Mijn Series +

Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker (2020)

Alternatieve titel: Self Made

Miniserie, 189 minuten

ontwikkeld door LeBron James, Maverick Carter, Mark Holder, Christine Holder, Janine Sherman Barrois, Elle Johnson en Kasi Lemmons
met Octavia Spencer, Tiffany Haddish en Carmen Ejogo

Op feiten gebaseerd verhaal over Madam C.J. Walker, de eerste vrouwelijke selfmade multimiljonair in de Verenigde Staten. De Afro-Amerikaanse Walker overwon met haar haarproducten-imperium de post-slavernij raciale tijd, vooroordelen tegenover vrouwen, huwelijksproblemen en concurrentieoorlogen teneinde een revolutionair haarverzorgmerk in de markt te zetten en tevens te strijden voor sociale ontwikkelingen in Amerika.

1. The Fight of the Century
  2. Bootstraps
  3. The Walker Girl
  4. A Credit to the Race
avatar van Black Math
Interessant. Ik woon in de VS, maar had evengoed nog nooit van deze mevrouw gehoord. Maar interessant te zien hoe iemand vanuit niets een imperium opzet. Als ik later haar geschiedenis teruglees is het wel een beetje jammer dat er nogal wat historische inconsistenties in blijken te zitten. Met name dat de concurrent Addie, die in werkelijkheid Annie Turnbo Malone heette, een lichtere huidskleur had en om die reden niet met de hoofdpersone wilde werken. Beide dames hadden blijkbaar in werkelijkheid dezelfde kleur en dit voelt aan als het opzoeken van een raciaal conflict dat er helemaal niet was. Biraciale mensen worden een beetje in een slecht daglicht gezet en dat zit me niet helemaal lekker.

Verder het cliché van de vreemdgaande echtgenoot van de succesvolle zakenvrouw. Geen idee of dit echt zo gegaan is, maar hij verwijt haar alleen maar oog voor de zaak te hebben en zo presenteert de miniserie haar ook. Dat voelt onterecht aan als ik over haar lees, want ze was blijkbaar erg sociaal en politiek begaan, en de serie gaat daar maar marginaal op in. En voor een serie over haar gaat men vreemd genoeg ook maar weinig in op het product dat ze verkocht, wat het precies deed en waarom het specifiek werkte voor zwart haar.

Audiovisueel is het redelijk interessant. Een aardige muziekkeuze, inclusief de huidige popmuziek, wat evengoed werkt. Verder is de editing bij vlagen interessant. Wel erg jammer is dat bij dialogen beide personages niet altijd tegelijk in focus zijn, wat erg irriteert.

Aardig om eens gezien te hebben, maar na afloop heb ik een beetje een nare nasmaak en dat kost punten. 2*.

Goeie mini-serie over een vrouw die succes oogst met het verkopen van haarproducten. Simpelweg een mooi, onderhoudend en waargebeurd verhaal over de eerste vrouwelijke selfmade miljonair. De serie speelt zich ruim 100 jaar geleden af en de moderne soundtrack die soms om de hoek komt kijken is misplaatst en werkt niet. Octavia Spencer doet het uitstekend in de titelrol als de ambitieuze zakenvrouw.