Mijn Series +

The Alienist - Seizoen 1 (2018)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Cary Fukunaga
met Daniel Brühl , Dakota Fanning en Luke Evans

The Alienist speelt zich af in het jaar 1896 en volgt de excentrieke psycholoog Laszlo Kreizler, die een reeks gruwelijke moorden op jonge mannelijke prostituees op moet lossen. Hij krijgt hulp van John Moore, een illustrator voor de krant, en Sara Howard, een jonge vrouw met de ambitie om de eerste vrouwelijke detective in New York te worden. The Alienist is een adaptatie van het boek van Caleb Carr.

1. The Boy on the Bridge
  8. Psychopathia Sexualis
  9. Requiem
  10. Castle in the Sky
avatar van brawljeff
In Nederland vanaf 19 april te zien op Netflix.

avatar van horizons
Drie afleveringen gezien. Bruhl, Evans en Fanning zijn erg sterke combinatie. Toffe aantiteling. Aanrader, benieuwd naar verdere ontwikkeling.

avatar van 3 2 1 cut
Ben nu ook met de derde aflevering bezig. Op zich zeker interessant maar wel heeeel veel gebabbel om de bepaalde lugubere settings heen. Ik moet wel wat wennen aan de gay-scene.

avatar van 3 2 1 cut
Inmiddels al een aantal afleveringen verder maar dit is wel een zeer goede serie. Mysterie voluit met toffe onverwachte wendingen. Goede (top)acteurs (ik herkende eerst Michael Ironside niet, die is oud geworden - of heel goed geschminkt). Soms zie ik wat overlap met Mindhunter - Seizoen 1 (2017) vanwege het ontgonnen gebied van het criminele onderzoek. Er wordt ook flink uitgepakt met locaties, effecten en kleding. Ook komt regelmatig de sfeer terug van Gangs of New York (2002) - MovieMeter.nl en dat mag ik wel !

Zeer benieuwd naar het einde !

avatar van horizons
Sfeervolle serie die de spanningsboog en mysterie tot en met de laatste minuut weet vast te houden. Gehele cast levert goed werk en de productie is gewoon hoogstaand.

Enige wat even vreemd overkwam was dat in aflevering vijf bleek dat er al dik vier maanden voorbij waren sinds de eerste aflevering. Klein dingetje.

avatar van Thomas83
Niet onaardig. De grimmige en vuilige setting van een New York laat in de negentiende eeuw is wel mooi, maar vooral door het soms wel heel expliciet tonen van de seriemoordenaars krijg je ook het idee dat men een beetje probeerde te shockeren.

Mijn waardering steeg wel toen er na een wat stroeve start meer structuur in de serie kwam, waardoor je ook wel echt door wil blijven kijken. Maar dat wil niet zeggen dat alles nu echt goed geschreven is. Slechte dialogen, een onnodige driehoeksrelatie en personages die weinig indruk maken. Brühl vond ik niet zo geweldig met die eeuwige gedrogeerde blik, en bijna al die sidekicks zijn nogal kleurloos. Alleen Fanning vond ik, ondanks dat ze soms wat te stijfjes speelt, nog wel aardig. 3.0*.

avatar van james_cameron
Na de prima eerste aflevering is het even inkomen, één en ander verloopt dan wat traag en statisch, maar vervolgens ontpopt deze visueel mooi in beeld gebrachte, fraai gespeelde tiendelige reeks zich tot een spannende, intrigerende serie. De eersteklas cast helpt flink, met daarin heel wat gezichten die we lang niet meer gezien hebben, zoals bijrollen van Sean Young en Michael Ironside. Altijd leuk. Naar het einde toe is de rek er wel een beetje uit en het geheel verdient een wat spannender climax, maar al met al redelijk geslaagd. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Caleb Carr, dat ook een vervolg heeft, The Angel Of Darkness. Dus...

Prima serie, maar de blanke mannenhaat is weer goed zichtbaar bij deze netflix serie

Wot?

De tweede helft van de serie vond ik duidelijk beter dan de eerste helft. Het geschilderde beeld stemt natuurlijk niet altijd vrolijk.

Luke Evans en Dakota Fanning vond ik prima, Brühl wat minder.