ad
  • 8.088.602 stemmen

Heimat - Eine Deutsche Chronik (1984)

1 seizoen

Oorspronkelijke taal: Duits

Release datum: 16 september 1984

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Heimat - Eine Deutsche Chronik

Het verhaal van het dorpje Schabbach in de Hunsrück in Duitsland tussen de jaren 1919-1982. De centrale hoofdpersoon is Maria, die we op zien groeien van een 17 jarig meisje tot een oude vrouw, en haar familie. De familie, die zoals het hele Duitse volk door een crisis gaat na de Eerste Wereldoorlog, de opkomst en val van het Nazisme en de Tweede Wereldoorlog. De wederopbouw wordt gevolgd door welvaart voor het dorp (als symbool voor het gehele land) na de Tweede Wereldoorlog.

Alle Media

Meningen over Heimat - Eine Deutsche Chronik

Pinguin#13

maandag 18 februari 2019
Heimat - Eine Deutsche Chronik seizoen 1 Heimat is zondermeer de aller-, aller- allerbeste tv-serie ooit gemaakt.
Voor het eerst een serie waar je niet zomaar wat acteurs ziet die in leuke kostuums gestoken zijn, maar mensen en interieurs die rechtstreeks vanuit het begin van vorige eeuw op je tv geflitst worden. Er zijn wel een paar 'overgangsafleveringen', maar het geheel is zoveel waarachtiger en beter dan het toch ook niet echt slechte 'La meglio jioventu'.
Mijn lievelingsfilm is de aflevering over "Hermänchen" waar we eraan herinnerd worden dat de fifties geen festival van vetkuiven, leren jekkers, pastelkleuren en gevleugelde Amerikaanse sleeën waren. Nee toen ging je gewoon tot je 16 in korte broek met de fiets naar school. En iedere aflevering kent wel een paar wondermooie visuele pareltjes, ondersteund door de al even mooie muziek van Nikos Mamangakis.

Enkel jammer dat de grimetechniek begin jaren tachtig nog niet vermocht wat ze tegenwoordig allemaal aankan. Of misschien toch niet: zo blijft 'die Maria' tot haar dood bijna een wunderschöne Frau.

Deze serie heeft mij alvast genezen van mijn weerzin tegen al wat Duits is.

Pinguin#13

dinsdag 28 april 2020
Heimat - Eine Deutsche Chronik seizoen 1 Mag ik nog vermelden dat ik met de motor op zoek ben geweest naar 'Schabbach'. Bestaat natuurlijk niet, maar Hunsrück wel. Schabbach is een samenraapsel van drie dorpen. Op een gegeven moment staan we ergens in een oud dorpje, die huizen, dat komt me bekend voor… die architectuur, die sfeer… maar helemaal zeker zijn we niet. Even pilsen in een onooglijk cafeetje… Dan blijkt dat het gros van de buitenopnames inderdaad in dat dorp gemaakt zijn. Met trots toont de waardin een foto-album met allemaal zelfgemaakte foto's in het plakboek. De tranen lopen me bijna in de ogen. De vrouw weet me ook het dorp met de smidse aan te wijzen… en waar we onze motoren geparkeerd hadden, blijkt het hoekje te zijn waar het beeld van ineengedoken soldaat stond. Een prachtig huis dat 30 jaar voordien nog intact was, is nu helemaal overwoekerd door bomen die in en uit het dak groeien… Op de foto's zag ik ook dat ze het dorp 'groter' hadden gemaakt met valse gevels… sehr schön.