ad

Afleveringen: 6

Datum van release: dinsdag 6 oktober 2015

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Lewis

Afleveringen Seizoen 9 (2015)

1. 1. One for Sorrow (1)

Terwijl Lewis de schijnbaar onmogelijke taak heeft om een lichaam te identificeren dat in een put werd teruggevonden, moet hij ook nog eens het hoofd bieden aan zijn nieuwe baas, hoofdcommissaris Moody. Die twijfelt ook aan Lewis' beweegreden om weer te komen werken. Lewis voelt zich ongewenst en op de vingers gekeken. Hij moet deze zaak oplossen om te bewijzen wat hij waard is. Intussen zit ook Hathaway in een lastige situatie, wanneer zijn vervreemde en dementerende vader naar een rusthuis moet.

2. 2. One for Sorrow (2)

3. 3. Magnum Opus (1)

Lewis en Hathaway moeten de dood onderzoeken van decaan Phil Beskin. Na een verhitte caféruzie werd die naar een bos gelokt en doodgeslagen met een steen. Wanneer ze een alchemistische afbeelding vinden die opzettelijk werd achtergelaten en die het eerste stadium aanduidt van een proces genaamd 'Magnum Opus', beseft het team dat er nog drie moorden zullen volgen. Intussen probeert Hathaway zijn vaders ziekte te aanvaarden. Hij steekt al zijn energie in het achterhalen van wie zijn vader was, voor de dementie toesloeg.

4. 4. Magnum Opus (2)

5. 5. What Lies Tangled (1)

Een mooie zomerdag in Oxford wordt ontsierd wanneer een bompakket ontploft. Het slachtoffer van de aanslag is de gerenommeerde wiskundige Adam Capstone, een genie op het vlak van de 'Knopentheorie'. Hij was getrouwd met chemieprofessor Elizabeth, maar had veel affaires, meestal met jonge studentes. Het team moet onderzoeken of de aanslag werkgerelateerd was of een wraakactie voor zijn ontrouw. Maar Lewis vertrekt bijna voor zes maanden naar Nieuw-Zeeland met Hobson. Het wordt een race tegen de tijd om zijn carrière en relatie te redden.

6. 6. What Lies Tangled (2)

avatar van ZAP!

ZAP!

En dat was Lewis, tweede maal (minstens). Het blijft een heel aardige serie, al zou een halfje minder ook wel kunnen. De moordzaken an sich steken vaak leuk, maar bijna nooit erg verrassend, in elkaar, maar ach. Het is vooral Kevin Whately, het voormalige hulpje van de legendarische Inspector Morse, die zich op zijn eigen manier opwerkt tot een volwaardige opvolger. Op het einde hier zou je denken dat Laurence Fox mogelijk nog zijn eigen spin-off zou krijgen, maar dat is niet gebeurd (wel zie ik dat hij - én Lewis - nog opduiken in de tv-serie 'Mystery!', maar wanneer dat precies was, kom ik via Imdb niet uit)... Ook de bijrollen van Clare Holman (Dr. Laura Hobson) en Angela Griffin (DS Lizzie Maddox) zijn nog het vermelden waard.

Ik laat de 3,5* gewoon staan, gemakshalve.