Mijn Series +

Heimat - Eine Deutsche Chronik (1984)

Alternatieve titels: Homeland: A German Chronicle | Heimat

West-Duitsland
Miniserie, 920 minuten

ontwikkeld door Edgar Reitz en Peter F. Steinbach
met Marita Breuer, Kurt Wagner en Rüdiger Weigang

Het verhaal van het dorpje Schabbach in de Hunsrück in Duitsland tussen de jaren 1919-1982. De centrale hoofdpersoon is Maria, die we op zien groeien van een 17 jarig meisje tot een oude vrouw, en haar familie. De familie, die zoals het hele Duitse volk door een crisis gaat na de Eerste Wereldoorlog, de opkomst en val van het Nazisme en de Tweede Wereldoorlog. De wederopbouw wordt gevolgd door welvaart voor het dorp (als symbool voor het gehele land) na de Tweede Wereldoorlog.

1. Fernweh (1919-1928)
  2. Die Mitte der Welt (1929-1933)
  3. Weihnacht Wie Noch Nie (1935)
  4. Reichshöhenstraße (1938)
  5. Auf und Davon und Zurück (1938-1939)
  6. Heimatfront (1943)
  7. Die Liebe der Soldaten (1944)
  8. Der Amerikaner (1945-1947)
  9. Hermännchen (1955-1956)
  10. Die Stolzen Jahre (1967)
  11. Das Fest der Lebenden und der Toten (1982)
avatar van ZAP!
Eindelijk gezien en elke film (aflevering) bijna ademloos uitgekeken.

***Waarschuwing: mogelijk spoilers!
Telkens beginnend met een praatje (opfrisbeurt) van de lokale zonderling Glasisch. Het beeld van het Duitse platteland en een aantal inwoners van het fictieve dorpje Schabbach dat geschetst wordt, komt aan de ene kant zeer authentiek over, maar is tegelijk ook een soort van sprookjesachtig, met tal van kleurrijke personages en mysterieuze gebeurtenissen die daaraan ten grondslag liggen. Of misschien is het betere woord melancholisch.

De dorpsnazi's zijn vooral opportunistisch en eerzuchtig, aangevoerd door de 'dame uit hogere kringen' Lucie, die met Eduard meekwam uit Berlijn. Saillant dus om in de laatste film de opmerking te horen hoe Ernst, die het ouderlijk huis op de dag van zijn moeders begrafenis wil leeg laten halen, steeds meer op een Wiegand begint te lijken. W.O. II is echter maar een deel van waar het over gaat. Natuurlijk is Maria Simon de steun en toeverlaat als centraal karakter, maar in verschillende delen komen andere personages uitgebreid aan bod. Zelf vond ik Anton Simon en zijn Optische Werke erg leuk om te volgen, maar het doet allemaal maar miniem voor elkaar onder.

Magisch realisme schiet me als omschrijvende term nog te binnen: "...een richting in de kunst waarin een poging wordt gedaan de werkelijkheid te verbinden met een andere of hogere werkelijkheid, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecten ontstaan." (ja sorry, van de Wiki) O.a. de scène waarin Glasisch sterft en zich voegt bij alle andere doden die vanuit het dorpshuis kijken naar de levenden illustreert die sfeer perfect.
***

(H)eerlijke serie, waar idd wel iets op af te dingen valt qua make-up, maar dan nog kan ik het makkelijk afronden naar boven: 4,96* = 5*. Ben ik wel vergeten de schitterende soundtrack te vermelden...