Mijn Series +

Oostenrijk / Duitsland
Misdaad / Thriller

ontwikkeld door Heinrich Ambrosch, Marvin Kren en Moritz Polter
met Robert Finster, Ella Rumpf en Georg Friedrich

1886, Wenen. Sigmund Freud krijgt sterke tegenstand van collega's en de bredere Oostenrijkse samenleving nadat hij zijn revolutionaire theorieën heeft gepresenteerd. Het is op dit moment dat hij de oorlogsveteraan en politieman Alfred Kiss en het beruchte medium Fleur Salomé ontmoet en ongewild deel gaat uitmaken van de jacht op een seriemoordenaar. Rusteloos, high van de cocaïne en strevend naar erkenning, begint de jonge Sigmund Freud aan een zenuwslopende, hypnotische reis naar de diepte van de menselijke ziel.

1. Hysterie
  6. Regression
  7. Katharsis
  8. Verdrängung
avatar van Raspoetin
Aardige serie, die in mijn ogen de potentie had om veel beter te zijn. Ik was namelijk toch onder de indruk van de setting van het Wenen in de negentiende eeuw (de serie is weliswaar in Praag geschoten, maar toch), de politiek van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije met de keizer Franz Josef en zijn zoon Rudolf en de acteur die de rol van Freud vertolkte.

Het is bijzonder jammer dat de makers de serie enorm ongeloofwaardig en bijna lachwekkend maakten door er een soort van absurde horror-zombie film van te creëren. Alsof er halverwege het filmen het idee ontstond dat de serie spannender moest.

Ik lees hier en daar op het net dat de vergelijking wordt gemaakt met de tevens absurde speelfilm Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012). Ik ben er helemaal voor om historische films voor het kijkgenot te dramatiseren of er zelfs zaken compleet voor de spanning bij te verzinnen, maar om de fantasie er zo op los te laten gaat werkelijk meerdere bruggen te ver.