Mijn Series +

De Twaalf - Seizoen 1 (2019)

Alternatieve titel: The Twelve

Belgiƫ

ontwikkeld door Peter Bouckaert en Gunter Schmid
met Maaike Cafmeyer, Maaike Neuville en Tom Vermeir

Twaalf gewone burgers worden uit hun dagelijkse leven geplukt en opgeroepen als volksjury van een ophefmakende moordzaak. Ze hebben geen simpele taak: ze beslissen over de schuld of onschuld van de gerespecteerde schooldirectrice Frie Palmers, die wordt beschuldigd van twee moorden. Het proces blijkt niet alleen bepalend voor haar lot; ook het leven van de juryleden neemt een hele nieuwe wending aan. Wanneer de volksjury haar oordeel velt over de schuld van Frie, blijkt dat recht spreken niet voor iedereen dezelfde definitie heeft.

1. Frie
  8. Cleo en Jutta
  9. Ulrich en Elisabeth
  10. Brechtje en Roos

avatar van arevee
Aangename eerste aflevering die het mysterie er volop ingooide. Ronduit indrukwekkende cast ook wel (aanzienlijk deel speelde ook mee in de dag heb ik het idee? Maaike Neuville en haar vriend, Decleir die in De Dag inspecteur Vos was, Lynn Van Royen is gepasseerd, Zouzou Ben Chikha, Dominique Van Malder en dan vergeet ik er zonder twijfel nog) maar ook los daarvan indrukwekkende cast in de breedte. Zijn al redelijk wat te weten gekomen en tegelijkertijd weten we nog niks. Lijkt me leuk om met de jury mee te proberen oordelen wie al dan niet schuldig is aan wat.

Zou blijkbaar ook prijs gewonnen hebben voor het scenario in cannéseries.

Ik ben zeker benieuwd naar de volgende afleveringen .

avatar van H. T. Groenewijn
Zojuist de eerste aflevering gezien. Mij stelde het teleur. Teveel personages, met relaties die ik niet kan onthouden. En met nare muziek.

avatar van Esteban
Dat zal vast wel los lopen na verloop van tijd. Langzaamaan worden alle lijnen en de rol van bepaalde personages waarschijnlijk wel duidelijk.

avatar van Kronos
Op dit moment niet erg onder de indruk. Lijkt me een nogal typisch middelmatige Vlaamse dramaserie te zijn. Ik erger me nu al aan de vele ça va's die voorbijkomen.

avatar van JorisTVmeter
We maken veel slechte TV in Vlaanderen, maar van series maken kennen we iets. Na Beau Séjour, Tabula Rasa en De Dag hoort De Twaalf mooi in het rijtje thuis.

"De twaalf" gaat niet alleen op zoek naar de waarheid achter twee moorden, maar vertelt vooral het verhaal van de personen die moeten oordelen, en neemt daar uitgebreid zijn tijd voor. Er is heel wat werk gestoken in het schrijven van de dialogen en het uitwerken van de karakters. Misschien gaat het soms wel wat te diep in op de persoonlijke achtergronden van de juryleden, maar dat is nu ook net het uitgangspunt. Naast de rechtszaak, wat momenteel hun tijdelijke voltijdse bezigheid is, gaat hun leven gewoon verder...

De getuigenissen waren boeiend en goed geacteerd. Niet iedereen was overtuigend, maar dat is ook niet te verwachten met zo een uitgebreide cast. De pluimen zijn deze keer absoluut voor Josse De Pauw. Schitterende acteur diete vaak vergeten wordt.

Ik ben ook blij dat de VRT moeite doet om de hele reeks meteen online te gooien. Zo kunnen we de serie in één ruk uitkijken en dat maakt het toch wat makkelijker om dit verhaal aandachtig te volgen.

avatar van arevee
Dat is niet mis JorisTVmeter, tempting om ze helemaal te bekijken... .

avatar van Esteban
Momenteel net voorbij de helft van De Twaalf. Al het goede dat ik tot nu toe gelezen heb, klopt in zekere mate. Al zijn de vele superlatieven toch net iets te veel van het goede.

