• 8.978.952 stemmen

Met: Asante Blackk, Kylie Bunbury en Marsha Stephanie Blake

Datum van release: vrijdag 31 mei 2019

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot When They See Us

In 1989 gingen vijf tienerjongens 's avonds naar het Central Park in New York. Diezelfde avond werd in dat zelfde park de jogger Trisha Meili bruut verkracht en voor dood achtergelaten. De politie arresteerde de vijf al snel en ook hun veroordeling was in 1990 al een feit, met beschuldigingen van onder meer verkrachting en mishandeling. Jarenlang voerden de jongens, hun familie en hun advocaten strijd om hun onschuld te bewijzen. Dit lukte pas in 2014, nadat ze al die tijd in de gevangenis moesten doorbrengen.

31 mei 2019 (1 uur en 04 minuten)

In het voorjaar van 1989 worden vijf jonge gekleurde jongens gearresteerd, verhoord en gedwongen de wrede aanval op een vrouw in Central Park te bekennen.

31 mei 2019 (1 uur en 11 minuten)

De joggerzaak zorgt landelijk voor veel ophef. De families van de jongens en hun advocaten bereiden zich voor op een bittere juridische strijd tegen de stad New York.

31 mei 2019 (1 uur en 13 minuten)

Het leven achter de tralies valt de jongens zwaar. Jaren later keren Raymond, Antron, Yusef en Kevin als mannen terug in een veranderde wereld.

31 mei 2019 (1 uur en 28 minuten)

De 16-jarige Korey komt terecht in het wrede gevangenissysteem voor volwassenen. Door een schokkende gebeurtenis wordt nu pas de ware toedracht van het misdrijf bekend.

Young Yusef Salaam

Young Raymond Santana Jr.

Young Kevin Richardson

Young Antron McCray

Raymond Santana Sr.

Sharonne Salaam

Deloris Wise

Angie Richardson

Over de geruchtmakende zaak van The Central Park Five.

avatar van peterjames777

peterjames777

Een titel als deze verwacht ik eerder bij HBO dan Netflix. Doet me ook wat denken aan HBO's The Night Of, ook over een jongen die onterecht vast komt te zitten (en eveneens met een rol voor Michael Kenneth Williams). Het grote verschil is dat dit is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een bizar en schokkend verhaal dat op hele sterke wijze door Ava DuVernay wordt verteld.

De cast is uitstekend. Van de kinderen tot de ouders, iedereen speelt sterk. Jharrel Jerome als Korey Wise verdient echter de spotlight. Ik was in de serie Mr. Mercedes al van hem onder de indruk maar hier krijgt hij genoeg ruimte om te laten zien wat hij in huis heeft en bevestigt hij zijn status als 'one to watch'.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Deze ging door merg en been. Vooral die laatste aflevering.

Echt props voor Jharrel Jerome idd. Viel in Mr. Mercedes ook al op idd en was even bang dat ik hem teveel daarmee zou associëren maar ik moest mijn best doen om niet te denken dat hij dit echt onderging. Dus die vorige rol wist ie compleet voor me af te schudden. Gossie, ik wilde door mijn scherm heen om hem te helpen en te troosten. Wat een hel heeft vooral die echte Korey Wise meegemaakt zeg.

Knap trouwens dat Jharrel een hele pientere maar ook een onzekere analfabetische kansarme jongen kan neerzetten. Daar gaan we zeker meer van horen als het goed is.

Erg mooi dat deze show is gemaakt. Echte gerechtigheid is er natuurlijk nooit. Daarvoor is er teveel van deze jongens afgenomen en dat kan nooit gecompenseerd worden. Maar die enorme geldbedragen (die ze dubbel en dwars verdienen) en deze prachtige serie zullen hen wel veel goeds doen hopelijk. Dat wens ik deze jongens allemaal zo enorm toe iig.

avatar van scorsese

scorsese

Uitstekende mini-serie over vijf tieners die verdacht worden van een brute verkrachting in Central Park. Een waargebeurd verhaal over onrecht (waarbij het te belachelijk voor woorden is hoe de politie en de aanklagers destijds te werk gingen). De derde aflevering was het sterkst (de terugkeer in de samenleving), maar de vierde aflevering was het meest aangrijpend.

