Mijn Series +

Desu Nōto - Seizoen 1 (2006-2007)

Alternatieve titel: Death Note

Japan
Animatie / Misdaad

ontwikkeld door Takeshi Obata en Tsugumi Ohba
met de stemmen van Mamoru Miyano, Kappei Yamaguchi en Shidô Nakamura

Light Yagami is een briljante, maar snel verveelde middelbare scholier die zich ergert aan alle corruptie in de wereld. Zijn leven verandert drastisch als hij een mysterieus notitieboekje vindt, de Death Note. Als iemands naam in dit notitieboekje wordt geschreven, zal die persoon sterven. Light is in eerste instantie nogal sceptisch, en denkt dat het gewoon een grap is. Maar na wat geëxperimenteer en de dood van twee criminelen moet Light wel geloven dat de Death Note echt is. Na de ontmoeting met de eigenlijke eigenaar van de Death Note, een shinigami (Death God/God des Doods) met de naam Ryuk, streeft Light ernaar "de god van de nieuwe wereld" te worden door het kwaad uit de wereld te verbannen met behulp van de Death Note.

1. Shinsei
  35. Satsui
  36. 1.28
  37. Shinsekai
avatar van Donkerwoud
Voor veel mensen de brug geweest tussen DBZ en het betere tekenfilmgeweld. Kakt wat in na een magistrale opbouw, maar de allerlaatste episode weet de losstaande lijntjes tot een grandioze climax te brengen.

avatar van jerome998
Eén van de meest intelligente geschreven series die ik heb gezien. Het mooie van Death Note is dat zowel de hoofdpersoon als de tegenstander beiden zeer intelligente personages zijn, continu op zoek naar een manier om de ander voor een blok te zetten. Telkens als je denkt dat het gedaan lijkt met een hoofdpersonage, komt deze met een nog complexere oplossing om onder een situatie uit te komen. Een serie vol ijzersterke plottwists, 37 afleveringen vol spanning, met een sublieme finale. Zeer de moeite waard om te zien, en een mooie (wat mij betreft verdiende) plek in mijn top 10!

Mooi hoe jullie kunnen praten over animatie waar ik totaal niks mee heb misschien een halve ster waardig maar ja ieder zijn ding. Door mijn dochter heb ik wel eens wat van deze afleveringen voorbij zien komen maar ik vind het nog minder dan niks. En dat geld voor 99% van alle anime of tekenfilms.

avatar van Donkerwoud
Vrees een generatie-dingetje. De meeste twintigers en dertigers (veertigers zelfs) zijn opgegroeid met animatie. Zal voor een ander western of film noir zijn.

Ik zie dat The Shield bij jou op nummer één staat. Laat ik die nou net waarderen omdat het een enorm cartooneske en overdreven serie is.

Donkerwoud schreef:

The Shield staat bij mijn in de top 10 en niet op 1 het zijn verschillende genres maar ze hebben alle gemeen dat ze 5 sterren hebben.

avatar van Donkerwoud
Bedoel het niet als verwijt hoor, óók favoriet bij mij. Wil maar zeggen dat het cartooneske niet alleen voorbehouden is aan dat wat getekend is. Is meer een smaak in stijl, dan dat het iets over de series zelf zegt.

Donkerwoud schreef:

Ik snap je wel hoor

Misterfool
Kan met goed vinden in de mening van Donkerwoud. Na de dood van L, verreweg het beste personage in deze serie, zakt het niveau wat in . De climax is wel erg sterk.

avatar van centurion81
Dit seizoen staat vanaf vandaag op Netflix! Gaat op mijn to watch-list

avatar van DonOswaldo
Post met downloadlink verwijderd.

lowieke
Klinkt misschien gek maar ik heb na 3 afleveringen al dat ik er tegen op zie dat het klaar is. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een anime probeer en ik ben er echt helemaal weg van....

Iemand nu al een aanrader voor een waardige opvolger? Of zelfs om af te wisselen.

lowieke schreef:

Ik heb gisteren in 1 dag 20 episodes gekeken, mede door het druilerige weer hoor haha maar toch

Ik weet niet of je via Netflix kijkt, maar ik vond zelf Seven Deadly Sins een mooie anime op Netflix!

