• 8.227.795 stemmen

De Twaalf - Seizoen 1 (2019)

Alternatieve titel: The Twelve

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 10

Ontwikkeld door: Bert Van Dael en Sanne Nuyens

Met: Maaike Cafmeyer, Maaike Neuville en Tom Vermeir

Datum van release: zondag 3 november 2019

Eerst uitgezonden op: één (België)

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over De Twaalf

Twaalf gewone burgers worden uit hun dagelijkse leven geplukt en opgeroepen als volksjury van een ophefmakende moordzaak. Ze hebben geen simpele taak: ze beslissen over de schuld of onschuld van de gerespecteerde schooldirectrice Frie Palmers, die wordt beschuldigd van twee moorden. Het proces blijkt niet alleen bepalend voor haar lot; ook het leven van de juryleden neemt een hele nieuwe wending aan. Wanneer de volksjury haar oordeel velt over de schuld van Frie, blijkt dat recht spreken niet voor iedereen dezelfde definitie heeft.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Frie

De gerespecteerde schooldirectrice Frie Palmers staat terecht voor een dubbele moord: op haar beste vriendin Brechtje achttien jaar geleden en recent op haar dochtertje Roos. Frie pleit onschuldig. Twaalf gewone burgers worden uitgeloot als volksjury in het proces en moeten over haar lot beslissen. Maar niet iedereen heeft evenveel zin om te zetelen in wat een heftig proces belooft te worden.

2. 2. Donald

Politieagent Donald Vantomme heeft jaren gefaald in zijn onderzoek naar de moord op Brechtje Vindevogel. Zijn collega Eliane Pascual kwam pas later op de zaak en stuurde het onderzoek wel de juiste richting in. De juryleden proberen hun eigen levens te combineren met de rechtszaak. De morele Joeri wordt in zijn bouwbedrijf voor een dilemma geplaatst en Delphine heeft problemen met haar dominante echtgenoot.

3. 3. Eliane

Met een overtuigende uitleg zet agente Eliane Pascual in de rechtbank uiteen hoe ze Frie Palmers heeft kunnen vatten voor de moord op haar beste vriendin Brechtje en haar dochtertje Roos. In de volksjury wordt Holly Ceusters scheef bekeken door Carl omdat ze heeft gelogen over haar achternaam. Holly lijkt ook nogal losjes om te gaan met mannen. En dat blijkt jurylid Joeri niet zo erg te vinden.

4. 4. Marc

Marc Vindevogel, vader van slachtoffer Brechtje, getuigt in de rechtbank wat volgens hem de rol van de veeboeren was bij Brechtjes dood. Hij blijkt een haat-liefdeverhouding te hebben met beschuldigde Frie Palmers. Jurylid Carl Destoop wordt afgeleid van het proces door zijn puberdochter Juliette die zich rebels gedraagt. Ook jurylid Joeri heeft veel aan zijn hoofd. Holly probeert eerlijk tegen hem te zijn en de waarheid kwetst.

5. 5. Stefaan

Stefaan getuigt als kroongetuige over de dood van zijn vroegere lief Brechtje en zijn dochtertje Roos. De verdediging probeert zijn alibi onderuit te halen. De zaak kruipt in het hoofd van de juryleden. Arnold begint steeds meer te denken dat de hele wereld naar de kloten is. Delphine vindt het moeilijk haar aandacht bij de zaak te houden, want haar thuissituatie betert er niet op. Noël is hiervan op de hoogte en spreekt erover met iemand van de pers in ruil voor cash.

6. 6. Guy

Veeboer Vanneste getuigt over de moord op Brechtje, maar de verdediging is uit op een andere verdachte. Reden voor de rechter om het proces misschien stil te leggen. De jury krijgt een weekendbreak. Delphines dominante man belooft attenter te zijn, maar raakt haar op een manier die ze niet verwacht had. Noël biedt haar een helpende hand door Carls dochter als babysit in te schakelen. Joeri probeert intussen zijn gewetensproblemen te sussen, maar werkt zichzelf in de nesten.