Vind het gemiddelde wel heel erg hoog overal.

Het is een hele aardige mini-serie die vrij nauwkeurig beschrijft wat er allemaal plaats heeft gevonden, maar het had wel wat rauwer (en bij vlagen coherenter) geschreven mogen worden.

Ook qua vormgeving was eigenlijk alleen de eerste episode wel goed.

Laatste aflevering sleepte te lang door.

avatar van 606

606

Speelduur op MM ligt aanzienlijk hoger dan hier??

MM heb ik verkeerd verbeterd. Zal het even aanpassen.

avatar van wwelover_mm

wwelover_mm

Schitterende serie. Maar heel pijnlijk om te zien.

avatar van NRT

NRT

Prachtige serie. Vooral de laatste aflevering schetste het onrecht. Ook uitstekende acteurs. Zekere de jongeren. Die onschuldige kopjes deden het wel. Daarnaast was er ook een heel goede muziekkeuze. Ik heb weer wat fijn materiaal voor in de auto dankzij deze serie.

avatar van Oldground

Oldground

De eerste aflevering ging veel te snel en was te eendimensionaal. Daarna verbeterde het gelukkig, Acteerprestaties waren inderdaad over het algemeen erg sterk.

Indrukwekkende vierdelige miniserie die het waargebeurde verhaal uit de doeken doet van de Central Park Five; een groepje willekeurige jongeren die in 1989 verdacht werden van een verkrachtingszaak en vervolgens zonder enig bewijs achter de tralies verdwenen. Je moet je even door de stereotype blanke personages worstelen die de eerste twee afleveringen bevolken, maar dan heb je ook wel wat. Prachtig gespeeld en mooi in elkaar gezet, met een overtuigend tijdsbeeld en fraai diffuus camerawerk. Meeslepend verteld en hier en daar behoorlijk aangrijpend.

Aflevering 1 bekeken. Wow. Heftige shit, zeker richting het einde. Bijzonder als dit echt zo is gegaan. Komende week snel de rest bekijken.

Zo indrukwekkend vond ik de eerste twee afleveringen eerlijk gezegd niet. When They See Us is uiteraard aangrijpend, waarschijnlijk dubbel zo hard voor wie de geschiedenis nog niet kende. Ook het huidige klimaat maakt dat dit nog even relevant is als 30 jaar geleden. Er veranderde in al die jaren niet zo heel veel. En gewoon het feit dat dit kon gebeuren, op deze manier dan nog, moet bij elke kijker wel gevoelens opwekken. En ik snap de scores naar aanleiding daarvan wel.

Máár ... naar mijn gevoel is dat (voorlopig) niet zozeer dankzij de serie op zich. Ja, het is goed gemaakt, echter absoluut niet zonder mankementen. Ik kende het verhaal wel al. Het hele verloop is vrij rommelig uit de doeken gedaan hier, vluchtig ook en misschien zelfs een tikkeltje oppervlakkig. Ik heb niet het gevoel dat hier een heel duidelijke schets weergegeven werd die alles tot in het kleinste details belicht. Ook niet dat ik de personages echt leer kennen, laat staan dat bepaalde figuren hun typetjes overstijgen. Weinig diepgang op dat vlak.

Als ik dit bv naast The People v. O.J. Simpson zet, is toch snel duidelijk dat S1 van American Crime Story van een hoger niveau is. Die serie was ongelooflijk straf geschreven, belichtte zowat elk mogelijk detail zonder de draad te verliezen, zeker wat het hele kluwen in de rechtbank betreft, steekt ACS er met kop en schouders bovenuit. Die show ging ook een pak beter om met de vele, o zo vele, personages die de revue moesten passeren. Goed en slecht, groot en klein. Niet alleen kregen ook de minieme rollen de nodige aandacht, ze werden haast één voor één bijzonder sterk vertolkt en bleven relevant voor het verhaal als geheel. Daar schiet When They See Us toch wat tekort, imo, tot nu toe. Zet het personage van Sarah Paulson (harde dame van vlees en bloed, vertolking met veel vlees aan) maar eens naast Vera Fermiga of Felicity Huffman, ik weet niet wie die laatste madammen waren. Het waren de boze typetjes van dit verhaal, zonder meer. Die rechtszaak had ook een pak minder vluchtig en vooral meer gefocust aan bod mogen komen.

