• 8.985.711 stemmen

I'll Be Gone in the Dark (2020)

Documentaire / Misdaad | Miniserie

Show titel: I'll Be Gone in the Dark

Genre: Documentaire / Misdaad

Ontwikkeld door: Patton Oswalt

Met: Patton Oswalt, Paul Haynes en Lauren Orlando

Datum van release: zondag 28 juni 2020

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot I'll Be Gone in the Dark

Journalist McNamara was vastbesloten om de gewelddadige dader te vinden, die ze 'The Golden State Killer' noemde, die Californië eind jaren zeventig en begin jaren tachtig terroriseerde. De dader wordt verdacht van 50 inbraken met seksueel geweld en tien moorden. I'll Be Gone in the Dark is een uitgebreide verkenning van de zaak van een ongrijpbaar, gewelddadig roofdier, en bevat tevens persoonlijke memoires en zelfonderzoek van McNamara's obsessieve zoektocht naar gerechtigheid namens de slachtoffers en overlevenden van de misdaden.

1. 1. Murder Habit

28 juni 2020 (1 uur)

Schrijfster Michelle McNamara, auteur van True Crime Diary, haar blog over onopgeloste misdaden, vindt een nieuwe obsessie in de "East Area Rapist" die Californië terroriseerde in de jaren '70 en '80.

2. 2. Reign of Terror

5 juli 2020 (1 uur)

Michelle staat stil bij de moord op haar vroegere buurmeisje Kathy Lombardo in 1984. Deze gebeurtenis zorgde voor haar levenslange fascinatie voor onopgeloste misdaden.

3. 3. Rat in a Maze

12 juli 2020 (1 uur)

In 1979 is de politie opgelucht als de aanvallen in Noord-Californië abrupt stoppen, maar in werkelijkheid is de nog onbekende aanvaller verhuisd naar het zuiden om een aantal gruwelijke moorden te plegen in het gebied van Santa Barbara.

4. 4. The Motherlode

19 juli 2020 (1 uur)

Michelle en haar redactie besluiten de deadline van haar boek te verschuiven nadat ze toegang heeft gekregen tot de East Area Rapist / Original Night Stalker kamer van het Orange County Sheriff's Department.

5. 5. Monsters Recede but Never Vanish

26 juli 2020 (1 uur)

Terwijl Michelle's dierbaren haar plotselinge dood verwerken, leeft haar werk om de Golden State Killer te ontmaskeren voort.

6. 6. Walk into the Light

2 augustus 2020 (1 uur)

Terwijl de arrestatie van de 72-jarige ex-politieagent Joe DeAngelo zich afspeelt, komen er feiten aan het licht die Michelle's voorkennis in de epiloog van haar boek, "Brief aan een oude man", verhelderen.

Michelle McNamara's Words (voice)

Indringende, meeslepende documentairereeks gebaseerd op het gelijknamige boek van Michelle McNamara, een true crime-journaliste die volledig geobsedeerd raakte door de onopgeloste en grotendeels vergeten zaak van de Golden State Killer, die in de jaren '70 en '80 veel slachtoffers maakte in Californië. Enerzijds een minitieuze zoektocht naar een ogenschijnlijk ongrijpbare seriemoordenaar, anderzijds een ontluisterend portret van de geobsedeerde McNamara, die uiteindelijk is overleden voordat haar onderzoek afgerond kon worden. Typische HBO-kwaliteit; gedetailleerd en complex, spannend en emotioneel.

avatar van Myrna_mm

Myrna_mm

Deze serie leek mij interessant omdat ik dacht dat het over de Golden State killer zou gaan. Helaas draait alles voornamelijk om een dame die onderzoek doet naar deze psychopaat tijdens haar quest en tegelijkertijd ook een boek probeert te schrijven. Het begon daarom steeds meer op een reclame voor haar boek te lijken.

Interessante docuserie over de zoektocht naar de beruchte de Golden State Killer, zo dacht ik. Blijkt de serie vanaf de eerste aflevering verbijsterend genoeg vooral over de internetspeurneus die een boek over de zaak heeft geschreven te gaan. Afgaande op de paar zinnen van haar werk die we in de aflevering te horen krijgen zal ik die zeker niet gaan lezen. Tenenkrommend bloemrijk geschreven gezien het onderwerp, met vooral ook veel focus op zichzelf. Het doet allemaal sterk denken aan Don't F**k with Cats, alleen dan met minder aandacht voor de zaak. Overwoog serieus te stoppen met kijken.

Nu verdient McNamara ook best wel wat krediet voor haar vasthoudendheid, maar zoals het in de documentaire wordt gebracht heeft ze de zaak praktisch zelf half opgelost. De serie is een grote veer in de reet van de wereld van true crime amateurspeurders en podcasters. Een paar komen zelf ook aan het woord (met "citizen detective" onder hun naam) om te vertellen hoe geweldig McNamara wel niet was. De docu gaat hier heel ver in. Aflevering na aflevering. Het is gewoon bizar allemaal. Echt wat van de vreemdste non-fictie die ik heb gezien.

De grote man achter het hele project lijkt de acteur en stand up comedian Patton Oswalt te zijn. Ik heb hem in een enkele film of serie gezien volgens mij, maar ik zal nu met andere ogen naar hem kijken. De serie is feitelijk een grote guilt trip van een weduwnaar, na het plots overlijden van zijn vrouw door een onopzettelijke overdosis van een combinatie van verschillende drugs. Ik vond hem ook tamelijk idioot en ongeïnteresseerd overkomen in de talloze mailtjes en tekstberichtjes die we in de docu voorbij zien komen. Maar dat kan ook slecht schrijfwerk zijn, want ik vond het allemaal tamelijk gescript overkomen.

En dan de zaak zelf. Als je niets van de Golden State Killer weet dan is wat je te zien krijgt nog best interessant, maar er zijn veel betere manieren om je te informeren over deze zaak. Wat je te zien krijgt had makkelijk in drie, misschien zelfs twee afleveringen afgedaan kunnen worden. Ik vond de reconstructies ook net iets te sfeervol en sensationeel van toon eigenlijk, en repetitief bovendien.

Er is overigens wel een ding dat de serie wél goed doet, en dat is het geven van een stem aan alle slachtoffers van de Golden State Killer. En behoorlijk uitgebreid ook nog eens. Dat maakt van I'll Be Gone in the Dark vooral een curieus soort van therapeutisch werkje, voor de slachtoffers en voor Patton Oswalt en andere nabestaanden. De rest van de wereld, op fans van het boek na, zou ik toch vooral adviseren deze serie over te slaan. 1.5*.