7. 7. Lutgard en Margot

Margot, de nieuwe vriendin van Stefaan De Munck, en haar moeder Lutgard waren aan het babysitten op Roos toen die werd aangevallen met een glasscherf. De verdediging legt de vrouwen het vuur aan de schenen. Ze blijken beiden immers meer boter op hun hoofd te hebben dan eerst gedacht. Jurylid Delphine is ongerust, want ook haar kinderen verblijven intussen bij een babysit. Er loopt iets mis en Delphine zal het aan haar man moeten uitleggen.

8. 8. Cleo en Jutta

De getuigenissen van de wetsdokter en de gerechtspsychiater brengen materiële bewijzen naar voren. Zowel Frie als Stefaan ondergingen een polygrafietest en de resultaten zijn opmerkelijk. Tijdens een gefilmde reconstructie van de feiten ziet de jury hoe Palmers bij het bedje van Roos in elkaar zakt. De juryleden twijfelen. Delphine mag van haar man niet meer bij haar kinderen komen, Noël biedt haar logies aan.

9. 9. Ulrich en Elisabeth

Dankzij de getuigen van de verdediging blijkt dat het alibi van Stefaan De Munck voor de nacht dat zijn dochter Roos aangevallen werd, niet klopt. De voorzitter van het hof beslist om hem opnieuw in de getuigenstoel te laten plaatsnemen. Joeri zit met gewetensproblemen. Hij vindt niet dat hij geschikt is om een jurylid te zijn. Holly probeert hem moed in te praten en vertelt hem een geheim dat ze al lang met zich meedraagt

10. 10. Brechtje en Roos

Vandaag staan de twaalf burgers van de volksjury voor een zware taak. Ze beraadslagen over de schuld van Frie Palmers in de dubbele moord waarvoor ze terechtstaat. De discussies laaien hoog op, sommige juryleden staan lijnrecht tegenover elkaar. Ze nemen hun eigen bagage en ervaringen mee in hun oordeel. Wanneer de uitspraak valt, is het muisstil in de rechtbank. De juryleden beseffen welke impact het proces op hun leven heeft gehad.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Aangename eerste aflevering die het mysterie er volop ingooide. Ronduit indrukwekkende cast ook wel (aanzienlijk deel speelde ook mee in de dag heb ik het idee? Maaike Neuville en haar vriend, Decleir die in De Dag inspecteur Vos was, Lynn Van Royen is gepasseerd, Zouzou Ben Chikha, Dominique Van Malder en dan vergeet ik er zonder twijfel nog) maar ook los daarvan indrukwekkende cast in de breedte. Zijn al redelijk wat te weten gekomen en tegelijkertijd weten we nog niks. Lijkt me leuk om met de jury mee te proberen oordelen wie al dan niet schuldig is aan wat.

Zou blijkbaar ook prijs gewonnen hebben voor het scenario in cannéseries.

Ik ben zeker benieuwd naar de volgende afleveringen .

Zojuist de eerste aflevering gezien. Mij stelde het teleur. Teveel personages, met relaties die ik niet kan onthouden. En met nare muziek.

Esteban

Dat zal vast wel los lopen na verloop van tijd. Langzaamaan worden alle lijnen en de rol van bepaalde personages waarschijnlijk wel duidelijk.

Kronos

Op dit moment niet erg onder de indruk. Lijkt me een nogal typisch middelmatige Vlaamse dramaserie te zijn. Ik erger me nu al aan de vele ça va's die voorbijkomen.

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

We maken veel slechte TV in Vlaanderen, maar van series maken kennen we iets. Na Beau Séjour, Tabula Rasa en De Dag hoort De Twaalf mooi in het rijtje thuis.

"De twaalf" gaat niet alleen op zoek naar de waarheid achter twee moorden, maar vertelt vooral het verhaal van de personen die moeten oordelen, en neemt daar uitgebreid zijn tijd voor. Er is heel wat werk gestoken in het schrijven van de dialogen en het uitwerken van de karakters. Misschien gaat het soms wel wat te diep in op de persoonlijke achtergronden van de juryleden, maar dat is nu ook net het uitgangspunt. Naast de rechtszaak, wat momenteel hun tijdelijke voltijdse bezigheid is, gaat hun leven gewoon verder...