Enfin, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben niet negatief over deze reeks, zwaar in tegendeel zelfs. Maar ik heb ook al veel beter gezien op tal van vlakken en ervaar de superlatieven voorlopig als zwaar overdreven. Benieuwd naar de rest.

Eigenlijk was het verhaal over The Central Park Five me redelijk onbekend, ondanks de enorme impact wat alles op Amerika had. Want mensen trekken vandaag de dag de ''het is racisme!!!''-kaart veel te snel, maar bij deze zaak eind jaren 80 lag het er wel heel dik bovenop. Want ook al leek iedereen te denken en te weten dat de jongens onschuldig waren, toch werden ze veroordeeld. Omdat ze zwart waren. Walgelijk hoe het rechtssysteem hier heeft gefaald en vreselijk hoe vijf onschuldige jongeren hun levens verwoest zagen worden. Pas jaren later kwam er gerechtigheid, maar niet omdat justitie haar werk had gedaan, maar door mazzel dat de echte dader begon te praten. En niet geheel verrassend dat een treurige volksmenner als Donald Trump destijds al door het ijs zakte als mens en als objectief denker. Bah.

Dit alles wordt in een enorm sterke en bij vlagen aangrijpende mini-serie van vier afleveringen getoond. De serie kent een bijzonder hoog en constant niveau, al vond ik de derde aflevering wel echt de minste, met beelden hoe ze weer in de maatschappij kwamen. Het kwam een beetje als goedkoop drama over. De andere afleveringen grepen me wel bij de keel. De arrestatie, de heftige ondervragingen op het bureau, het schijnproces, de vreselijke momenten in de gevangenis waar ze behoorlijk de lul waren en zeker ook het slot met hun vrijspraak. Het acteerwerk van de jongens vond ik ook van erg hoog niveau. Zeker Korey werd heel overtuigend gespeeld. De momenten dat ze de wanhoop nabij zijn en hun enorme verdriet getoond wordt zijn erg krachtig.

Naast het feit dat het gewoon een hele sterke mini-serie is, heeft dit natuurlijk ook extra bestaansrecht als waarschuwing dat racisme gewoon enorme gevolgen kan hebben. Ook wel mooi dat deze serie er nog voor zorgde dat de mensen die het proces hebben verknald nog steeds er gevolgen van voelen. Voormalig Officier van Justitie Elizabeth Lederer moest opstappen bij haar werk op de universiteit nadat ze weer extra naamsbekendheid kreeg.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Hier had ik een stuk meer van verwacht. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in de tamelijk lyrische ontvangst van de serie de inhoud van de werkelijke zaak meespeelt: die is schrijnend, verschrikkelijk, exemplarisch voor iets wat nog steeds speelt, krijgt een extra pijnlijke laag door de kwaadaardige rol van Trump - noem het allemaal maar op. Maar dat maakt 'When they see us' voor mij helaas geen geslaagde serie. Kort gezegd vond ik het allemaal niet goed in evenwichtig (de hele opbouw van de vier afleveringen) en allemaal erg nadrukkelijk. Vooral het 'slechte' kamp werd daardoor vrij saai, en de montage en muziek benadrukten de hele tijd wat de kijker moest voelen; ik voelde steeds het hijgende activisme van de makers door de scènes heen. Terwijl het verhaal heftig en schrijnend genoeg is om een stuk kaler, rauwe te benaderen in mijn ogen. Daardoor vond ik het ondanks de slechts vier afleveringen een vrij moeizame, lange zit. Verder sluit ik me aan bij wat Spacejet hierboven schreef, zeker ook in relatie tot de gefictionaliseerde O.J.-serie.

