• 8.670.597 stemmen

Commando's - Seizoen 1 (2020)

Show titel: Commando's

IMDb beoordeling: 7,0 (276)

Afleveringen: 10

Speelduur: 8 uur en 07 minuten

Ontwikkeld door: Boudewijn Rosenmuller en Oscar van Woensel

Met: Kay Greidanus, Werner Kolf en Teun Kuilboer

Oorsprong: Nederland / België / Zuid-Afrika

Datum van release: zondag 30 augustus 2020

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Commando's

Commando John de Koning heeft de leiding over een geheime operatie, waarin de zoon van een hooggeplaatste Nigeriaanse official uit de handen van de terreurorganisatie Boko Haram gered moet worden. De missie loopt echter niet helemaal als gepland en er gebeuren vreemde dingen. Zo vreemd dat Europol - drie jaar later - besluit een diepgravend onderzoek naar John & co. te starten. John, die getraumatiseerd is door de mislukte missie in Nigeria, wordt ondertussen geconfronteerd met een moordenaar die zijn voormalige strijdmakkers probeert te elimineren. Hij gaat het gevecht aan, maar belandt in een oorlog waarin hij zijn maten, zijn gezin en zichzelf dreigt te verliezen.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. 1. Simon

30 augustus 2020 (49 minuten)

Wanneer John belangrijk bewijs ontdekt dat iemand een aanslag plant op een belangrijke politicus uit Nigeria, Obadiya Zuberi, verdenkt hij een van zijn voormalig commando broeders. Zijn beste vriend Simon is boos over het feit dat John hem de opdracht heeft gegeven om Obadiya te beschermen, terwijl ze allebei een duister verleden met hem hebben. Een geheime missie die vreselijk fout ging.

2. 2. Obadiya

6 september 2020 (48 minuten)

John is kapot van de dood van zijn beste vriend en is van plan om erachter te komen wat er daadwerkelijk is gebeurd. Hij wordt geschorst van zijn baan in de beveiliging. Isabella laat hem ophalen en ondervraagt hem. Hij praat niet, maar verwijt haar wel dat zij de oorzaak is van Simons dood. Terwijl het lijkt of alles hem tegenzit, moet John zijn verleden confronteren en praten met die ene persoon die misschien iets weet over zijn dood: Obadiya. De voormalig leden van Johns peloton verdenken Obadiya ervan achter de moord op Simon te zitten en willen hem wreken.

3. 3. Emeka

13 september 2020 (51 minuten)

De spanning stijgt op de begrafenis van Simon. Obadiya wil een deal sluiten met John. Het is voor allebei beter als ze hun mond houden. Door samen te werken met de detectives die de dood van Simon onderzoeken, ontdekt Isabella dat zijn moordenaar waarschijnlijk een van de leden van het oude peloton is. Ze deelt deze informatie met John, in de hoop dat hij dan met haar samen wil werken. Ondertussen werken de voormalig commando's opnieuw samen om Obadiya te ondervragen, met heftige consequenties.

4. 4. Mark

20 september 2020 (53 minuten)

Zijn voormalige baas Cor Kramer nodigt John uit om terug te keren in militaire dienst, aangezien hij de beste positie heeft om de dodelijke intriges te ontrafelen. Hij begint zijn eerste werkdag terug bij het Korps Commandotroepen en raakt verder vervreemd van zijn vrouw Marte, die erop tegen is. Isabella verhoort de voormalig pelotonsleden stevig in een poging om tot de waarheid te komen. Als Mark, die aan zware PTSS lijdt, net voor zijn verhoor breekt, lukt het John om hem voor Isabella te verbergen.

5. 5. Kenneth

27 september 2020 (48 minuten)

Kenneth, altijd de taaiste van de oude pelotonsleden, lijdt ook aan PTSS, maar houdt dit voor iedereen verborgen. Hij is seksverslaafd, drinkt te veel, en raakt uiteindelijk in een gewelddadige confrontatie verwikkeld met een pooier. John ontdekt dat de telescoop die hij had gevonden in het hol van de sluipschutter vanwaar Simon was neergeschoten, van Kenneth was. John deelt geen enkele emoties met zijn familie en wat er gebeurd is heeft een negatieve invloed op zijn dochter. Dus neemt Marte Sophie mee en verlaat hem. Isabella gaat verder met haar zoektocht naar de waarheid.

6. 6. Semper Fokking Fi

4 oktober 2020 (48 minuten)

John maakt jacht op Kenneth, die hij ervan verdenkt de moordenaar van Simon te zijn. Kenneth vecht tegen zijn verslavingen en gaat in groepstherapie. Isabella probeert Kenneth te laten bekennen, en hem het hele verhaal te laten vertellen over wat er in Nigeria is gebeurd, door hem voor te houden dat het de enige manier voor hem is om ooit 'clean' te worden. Kenneth zegt tegen voormalig pelotonsleden Mo en Berend dat hij overweegt te praten. Het lukt Mo - die carrière probeert te maken in het leger - en Berend om hem op andere gedachten te brengen: voorlopig. Marte ontmoet John, maar doet dat alleen vanwege Sophie. Wanneer Sophie een van haar hysterische aanvallen heeft, is Marte de enige die haar kan kalmeren.

