Mijn Series +

Freaks and Geeks - Seizoen 1 (1999-2000)

Drama / Komedie

ontwikkeld door Paul Feig
met John Francis Daley, Linda Cardellini en Samm Levine

Freaks and Geeks speelt zich af in het schooljaar 1980-1981 waar Lindsay Weir en haar broer Sam samen op de McKinley High School zitten. De serie begint als Lindsay verandert van een goede student in een meisje dat met de Freaks rondhangt. Haar relatie met haar nieuwe vrienden alsmede haar oude vrienden en de frictie die het oplevert met haar ouders is de focus van de serie. Haar broer Sam is vooral bezig om er bij te horen op school samen met zijn Geeks vriendengroep.

1. Pilot Episode
  16. Smooching and Mooching
  17. The Little Things
  18. Discos and Dragons
avatar van MH040
Hele leuke serie. Jammer dat er maar 1 seizoen van gemaakt is.

Ja, naast Firefly toch wel het grootste gemis qua vroegtijdig afgezette shows. Enorm goed gespeelde serie, met heel wat huidige sterren in een van hun eerste rollen. Zelfs een jonge Shia Leboeuf is op een gegeven ogenblik te zien. Omgekeerde cameo's als het ware.

Vanaf 22 maart 2016 in Amerika op Blu-ray te krijgen in 4:3 en 16:9. Op Netflix Nederland staat al de 16:9 HD versie.

avatar van daan258
Gisteren de eerste episode gezien maar ik kan er nog niet veel over zeggen.
Het enige super positieve tot nu toe is de cast. Had van te voren echt geen idee dat er zo vreselijk veel bekende en toffe acteurs in de serie speelden.
Ik ga zeker verder kijken want ik ben zeer benieuwd.

avatar van daan258
Episode 2 al gelijk een heel stuk leuker.
Kijk zeker uit naar de rest van de serie

avatar van Robbie.T.
Wat een heerlijke serie is dit zeg. Hoe ik deze gemist heb, is me niet helemaal duidelijk. Ik zit nu bij aflevering 7 maar de afleveringen vliegen voorbij. Ik ben benieuwd naar de resterende 11. Ik wacht nog even met stemmen tot ik alles gezien heb.

avatar van Robbie.T.
Vandaag afgekeken. Wat een ontzettend sympathieke, feel-good, nostalgische en ronduit geweldige serie. Sterk geacteerd, interessante verhaallijnen en machtige muziek. Ik ben een fan.

avatar van JTV-kijker
Topserie! Dik de moeite, ook al is er jammer genoeg maar één seizoen ven gemaakt.

avatar van Esteban
Dankzij 3 maanden gratis Netflix, kan ik deze serie eindelijk ontdekken. Hier zat ik al 16 jaar op te wachten. Meteen vier afleveringen verslonden en absoluut 'hooked'!

Ik had nooit van deze onderschatte serie gehoord, zelfs niet via internet. Een vriend tipte mij hierover.

Wat opvalt is de goedmoedige sfeer, die overkomt als een kruising tussen That 70s Show en The Wonder Years. Had prima op de Nederlandse tv gepast, maar is daar nooit uitgezonden denk ik?

Een stuk leuker ook dan de melige dingen waar Apatow en Rogen later mee kwamen.

avatar van brawljeff
Geweldig om bijna 20 jaar later te zien wat een klassieker deze serie is geworden en wat een toptalenten Freaks & Geeks heeft afgeleverd. Naast de bekende namen James Franco, Seth Rogen en Jason Segel komen ook de jonge Ben Foster, Lizzy Caplan, Jason Schwartzman en Shia LaBeouf langs.

De serie wordt terecht geprezen om de volwassen onderwerpen die voorbij komen. De personages zijn misschien soms een beetje stereotype, maar ik denk dat de meeste mensen zich er zeker wel mee kunnen identificeren. Het personage wat er wat mij betreft het meeste uitspringt is Lindsay. Wta een ontzettend goed geschreven personage. Minder vond ik dan weer haar broertje Sam, die constant super irritant was.

Afgerond en goedgekeurd!

Na anderhalf decennia hoog op de kijlijst te staan, Freaks and Geeks eindelijk kunnen meepikken. Yup, absoluut het wachten waard. Ik ben fan. What's not to like? Het late '70s, vroege '80s sfeertje is naast herkenbaar, voor mij althans, ook simpelweg onweerstaanbaar en voelt nooit of te nimmer aan als een gimmick. Zeer geslaagd.