De getuigenissen waren boeiend en goed geacteerd. Niet iedereen was overtuigend, maar dat is ook niet te verwachten met zo een uitgebreide cast. De pluimen zijn deze keer absoluut voor Josse De Pauw. Schitterende acteur diete vaak vergeten wordt.

Ik ben ook blij dat de VRT moeite doet om de hele reeks meteen online te gooien. Zo kunnen we de serie in één ruk uitkijken en dat maakt het toch wat makkelijker om dit verhaal aandachtig te volgen.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Dat is niet mis JorisTVmeter, tempting om ze helemaal te bekijken... .

Esteban

Momenteel net voorbij de helft van De Twaalf. Al het goede dat ik tot nu toe gelezen heb, klopt in zekere mate. Al zijn de vele superlatieven toch net iets te veel van het goede.

Eén minpuntje waarvan nog moet blijken in hoeverre dat uiteindelijk zal doorwegen: de typecasting. Als je de kijker écht wil verrassen, is het natuurlijk niet zo slim om tal van acteurs en actrices telkens opnieuw in die rollen te stoppen waar ze voornamelijk bekend voor staan. Zo weet je op bepaalde vlakken al snel hoe de vork in de steel zit of waar het naartoe zal gaan. En dat is een kleine domper, niettegenstaande dat het merendeel prima staat te acteren.

Kronos

Nog twee afleveringen te gaan. Een redelijk genietbare serie met sterke momenten. Maar een hoogvlieger vind ik het niet. Het gaat eigenlijk over niemand in het bijzonder. De beschuldigde staat daar maar triest te kijken. En we zien ook wat flashbacks. Voeling krijgen met haar personage lukt maar half. En dat geldt ook voor de rest. Een stuk of vijf van de twaalf komen wat uitgebreider aan bod. Verhalen die intens zouden moeten overkomen maar hun doel missen doordat ze oppervlakkig zijdelings voorbij komen. En veel meer lijkt deze serie niet te zijn. Een verzameling van zijdelings gebrachte verhaaltjes, waarvan er hooguit twee (die van de twee Maaike's) ietwat weten te beklijven.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Goed begonnen is half gewonnen. Maar niet helemaal.

En het schoentje begint stevig te wringen. Alsof de makers een deal met de vrt hadden: 'voor dat geld willen we wel 10 zondagen vullen.'

En dus wordt alles eindeloos uitgerokken. Net als in 'Over water' (maar daar was het nog véél erger) blijft men maar zijsprongetjes maken en i.p.v. dat we steeds dwingender op de eindafrekening lijken af te stevenen, dwalen we steeds meer van de kernplot af. Sterker: in de voorlaatste aflevering lijkt zelfs Frie Palmers er enkel nog voor spek en bonen bij te zitten. De score glijdt mee de dieperik in.

Pinguin#13 schreef:

Ze heeft volgens mij geen enkel woord uitgebracht in deze aflevering. We kregen nogmaals haar trieste blik enkele keren te zien. Die ziet er trouwens al negen afleveringen krek hetzelfde uit. Een bijzondere acteerprestatie zou ik dat niet willen noemen. Maar in de media niets dan lofbetuigingen, want dat de lachebek zoals we haar gewoonlijk te zien krijgen ook serieus kan zijn, dat had blijkbaar niemand voor mogelijk gehouden. Ze acteert prima, net als de rest. Eigenlijk het enige waarom ik nog blijf kijken.

Pinguin#13 schreef:

Dat gevoel heb ik na 7 afleveringen ook wel. Qua focus is het evenwicht wat zoek. Het verhaal rond Frie zou de hoofdbrok moeten zijn, maar lijkt eerder het minder belangrijke randverhaal te worden. Ook is het zo dat de discussie rond de schuld of onschuld eigenlijk nooit echt besproken wordt door de befaamde jury. Het is niet meer dan een mozaïek-verhaal met tal van situaties die elk afzonderlijk eigenlijk niet zoveel voorstellen, laat staan verrassend zijn. Pas op, in dat genre vind ik het best wel goed, voornamelijk omwille van de acteurs, maar dat is niet waar ik op hoopte nav de ietwat misleidende campagne van De Twaalf.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