7. 7. De Weg naar Rust en Vrede

11 oktober 2020 (49 minuten)

John vertelt Marte dat alles is opgelost en dat ze verder kunnen met hun leven. John stelt paardentherapie voor Sophie voor. Maar Sophie valt van haar paard en moet naar het ziekenhuis. Isabella's onderzoek is in gevaar: de prioriteiten binnen Europol veranderen. Ze besluit alleen verder te gaan en probeert Berend aan het praten te krijgen. Maar Berend speelt het spelletje niet mee. Mo's jongere broertje Ibri heeft zichzelf in de problemen gebracht met wat criminelen. Hij wordt ervan beschuldigd een auto te hebben gestolen op werk. Mo wil het oplossen. Kenneth voelt zich nog steeds geestelijk onrustig. Hij stemt in om Isabella te ontmoeten, om te bekennen. Wanneer Kenneth niet op komt dagen, besluit Isabella hem thuis op te zoeken.

8. 8. Victim Controlled

18 oktober 2020 (49 minuten)

Isabella bezoekt John in het ziekenhuis, waar hij samen met Sophie en Marte is. Ze vertelt hem dat Kenneth is vermoord. Marte geeft John een alibi voor de moord. John ontvangt een anonieme video van iemand die een bom plaatst onder het ziekenhuisbed van de slapende Sophie. Sophie kan haar bed niet uit, anders zal de bom ontploffen, geactiveerd door haar gewicht. De explosievendienst komt aan bij het ziekenhuis. Eindelijk lukt het John om de bom te ontmantelen, met de hulp van Berend. Mo is uit het niets verdwenen. Het vermoeden dat Mo verantwoordelijk is voor de moorden op Kenneth en Simon wordt steeds groter. Bovendien was hij de explosieven-expert van het peloton.

9. 9. Gods Toorn Is a Bitch

25 oktober 2020 (47 minuten)

John, Marte en Sophie moeten op de legerbasis verblijven voor hun eigen veiligheid. Ook al zou John daar eigenlijk moeten blijven vanwege Sophie, vertrekt hij om Mo te zoeken. Als John Mo niet kan vinden, zoekt hij Mo's broertje Ibri op, die hem vertelt dat Mo nu met wat kleine criminelen is om dingen op te lossen. John helpt Mo uit een lastige situatie tijdens een groot gevecht, en realiseert zich dat Mo niet degene kan zijn die de bom heeft geplant. Isabella bestudeert het bewijs en de tapes van de interviews over de moord op Simon. Ze ontdekt dat het alibi van een van de commando's niet klopt en gaat met hem praten.

10. 10. Happy Ending

1 november 2020 (45 minuten)

John en Mo komen aan bij het huis van Berend, waar Berend helemaal door het lint gaat. Hij heeft Isabella vastgebonden en richt zijn wapen op hen. Berend claimt dat het allemaal Johns schuld is. Als John andere keuzes had gemaakt tijdens hun missie, waren ze nu niet allemaal zo compleet naar de klote. Het arrestatieteam arriveert, samen met Kramer. Kramer probeert op Berend in te praten, maar Berend is te ver heen. Tijdens een barbecue, maanden later, lijkt alles oké te zijn. John is hersteld, Marte en Sophie zijn weer thuis. Totdat Isabella John belt. Ze heeft ontdekt wie achter de geheime missie zat en wie ervan profiteerde. Als John dat hoort, knapt er iets in hem.

stinissen (crew series)

Eerste aflevering voorspelt niet veel goeds , kon me totaal niet pakken en dat ligt niet aan de cast die is gewoon ok. De constante flashbacks zijn hier ook schuldig aan.

avatar van badfans69

badfans69

stinissen schreef:

Jammer dat je soms bij series na 1 aflevering een stem plaats, waarom niet na alle afleveringen gezien te hebben... Don't judge a book by its cover

stinissen (crew series)

Ik kijk de serie wel af hoor en kan mijn stem nog aanpassen minder of meer..

stinissen (crew series)

Blijft dus 2 sterren met een serie waar erg veel het woord op kankeren inzit. Daar werd ik een beetje moe van..

avatar van NRT

NRT

Charlotte Timmers

Moeizaam begin en af en toe verschrikkelijke dialogen. Het is vooral het thema dat mij aanspreekt. Ik ga het wel blijven volgen.

avatar van ZAP!

ZAP!

Lijkt me ook niks aan, maar de trailer (zonder geluid) ziet er op zich wel weer aardig uit.

Ik vermoed dat Defensie dit (o.d.e.o.a.m) mede gefinancierd heeft, maar ik heb geen bewijs.

"(o.d.e.o.a.m)"

Onder De Ene Of Andere Maan?

Ik ken een hoop afkortingen, maar deze redt mijn snappertje niet

avatar van ZAP!

ZAP!

Op De Een Of Andere Manier. Moest zelf ook even denken...

Wat een trieste serie......Er wordt vreselijk geacteerd en het verhaal is zo saai. Typisch Nederlands

avatar van Toontje G

Toontje G

Na het einde toe werd het wel beter.