Uiteindelijk hield ik van élk personage, hoe onuitstaanbaar sommige onder hen ook waren. De familie Weir heeft mijn hart gestolen. Wat een revelatie was Linda Cardellini ook, moeilijk te begrijpen dat zij niet naar de grote A-lijst doorgestoten is. Ik (her)kende haar zelfs niet. Al merk ik nu dat ze in 'Bloodline' en 'Mad Men' zit, die ook nog op mijn lijst stonden. Maar goed, zo mogelijk nog leuker, zijn de aanvullende freaks en geeks ... Jonge versies van James Franco, Seth Rogen en Jason Segel (waarvan ik nu pas begrijp wat mensen er in zien) zijn ongelooflijk fijn om hier samen in bezig te zien. En John Francis Daley z'n kliekje was eveneens fantastisch. Acteurs spotten is trouwens een sport in deze reeks. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik Ben Foster meende te herkennen en het nog bleek te kloppen ook.

Wat ik vooral kan waarderen aan F&G, is het feit dat ze niet voor de makkelijke lach gaan, noch op tranen mikken. Helemaal niet zelfs. Het is niet meer of minder dan het reilen en zeilen van enkele schoolzangers en hun directe omgeving, zonder veel rand spektakel. En dat is ook de kracht van de serie. Geen standaard feelgood, geen overtrokken drama. Judd Apatow en Paul Feig claimen dat élke verhaallijn of gebeurtenis ook daadwerkelijk gebeurd is in hun eigen jeugd of in één van de betrokken schrijvers hun tienerjaren. En dat meen ik ook te merken.

Doodzonde dat de stekker hier werd uit getrokken. Seth Rogen is er nog steeds niet over te spreken, gezien ze nooit een échte kans gekregen hebben. Zéker als je leest wat ze eigenlijk van plan waren in het tweede seizoen, wat grotendeels al geschreven was. Anderzijds heeft de show ook nooit de kans gehad om een 'minder' seizoen af te leveren, waardoor het zijn status (de show kreeg énorm goede kritieken) nooit verloren is. In tegendeel zelfs. De waardering is alleen maar groter geworden.

De reünie foto's zijn leuk : Photos: The Exclusive Freaks and Geeks Reunion | Vanity Fair - vanityfair.com

Twee jaar later probeerde Judd Apatow het opnieuw met 'Undeclared', een schijnbaar gelijkaardige serie die opnieuw heel goede kritieken kreeg en opnieuw gecanceld werd door te weinig kijkcijfers. Seth Rogen en Jason Segel hebben opnieuw een rol en enkele andere freaks of geeks springen wel eens binnen. De andere hoofrdollen waren voor oa. een jonge Jay Baruchel en Charlie Hunnam. Nu ben ik écht wel benieuwd om deze (eveneens nooit bij ons uitgezonden) serie te ontdekken.

avatar van brawljeff
Esteban geweldig die reünie foto's, die kende ik nog niet. Undeclared - Seizoen 1 (2001-2002) heeft ook wel prima beoordelingen zo te zien.

avatar van Esteban
Inderdaad, grotendeels uit hetzelfde brein, gelijkaardige sfeer, eveneens een cast die goed klikte, ... Ik ben er ontzettend benieuwd naar nu.

avatar van daan258
Zonder twijfel zeker één van de betere highschool comedy series.

Nu ik terug kijk naar mijn eerste bericht zie ik dat het me meer dan een jaar heeft geduurd om de serie ( 1 seizoen ) af te kijken:p Ik heb een tijd een behoorlijk lange stop gehad maar later weer langzamerhand opgepakt en 2 dagen geleden de laatste episode gekeken. Helaas zit het er dan nu ook op. Jammer dat een 2e seizoen er nooit van gekomen was want het had van mij zeker nog wel even door mogen gaan.

Hilarisch of erg grappig vond ik het niet maar elke episode was zeker weer heerlijk om naar te kijken. De serie moet het dan ook echt vooral hebben van de bijzondere cast. Het is zo leuk om veel bekende koppe terug te zien toen ze nog zo jong waren.

Nu we na al die jaartjes nog best veel zien van Seth Rogen, Jason Segel en vooral James Franco vind ik het heel erg jammer dat we bijna niks meer zien van Linda Cardellini, ze is namelijk een behoorlijk actrice en deed het zeker niet slecht.

Al met al was dit een erg leuke serie waar ik zeker van genoten heb.

Een dikke 3,5*

avatar van Germ
Voor de liefhebbers van deze serie:
RTLZ zond gisteravond onder de naam Culture Shock een documentaire uit over Freaks & Geeks. Met alle betrokkenen wordt de ontwikkeling, productie en gedwongen einde van de serie besproken.

Aanrader! En aangezien alles wat ze bij RTLZ uitzenden in een oneindige loop gaat zal de special nog wel tig keer voorbij komen.