In aflevering 10 is de prik er al lang uit. Té veel verhaallijnen waarvan er vele zomaar een beetje oplossen in het niets. Het was een veeg teken dat ik na 10 minuten dacht 'oh, nee, nu moet ik nog heel de aflevering zien voor ik weet wat er nu precies gebeurd is…'. Zelfs Josse De pauw werd geen kruimel meer gegund in deze laatste aflevering, geen slotpleidooi, geen knetterende ommekeer in de rechtbank. Dat mag dan realistisch zijn, maar het is ook retesaai en van een rechtbankdrama (en dat IS het hier toch wel, of niet?) verwacht je wel wat panache in de rechtzaal… afknapper.

avatar van Toontje G

Toontje G

Weer een meesterwerk van onze zuiderburen. Goed verhaal en prima acteerwerk.

avatar van jarno1975

jarno1975

Vanaf 17 april te zien op Netflix:

The Twelve | Netflix Official Site

avatar van eldorado

eldorado

Jammer dat op het laatste alles een beetje wordt afgeraffeld. Volgens mij is er een te kort aan goede Vlaamse acteurs want we zien steeds dezelfde.

avatar van Sisorow

Sisorow

Heel goed gemaakt, daar is geen twijfel over mogelijk. Of het één van de nieuwe absolute toppers op Netflix wordt, betwijfel ik echter. Doch vermakelijk en zeker aan te raden.

avatar van Epitaph

Epitaph

In afl.6 gebeurt toch iets ongeloofwaardigs, ... een enveloppe vol geld brengen en 'm gewoon in de hand houden wanneer je over straat loopt

avatar van Multivitamine_mm

Multivitamine_mm

eldorado schreef:

Dat 'handjevol' is vaak wel erg goed. Hadden wij zo'n groepje maar in Nederland..

avatar van eldorado

eldorado

Multivitamine schreef:

Dat 'handjevol' is vaak wel erg goed. Hadden wij zo'n groepje maar in N

ederland..

Kwaliteit is goed inderdaad .Alleen is het als kijker even omschakelen omdat je een bepaald personage gewend bent. Niet altijd is de casting even goed.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

De serie gezien op netflix.

Echt heel mooi. Het sprak me van de 1ste aflevering aan.

Maar het einde? dat had ik toch helemaal anders verwacht ...

avatar van Dievegge

Dievegge

Dit rechtbankdrama bouwt voort op de traditie van Beschuldigde Sta Op en Hof van Assisen, maar breidt dat gegeven uit door ook een aantal juryleden en nabestaanden buiten de rechtbank te volgen. Het resultaat is een verweving van drie verhaalstrengen: de assisenzaak, de privélevens en de flashbacks.

Elke aflevering volgt hetzelfde patroon. Als titel dienen de voornamen van één of twee getuigen die aan de beurt komen; bij de laatste aflevering zijn het de voornamen van de twee slachtoffers. Het centrale gedeelte speelt zich in de rechtbank af, met al dan niet betrouwbare getuigen, advocatenretoriek en het beraadslagen van de jury. De omkadering onderbouwt de personages met hun uiteenlopende karakters en problemen. Elke aflevering eindigt met een korte, onthullende flashback. De echte ontknoping komt pas na de uitspraak, vijf minuten voor het einde van de laatste aflevering. Het vergt aandacht om alle verhaallijnen en aanwijzingen goed te volgen.

Josse De Pauw als sluwe, ervaren verdediger doet met z'n wijde, witte baard aan advocaat Piet Van Eeckhaut denken. Er zijn veel mooie rollen, o.a. voor Charlotte De Bruyne, Johan Heldenbergh en de twee Maaikes, maar ook voor een hoop minder bekende acteurs. Het is een goed voorbeeld van een ensemblecast.

De inhoud roept vragen op over de werking van justitie en politie. Is een volksjury beter en democratischer dan drie beroepsrechters? Deontologische fouten komen aan bod. De politie komt er het slechtste uit, want een grondiger huiszoeking bij Frie had cruciaal materieel bewijs op kunnen leveren. Het is een realistisch misdaaddrama met sterke dialogen en veel aandacht voor de psychologische kant.