioneel gezien weinig binding met deze groep soldaten, helemaal in vergelijking met de Easy Company uit BoB. De lovestory van de hoofdpersoon boeit me niet en de personages worden ook niet genoeg uitgediept om interessant te worden. Ook kent de serie een paar onnodige onderbrekingen waardoor je als kijker weer helemaal uit de oorlogssetting bent gehaald.

Heel veel van verwacht destijds, maar meer dan 3* levert het niet op.

avatar van legian
Ik kan aanraden om deze NIET direct achter Band of Brothers te gaan kijken. Waarom? niet omdat deze nu zo slecht is, maar omdat de emotionele band die je met Easy Company had hier minder sterk aanwezig is.

Dat wil niet zeggen dat het niet aanwezig is, Voornamelijk de ontwikkeling van Sledge raakt me (het moment dat hij thuis de breakdown kreeg bracht die brok in de keel weer naar boven). Daarnaast hebben we Leckie die voornamelijk leuk is om naar te kijken en Basilone waar we eigenlijk te weinig mee van doen hebben om een grote impact te hebben. Het grootste probleem hier is namelijk dat ze niet in een en hetzelfde team oppereren maar afzonderlijk van elkaar. Dat zorgt ervoor dat de band binnen het team minder sterk naar voren komt aangezien het team voornamelijk bijfiguren zijn. In tegenstelling tot Band of Brothers krijgen zij niet een aflevering om je met het personage te laten binden.

De gruwelijkheden van de oorlog zijn er echter niet minder om. En de impact op de personages is zeker aanwezig. Daarnaast zien we hier een oorlog die hier nooit echt goed aan bod gekomen is, tenminste in mijn geval, zo heeft geschiedenisles voldoende geleerd over de oorlog tegen de Duitsers maar is Japan maar één keer genoemd (Waar alleen Pearl Harbor, Hiroshima en Nagasaki behandeld werden). Het is daarom wel fijn om te zien dat die oorlog ook aandacht krijgt.

Opnieuw een serie die de waanzin en gruwelijkheden van oorlog goed in beeld brengt. Persoonlijke ontwikkelingen zitten er zeker in maar hebben niet altijd de impact die je zou willen. De rustpunten (met name Melbourne) en de love story van Leckie voegen weinig toe en hadden niet gehoeven. Daar staat tegenover dat de rest een rit is van pure waanzin en gruwelijkheden.

Uiteindelijk haalt het niet het niveau van Band of Brothers wat voornamelijk door de mindere emotionele band komt. Het gevolg is dat de impact minder is. Echter zit ook deze serie sterk in elkaar en komt de waanzin van de oorlog goed over.

Na Band of Brothers is deze serie een vervolg die zich afspeelt aan de andere kant van de wereld tijdens de tweede wereldoorlog. Verhaaltechnisch gaat het wellicht iets te veel kanten op, maar het blijft wel boeiend en je krijgt een goed beeld van de oorlog. Een van de duurste series ooit, en dat is zeker te zien op het scherm. De negende aflevering hakt er het meest in en is daarmee ook de beste aflevering.

Wederom een top productie uit de keuken van Spielberg. Enorm genoten.

avatar van Chelsea94
Haalt zeker niet het niveau van Band of Brothers. Personages zijn minder interessant en ik weet nu al de helft van de namen niet meer, terwijl je bij bob de personages echt leert kennen en het voelt alsof je een soort deel van ze bent. De liefdesverhalen vind ik te lang duren, verder is het wel een mooie serie.

avatar van rep_robert
The Pacific is gewoon ondergewaardeerd. Je hoort altijd dat BoB beter is, maar de serie is gewoon compleet anders. Maar er kan niet ontkent worden dat de actie nog intensiever in beeld wordt gebracht en de uitdieping van de personages gewoon een stuk beter is (bronmateriaal leent zich er ook beter voor). Wat doet de oorlog met een mens? Hoe is de oorlog voor de mariniers na thuiskomst? Wat doen soldaten als ze niet vechten (verlof)? Zaken die misschien niet persé nodig zijn, maar wel een welkome afwisseling zijn. Ik mis een beetje die rustige momenten in BoB en the Pacific geeft mij dit wel. Ik kan niet lang genoeg naar het soort rustige afleveringen kijken zoals die in Australië, uiteraard ook de minst beoordeelde aflevering op IMDB.

Ach... Dit is samen met BoB gewoon het beste wat je op oorlogsgebied kan krijgen. The Pacific doet echt niet onder!