Mijn Series +

De Twaalf - Seizoen 1 (2019)

Alternatieve titel: The Twelve

Belgiƫ

ontwikkeld door Peter Bouckaert en Gunter Schmid
met Maaike Cafmeyer, Maaike Neuville en Tom Vermeir

Twaalf gewone burgers worden uit hun dagelijkse leven geplukt en opgeroepen als volksjury van een ophefmakende moordzaak. Ze hebben geen simpele taak: ze beslissen over de schuld of onschuld van de gerespecteerde schooldirectrice Frie Palmers, die wordt beschuldigd van twee moorden. Het proces blijkt niet alleen bepalend voor haar lot; ook het leven van de juryleden neemt een hele nieuwe wending aan. Wanneer de volksjury haar oordeel velt over de schuld van Frie, blijkt dat recht spreken niet voor iedereen dezelfde definitie heeft.

1. Frie
  8. Cleo en Jutta
  9. Ulrich en Elisabeth
  10. Brechtje en Roos

avatar van H. T. Groenewijn
Zojuist de eerste aflevering gezien. Mij stelde het teleur. Teveel personages, met relaties die ik niet kan onthouden. En met nare muziek.

avatar van JorisTVmeter
We maken veel slechte TV in Vlaanderen, maar van series maken kennen we iets. Na Beau Séjour, Tabula Rasa en De Dag hoort De Twaalf mooi in het rijtje thuis.

"De twaalf" gaat niet alleen op zoek naar de waarheid achter twee moorden, maar vertelt vooral het verhaal van de personen die moeten oordelen, en neemt daar uitgebreid zijn tijd voor. Er is heel wat werk gestoken in het schrijven van de dialogen en het uitwerken van de karakters. Misschien gaat het soms wel wat te diep in op de persoonlijke achtergronden van de juryleden, maar dat is nu ook net het uitgangspunt. Naast de rechtszaak, wat momenteel hun tijdelijke voltijdse bezigheid is, gaat hun leven gewoon verder...

De getuigenissen waren boeiend en goed geacteerd. Niet iedereen was overtuigend, maar dat is ook niet te verwachten met zo een uitgebreide cast. De pluimen zijn deze keer absoluut voor Josse De Pauw. Schitterende acteur diete vaak vergeten wordt.

Ik ben ook blij dat de VRT moeite doet om de hele reeks meteen online te gooien. Zo kunnen we de serie in één ruk uitkijken en dat maakt het toch wat makkelijker om dit verhaal aandachtig te volgen.

Jammer dat op het laatste alles een beetje wordt afgeraffeld. Volgens mij is er een te kort aan goede Vlaamse acteurs want we zien steeds dezelfde.