Behoorlijk deprimerende serie. Vaak moeilijk om naar te kijken. In de eerste plaats al hoe de valse bekentenissen tot stand komen, maar ook door de impact die de veroordelingen op de betrokkenen en hun families hebben. Vind het overigens wel jammer dat DuVernay het nodig vind om een van zichzelf al zo schrijnend verhaal nog even flink aan te dikken. Haast continu strijkers en andere droevige muziek. De politieagenten en vooral Fairstein worden als typetjes neergezet.

En dan is er ook nog de kwestie van wat die jongens in het park deden. Niemand weet hoe groot hun aandeel was binnen de groep gewelddadige jongens, maar DuVernay kiest toch een beetje voor de weg van de minste weerstand door ze allemaal als totaal onschuldige meelopers te laten overkomen. Het was een moedigere keuze geweest dat open te laten. Het is ook niet relevant voor de zaak tegen hen.

De jonge acteurs krijgen wat meer lof dan ze verdienen, vooral de vaak overacterende Jerome. Ik had meer met sterke bijrollen als die van Williams en Leguizamo. Een dikke 3.0* dan maar.

Het is totaal tegen mijn principe in, maar ik geef het op. Na drie onsuccesvolle pogingen om mij doorheen de derde aflevering te sleuren, laat ik de serie voor wat het is. Er staat simpelweg veel te veel open op mijn kijklijst waar ik wel met plezier naar kijk. Is het verhaal achter 'When They See Us' aangrijpend om voor de hand liggende redenen? Ja. Moet dit verhaal verteld worden? Absoluut. Maar deze serie is extreem fragmentarisch, slecht uitgebalanceerd, oppervlakkig en tal van personages zijn van karton. Enkele goede acteurs ten spijt. Ik zou de docu aanraden.

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

Een aangrijpende en indrukwekkende miniserie, die je echt in gedeeltes moet kijken om het verwerken.

Het verhaal is sterk, goed in beeld gebracht en het spel van de jonge cast is voortreffelijk. Schokkend en fascinerend te zien hoe slecht het Amerikaanse rechtssysteem functioneert! Moet je gezien hebben!

Zeer donkere serie, goed gefilmd en laat ook het Amerikaanse systeem goed zien dat dit niet deugd en werkt. Ook een sneer naar Trump.

avatar van Toontje G

Toontje G

Kippenvel. Wow wat goed.

avatar van Xeeno

Xeeno

Hadden de Central Park Five hun medewerking verleend aan de serie? Want hoe weet men anders hoe die ondervragingen er aan toe zijn gegaan? Of was dat gewoon hoe de regisseuse vermoedde hoe ze ongeveer gegaan moeten zijn? Die rechercheurs worden hier wel erg slecht weggezet... en het zou natuurlijk heel goed kunnen dat ze allemaal, of een aantal van hen, echt zo slecht of bevooroordeeld waren. Anderzijds heb ik nog wel eens een interviewtje of statement opgepikt van een aantal betrokkenen en daarin klonken ze toch wat meer oprecht overtuigd van de schuld van de jongens. Dat terwijl als je de serie kijkt je het idee krijgt dat ze wel beter wisten.

Hoe erg de zaak ook is, eerlijk gezegd kon de serie me niet zo boeien als de rest van de wereld. Wellicht omdat het al de zoveelste Netflix-serie is die het (Amerikaanse) rechtssysteem, of bepaalde facetten ervan, op een negatieve manier uitlicht. Moet ik wel zeggen dat, bijvoorbeeld het verhaal rondom Korey Wise, me soms wel een brok in m'n keel bezorgde. Anderzijds had ik ook momenten dat ik de serie een beetje saai vond en sommige afleveringen in twee zitten heb afgekeken.

avatar van Stino28

Stino28

Ik raad je aan de Oprah aflevering te kijken, met de slachtoffers.

