Mijn Series +

The Alienist - Seizoen 2 (2020)

Alternatieve titel: The Alienist: Angel of Darkness

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Cary Fukunaga
met Daniel Brühl, Dakota Fanning en Luke Evans

Sara heeft haar eigen privé-detectivebureau geopend en leidt de aanklacht over een gloednieuwe zaak. Ze herenigt zich met Dr. Kreizler, de geduchte alienist, en John Moore, nu verslaggever van de New York Times, om Ana Linares, het ontvoerde dochtertje van het Spaanse consulaat, te vinden. Hun onderzoek leidt hen op een sinistere weg van moord en bedrog, op weg naar een gevaarlijke en ongrijpbare moordenaar.

1. Ex Ore Infantium
  6. Memento Mori
  7. Last Exit to Brooklyn
  8. Better Angels

avatar van horizons
Tof, vanaf volgende week op Netflix.

avatar van horizons
Lugubere sfeer zit er meteen in de eerste aflevering.

avatar van horizons
Aflevering vier eindelijk wat sterker. Afleveringen twee en drie kwamen wat plichtmatig over. En ik mis op een of andere manier de sfeer uit seizoen 1; het voelt ook iets generieker allemaal. Bruhl & Fanning leken in eerste afleveringen er niet helemaal in te zitten, en bij de 4e begon dat juist wel een beetje te komen.

Heerlijke serie, top amusement.

stinissen schreef:
Heerlijke serie, top amusement.

Helemaal mee eens.

avatar van Thomas83
Blij dat dit seizoen om een compleet nieuwe zaak draait. Na bijna drie jaar was ik alweer een hoop vergeten, en die recaps op Youtube zijn ook niet te harden. Van het eerste seizoen was ik niet geheel onder de indruk, ditmaal vond ik het wat beter. In de eerste afleveringen althans. Het verhaal loopt, mede doordat er nu twee afleveringen minder zijn, veel beter en is nog behoorlijk interessant, ook al is het allemaal niets nieuws wat je ziet.

Het zijn vooral de tijd en setting die het leuk maken. Dat grimmige New York van laat in de negentiende eeuw is gewoon fraai, met ook mooie sets, kostuums en cinematografie. De personages zijn vaak wel erg vlak geschreven helaas. Fanning is nog steeds een lichtpuntje, maar ze wordt wel heel erg als een superheld neergezet. Het lijkt me allemaal behoorlijk anachronistisch, net als die rare scène met de kinky club ergens richting het einde. Opvallend ook dat Howard nu eigenlijk gewoon helemaal de hoofdrol speelt. Kreizler, toch de alienist uit de titel, moet het met een rol in de marge doen. Zelfs Moore krijgt meer te doen.

Al dat romantische geneuzel kon me trouwens sowieso weer echt gestolen worden. Dat gedoe rondom hem, zijn bloedirritante verloofde, Hearst en Howard is zo vermoeiend. Dan had ik liever wat meer van Libby willen zien. Rosy McEwen (die sterk aan een jonge Nicole Kidman doet denken) is een ander lichtpuntje in de serie. Vond haar vaak erg sterk spelen. Alleen is het personage soms wat over de top. Wat meer scènes voor haar had dat misschien kunnen verhelpen. 3.0*.