Mijn Series +

Catherine the Great (2019)

Verenigd Koninkrijk
Miniserie, 240 minuten

ontwikkeld door Charles Pattinson
met Helen Mirren, Jason Clarke en Rory Kinnear

Catherine the Great duikt in het politiek tumultueuze en seksueel geladen hof van de machtigste vrouwelijke monarch in de geschiedenis. Catherine had bijna de helft van de 18e eeuw de macht in heel Rusland - resoluut, onafhankelijk, intelligent en seksueel bevrijd, zij was de definitie van de moderne vrouw. De miniserie volgt Catherine tegen het einde van haar regeerperiode en haar gepassioneerde affaire met Grigory Potemkin. Te midden van schandaal, intrige en immense conflicten is dit een verhaal over obsessieve liefde. Niet in staat om publiekelijk te trouwen en beroemd promiscue, ontwikkelen ze een unieke en toegewijde relatie, overwinnen hun tegenstanders en vormen samen Rusland zoals we het vandaag kennen.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
avatar van james_cameron
Te dik aangezette en sporadisch zelfs nogal bespottelijke miniserie, mooi qua aankleding en production design, maar inhoudelijk amper serieus te nemen. De doorgaans betrouwbare Helen Mirren (nota bene hier één van de producenten) gooit er een beetje met de pet naar in de hoofdrol. De rest van de cast doet het iets beter, maar het houdt niet bepaald over. Tegen het einde wint het geheel aan dramatische kracht, maar het is duidelijk een geval van too little too late.