Mijn Series +

The Lone Gunmen - Seizoen 1 (2001)

Canada / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

ontwikkeld door Chris Carter, Vince Gilligan, Frank Spotnitz en John Shiban
met Bruce Harwood, Dean Haglund en Tom Braidwood

Het verhaal draait om de drie hacker- vrienden Melvin Frohike, John Fitzgerald Byers en Richard Langly. Deze maffe geeks geloven heilig in elke samenzweringstheorie die ze tegenkomen. Het drietal noemt zichzelf The Lone Gunmen en ze brengen onder deze naam ook een eigen krant uit. Hierin worden uiteenlopende complotten (zoals het bestaan van aliens, de moord op JFK of hersenspoeling d.m.v. de Teletubbies) aan de kaak gesteld. Tijdens hun onderzoeken raken de Lone Gunmen steeds weer betrokken bij allerlei vreemde zaken. Ze worden bijgestaan door: de jonge, idealistische Jimmy Bond en de mysterieuze Yves Adele Harlow.

1. Pilot
  11. The Lying Game
  12. All About Yves
  13. The Cap'n Toby Show
avatar van joolstein
Een cultserie en een afsplitsing van de X-files. The Lone Gunman maakte ook hun opwachting in deze serie. Agent Mulder vroeg dan soms advies aan ze! Alhoewel het trio wel in de X-Files is te zien, zien we afgezien van de man met de sigaar geen verwijzing naar de X-Files.
Het andere vreemde van deze serie is dat in de eerste aflevering wordt gesproken over een complot theorie om met een passagiersvliegtuig in de Twin Towers te vliegen. Een half jaar later gebeurde zoals we weten ook echt!

avatar van The Oceanic Six
Als je zoals ik The-Files kijkt en de chronologische volgorde aan blijft houden, dan zit er tussen seizoen 8 en 9 deze Lone Gunmen spin-off in, waarin we de groep geeks volgen die we in The X-Files al regelmatig hulp zagen bieden aan Mulder en Scully. Heel veel verwijzingen naar de serie zijn er niet, op de cameo's van Skinner en Mulder na dan. Meest bijzondere aflevering is natuurlijk wel die van de aanslagen op het World Trade Center, uitgezonden op de Amerikaanse televisie een paar maanden voordat dit helaas nog werkelijkheid werd ook. Echt bizar.

Als spin-off vind ik de serie helaas niet geslaagd. De hoofdrolspelers waren amusant als bijrolletjes in The X-Files, maar ze hebben niet het charisma om een eigen serie te dragen. Tevens vind ik de afleveringen ook niet zo heel goed geschreven. De sfeer is wat luchtiger vergeleken met The X-Files, maar daardoor ontbreekt de spanning en het gevoel dat ik heel graag de volgende aflevering wil zien behoorlijk. Maar goed dat dit bij 1 seizoen is gebleven, zie ze liever als gimmick. Had liever dan eens Skinner of de Smoking Man een spin-off zien krijgen.

Erg leuk vond ik dit. Ze vonden het iets te nodig om er ook "mooie" mensen aan toe te voegen, maar het leukste karakter vond ik de wat naieve Byers. Charisma? Ze mogen van mij het charisma hebben van mijn poeperdje, dit zijn antihelden. Echt heel jammer dat het zo snel gecancelled is. Blijkbaar kun je beter een mooie -mensen serie hebben zoals X-files voor goeie kijkcijfers. Mulder en Scully hadden overigens het charisma van een TL-buis.

Mijn favoriete aflevering was die met de aap!