Die staat overigens niet op tvmeter, maar wel op imdb: Nanatsu no taizai (TV Series 2014– ) - IMDb

lowieke
Koel dank je! Dan wordt dat de volgende. Meer dan een uur tv kijken trek ik nooit zo haha dus gaat nog wel even duren.

Ik geniet er wel erg van! Net aflevering 6 gezien, vond ik een hoogtepunt tot nog toe!

avatar van centurion81
Hmm....Ik ga hier zoveel spoilers gebruiken dat ik er maar 1 grote spoilerpost van maak

Na de dood van L kakte het voor mij ook in. Ook de rol van de Shinigami's vond ik verderop in de serie ondergesneeuwd raken. Daarnaast waren er wel zoveel vage trucjes dat het af en toe nogal gezocht leek. Het maakte minder indruk dan in de eerste 15-20 afleveringen. Ik betrapte me erop dat ik het zelfs wat langdradig begon te vinden ("duurt lang" gevoel dat je bij DBZ ook sterk kunt hebben).

Dit alles in overweging nemende blijft het wel een serie die zeer het kijken waard was.

avatar van daan258
WAUW!!!!

Laat ik beginnen dat ik hiervoor eigenlijk helemaal niet zo'n anime fan was (tot nu) en is dit ook echt de eerste anime die ik van het begin tot eind heb afgekeken.
In 2010 was ik al begonnen met Death Note maar was rond de 17e episode op één of andere manier afgehaakt. Ongeveer een kleine maand geleden ben ik toch maar opnieuw begonnen bij episode 1 en 4 dagen geleden de laatste episode bekeken.
Ik kan niets anders zeggen het echt FANTASTISCH was. Het verhaal is zo vreselijk goed uitgewerkt. Bijna elke episode gebeurd er wel wat onverwachts waardoor je gelijk maar door en door wilt kijken.

Het is echt bizar hoe je Light in het begin van de serie ziet en beetje bij beetje steeds duisterder word en er dan ook echt alles maar aan doet om alleen zichzelf probeert te redden, LETTERLIJK alles wat in zijn weg komt. Mensen en zelfs dierbaren op een gegeven moment zonder twijfel vermoord, als hij maar veilig is Dit is echt zo goed gedaan. Op een gegeven moment ging ik echt terug denken aan de vorige episodes en dat je dan zo veel verschil van zijn gedrag ziet kreek ik soms echt de rillingen van.

Naast Light was L ook een super en interessante personage. Ik lees hier dat vele van jullie het na de dood van L gelijk een stuk minder vonden. Zelf vond ik dit heel erg meevallen. Light en L zijn zeker één van de leukste personages totdat Mikami in het verhaal kwam. DIT was toch een gave personage en ook absoluut zeker mijn favoriet van de gehele serie. Het was zo tof om te zien hoe Mikami KIRA echt als een god zag en ook alles deed wat heb verteld werd door KIRA. En al helemaal nadat je het achtergrond verhaal van Mikami te zien krijgt.

Ook was de finale uitstekend en best een verrassing. Ik had toch echt verwacht dat Light het wel zou overleven, dus toen ik eenmaal de laatste episode had gezien was ik er toch wel wat stil van.

Er zijn een aantal kleine minpuntjes aan de serie maar gelukkig niet veel.
Als eerst moet ik ook wel toegeven dat er zeker hier en daar een aantal episodes tussen zaten die toch een beetje saai te noemen waren. Dit was dan vooral nadat Light zich laat opsluiten door L en zodra die vrij komt samen gaat werken met L. Hier waren dat inderdaad wat episodes niet altijd van hetzelfde niveau. ( maar echt slecht zeker niet )
Ook vond ik het wel jammer dat je na ongeveer 20 episodes niet zoveel meer van de Shinigamis te zien krijgt en nogal wat op de achtergrond bleven. Juist bij de eerste episodes waren ze veel in beeld en zorgde echt voor een duistere en toffe sfeer. Jammer dat dit dan halverwege minder word.

Dit is echt een serie/anime die ik iedereen zal aanraden.
Absoluut genoten ik vraag me af of een andere anime Deaht Note zal kunnen overtreffen.

Een grote 4.0* die neigt naar een 4,5*
8,5/10