• 8.347.778 stemmen

The Dark Crystal: Age of Resistance (2019)

Fantasy / Avontuur | 1 seizoen

Release datum: 30 augustus 2019

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Dark Crystal: Age of Resistance

Dit verhaal is een prequel voor de film 'The Dark Crystal' uit 1982. We bevinden ons op de planeet Thra. Rian, Brea en Deet zijn drie Gelflings die het geheim achter de kracht van de kwaadaardige Skeksis ontdekken. Het zou verband houden met een mysterieus en magisch kristal. Om hun wereld van de ondergang te redden, onderneemt het drietal een queeste. Onderweg stuiten ze op tal van vreemde wezens die al dan niet zouden kunnen helpen dit avontuur tot een goed einde te brengen.

Acteurs en Actrices

Brea (stemrol)

Deet (stemrol)

Rian (stemrol)

skekTek (The Scientist) (stemrol)

Onica (stemrol)

Tavra (stemrol)

skekOk (The Scroll-Keeper) (stemrol)

All-Maudra (stemrol)

Cadia (stemrol)

Ordon (stemrol)

skekAyuk (The Gourmand) (stemrol)

skekSil (The Chamberlain) (stemrol)

skekSo (The Emperor) (stemrol)

Librarian (stemrol)

Maudra Fara

Alle Media

Meningen over The Dark Crystal: Age of Resistance

avatar van joolstein

joolstein

donderdag 5 september 2019
The Dark Crystal: Age of Resistance seizoen 1 Tja hoe vond ik de serie?? Het is erg lastig om die vraag te beantwoorden! We zijn inmiddels ruimschoots de veertig gepasseerd en de beleving van een volwassen is toch iets anders. Waar je toen van verbazing aan de buis was gekluisterd, je verwonderde over die prachtige magische wereld, is dat door het vertrouwd raken met films/series (en hun magie) misschien wel iets minder geworden.

Toch vond ik het wel erg goed! Visueel is het verbluffend. Ze weten erg goed de sfeer en de magie van weleer te evenaren. Waar je met de film je maar 93 minuten je kon verliezen in de gecreëerde wereld is dat nu ±503 minuten. Dit is een prequel van wat er voor de film gebeurde dus als het ware een origine verhaal. We zien een paar andere Skeksis en we volgen nog veel meer andere Gelflings. Ook komen we andere bekende in de loop van de serie tegen. Ikzelf was heel erg gecharmeerd van nieuwkomer Deet.

Nadeel vond ik dat, doordat degene die de film al hebben gezien er minder verrassingen zijn! Die weten natuurlijk al lang hoe het met hoofdverhaal zit. Echter is er gelukkig daarnaast ook genoeg te genieten. De serie is een geslaagde poging om van iets ouds iets nieuws te maken! Nu maar hopen dat serie ook aanslaat bij een nieuwe generatie? Of de romantiek en magie ook nog werkt in een tijd van digitalisering en computers?
avatar van FlorisV

FlorisV

zaterdag 7 september 2019
The Dark Crystal: Age of Resistance seizoen 1 Meesterlijk, Jim Henson zou apetrots zijn. In het begin moest ik er toch wat meer inkomen maar met name de laatste afleveringen vlogen voorbij. Het is al met al een sublieme serie geworden met prachtige beelden en muziek, zonder dat het duistere verloren is gegaan. En dat het verhaal een stuk minder zou zijn (wat de VPRO site beweert) is onzin, hier en daar zitten er misschien wat gaten (ik snapte bijvoorbeeld de terugkeer van Aughra in aflevering 10 niet) maar het is zeker onderhoudend. Naarmate je de serie langer volgt herken je de verschillende kleurrijke Skeksis en hun namen ook beter en vanwege het stemmenwerk daarvan genoot ik toch het meest van deze monsterlijke vogels, waarbij vooral de manipulaties van de smiechterige Chamberlain voor de meeste dynamiek in het verhaal zorgen. De stemmen van de meeste poppen bevatten zat bekende acteursnamen maar ze zijn amper te herkennen. Dat is misschien wel een kracht maar toch vind ik het vaak wel leuk als ik stemmen kan herkennen.

De vele verschillende levensvormen zijn allemaal schitterend ontworpen. Hier en daar wordt er beweerd dat de serie het thema racisme behandelt (en dat dit nu in de hele wereld enorm veel erger geworden is, want Trump, ja natuurlijk *zucht*). Gelukkig viel het allemaal reuze mee met politiek correct gevingerwapper want als ik ergens aan de dunne spuitpoep van raak is het dat wel. Het enige wat je ziet is dat er gewoon verschillende Gelfling volkeren zijn met verschillende gebruiken en dat ze elkaar niet allemaal moeten. Met het slavenvolk, de Podlings, krijg je nog het meest te doen en de even dappere als aandoenlijke Hup verwerft daarmee de meeste charmepunten. Het is alles bij elkaar een overtuigende en soms behoorlijk harde en duistere fantasiewereld waarnaar je volledig wordt getransporteerd.

De sets zijn magnifiek. CGI is tot een minimum beperkt, het blijft een groot poppenfeest. De soundtrack maakt het geheel af met een mooie middeleeuwse instrumentatie.

Ik hoop dat dit net zo'n hit wordt als Stranger Things want het verdient een groot publiek.

wouter

zaterdag 7 september 2019
The Dark Crystal: Age of Resistance seizoen 1 Poepsaai. Ga ik niet afkijken.