avatar van umbra

umbra

Vond dit nu niet zo wow serie, zoals de score deed vermoeden. Was voor mij allemaal nogal traag en saai, de 'drama' kwam niet echt binnen.

avatar van devidia

devidia

OK, je hebt 3,5 aflevering totaal gewijd aan het zetten van de gebeurtenis, schetsen van wat er verkeerd is gegaan bij de politie/gerecht, en het brengen van het verschrikkelijke leven ten gevolge van de onterechte veroordeling. Allemaal goed en wel, 200 uur aan dikke (goed gebrachte en geacteerde) miserie, om dan de rechtzetting en vrijlating er even door te rammen in de laatste 20 minuten, zonder grondig in te gaan op het onderzoek dat eraan vooraf is gegaan en de struggle dat er gepaard mee ging om ze vrij te krijgen, laat staan om de immense emoties die daar ongetwijfeld mee gepaard gingen iets breder aan te raken dan de paar minuten die we nu gekregen hebben.

Ik ben niet meteen de persoon die smacht naar een happy end, maar dit was toch behoorlijk ongebalanceerd. De zware zit (m'n vriendin moest zelfs stoppen met kijken omdat ze het niet meer aankon) nauwelijks gecompenseerd met een deftig verhaal over de vrijlating. Enorme onvoldaan gevoel op het eind... Een extra aflevering was echt wel geen overbodige luxe.

avatar van mjk87

mjk87

Niet heel geweldig. Uiteraard een verhaal dat verteld moet worden, maar soms aan de lange kant terwijl geen van de personages lange tijd echt uitgewerkt werd, dus het bleef allemaal wat afstandelijk. Aparte minserie ook wel wat betreft opbouw de eerste twee afleveringen zijn nog redelijk opeenvolgend met de aanloop in deel 1 en de rechtszaak in deel 2. Maar deel 3 volgt enkele personages jaren later en het vierde deel is haast een aparte film en is puur en alleen gericht op Korey Wise. Dat laatste deel zit vol met clichés - ongetwijfeld waar, maar storend- maar is ook wel het beste deel, vooral door de sterke vertolking van Jerome als ouder wordende Wise.

Wel was het prettig dat het racistische motief nauwelijks genoemd werd. De vijf jongens zijn eerst en vooral vijf slachtoffers, ongetwijfeld met een verhaal dat door de aanklager geloofwaardiger is te maken omdat de vijf zwart zijn, maar die link wordt nergens bewust gelegd en dat is verfrissend en maakt de film op dat punt een stuk beter. Maar de echte reden erachter, toch interessant, wordt weer niet getoond. Tunnelvisie? De wil om te scoren? DuVernay kiest uiteindelijk voor de slachtoffers, maar dat is feitelijk 5 keer hetzelfde verhaal en voor mij gewoonweg minder interessant. Dat maakt niet dat deze miniserie slecht is, maar uiteindelijk wel te lang voor mij. Vooral omdat het visueel allemaal wel erg goedkoop oogt, met veel visueel kale en saaie scènes binnenskamers. 2,0*.

avatar van Kees Draaihuis

Kees Draaihuis

Wow. Ben deze gaan kijken vanwege de hoge score hier op Moviemeter. Eerste 3 afleveringen waren okay, maar begreep niet waarom hij zo'n hoge score had. Laatste aflevering maakte dat duidelijk. Wow, wat een indrukwekkend verhaal. Wat een klotezooi voor die jongens. Wat een fucked up systeem. Ik raad deze echt iedereen aan.

avatar van chevy93

chevy93

Xeeno schreef:

Een late reactie, maar een aantal van de officiële ondervragingen staan gewoon op YouTube. Voor iedereen om terug te kijken.

avatar van NRT

NRT

kos schreef:

Vind het gemiddelde wel heel erg hoog overal.

Ook qua vormgeving was eigenlijk alleen de eerste episode wel goed.

Laatste aflevering sleepte te lang door.

Daarom dat het een gemiddelde is. Daar hebt gij niks aan te bepalen.