Eén minpuntje waarvan nog moet blijken in hoeverre dat uiteindelijk zal doorwegen: de typecasting. Als je de kijker écht wil verrassen, is het natuurlijk niet zo slim om tal van acteurs en actrices telkens opnieuw in die rollen te stoppen waar ze voornamelijk bekend voor staan. Zo weet je op bepaalde vlakken al snel hoe de vork in de steel zit of waar het naartoe zal gaan. En dat is een kleine domper, niettegenstaande dat het merendeel prima staat te acteren.

avatar van Kronos
Nog twee afleveringen te gaan. Een redelijk genietbare serie met sterke momenten. Maar een hoogvlieger vind ik het niet. Het gaat eigenlijk over niemand in het bijzonder. De beschuldigde staat daar maar triest te kijken. En we zien ook wat flashbacks. Voeling krijgen met haar personage lukt maar half. En dat geldt ook voor de rest. Een stuk of vijf van de twaalf komen wat uitgebreider aan bod. Verhalen die intens zouden moeten overkomen maar hun doel missen doordat ze oppervlakkig zijdelings voorbij komen. En veel meer lijkt deze serie niet te zijn. Een verzameling van zijdelings gebrachte verhaaltjes, waarvan er hooguit twee (die van de twee Maaike's) ietwat weten te beklijven.

avatar van Pinguin#13
Goed begonnen is half gewonnen. Maar niet helemaal.
En het schoentje begint stevig te wringen. Alsof de makers een deal met de vrt hadden: 'voor dat geld willen we wel 10 zondagen vullen.'
En dus wordt alles eindeloos uitgerokken. Net als in 'Over water' (maar daar was het nog véél erger) blijft men maar zijsprongetjes maken en i.p.v. dat we steeds dwingender op de eindafrekening lijken af te stevenen, dwalen we steeds meer van de kernplot af. Sterker: in de voorlaatste aflevering lijkt zelfs Frie Palmers er enkel nog voor spek en bonen bij te zitten. De score glijdt mee de dieperik in.

Pinguin#13 schreef:

Ze heeft volgens mij geen enkel woord uitgebracht in deze aflevering. We kregen nogmaals haar trieste blik enkele keren te zien. Die ziet er trouwens al negen afleveringen krek hetzelfde uit. Een bijzondere acteerprestatie zou ik dat niet willen noemen. Maar in de media niets dan lofbetuigingen, want dat de lachebek zoals we haar gewoonlijk te zien krijgen ook serieus kan zijn, dat had blijkbaar niemand voor mogelijk gehouden. Ze acteert prima, net als de rest. Eigenlijk het enige waarom ik nog blijf kijken.

Pinguin#13 schreef:

Dat gevoel heb ik na 7 afleveringen ook wel. Qua focus is het evenwicht wat zoek. Het verhaal rond Frie zou de hoofdbrok moeten zijn, maar lijkt eerder het minder belangrijke randverhaal te worden. Ook is het zo dat de discussie rond de schuld of onschuld eigenlijk nooit echt besproken wordt door de befaamde jury. Het is niet meer dan een mozaïek-verhaal met tal van situaties die elk afzonderlijk eigenlijk niet zoveel voorstellen, laat staan verrassend zijn. Pas op, in dat genre vind ik het best wel goed, voornamelijk omwille van de acteurs, maar dat is niet waar ik op hoopte nav de ietwat misleidende campagne van De Twaalf.

avatar van Pinguin#13
In aflevering 10 is de prik er al lang uit. Té veel verhaallijnen waarvan er vele zomaar een beetje oplossen in het niets. Het was een veeg teken dat ik na 10 minuten dacht 'oh, nee, nu moet ik nog heel de aflevering zien voor ik weet wat er nu precies gebeurd is…'. Zelfs Josse De pauw werd geen kruimel meer gegund in deze laatste aflevering, geen slotpleidooi, geen knetterende ommekeer in de rechtbank. Dat mag dan realistisch zijn, maar het is ook retesaai en van een rechtbankdrama (en dat IS het hier toch wel, of niet?) verwacht je wel wat panache in de rechtzaal… afknapper.

avatar van Toontje G
Weer een meesterwerk van onze zuiderburen. Goed verhaal en prima acteerwerk.

avatar van jarno1975
jarno1975 (crew)
Vanaf 17 april te zien op Netflix:

The Twelve | Netflix Official Site

Jammer dat op het laatste alles een beetje wordt afgeraffeld. Volgens mij is er een te kort aan goede Vlaamse acteurs want we zien steeds dezelfde.

Heel goed gemaakt, daar is geen twijfel over mogelijk. Of het één van de nieuwe absolute toppers op Netflix wordt, betwijfel ik echter. Doch vermakelijk en zeker aan te raden.

avatar van Epitaph
In afl.6 gebeurt toch iets ongeloofwaardigs, ... een enveloppe vol geld brengen en 'm gewoon in de hand houden wanneer je over straat loopt

avatar van Multivitamine
eldorado schreef:

Dat 'handjevol' is vaak wel erg goed. Hadden wij zo'n groepje maar in Nederland..

Multivitamine schreef:

Dat 'handjevol' is vaak wel erg goed. Hadden wij zo'n groepje maar in N
ederland..

Kwaliteit is goed inderdaad .Alleen is het als kijker even omschakelen omdat je een bepaald personage gewend bent. Niet altijd is de casting even goed.