• 8.985.334 stemmen

Elementary - Seizoen 1 (2012-2013)

Show titel: Elementary

Ontwikkeld door: Robert Doherty

Met: Jonny Lee Miller, Lucy Liu en Jon Michael Hill

Datum van release: donderdag 27 september 2012

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot Elementary

Voormalig Scotland Yard-adviseur Sherlock Holmes gaat na zijn ontslag uit een afkickkliniek aan de slag in het hedendaagse New York. Verslaafdenbegeleider dr. Joan Watson moet hem op het rechte pad houden. Met zijn fenomenale observatievermogen lost Holmes elk moordonderzoek met minimale inspanning en op bizarre wijze op, maar ook Watson blijkt een verdienstelijke detective. Samen vormen ze een onverslaanbaar duo.

Afleveringen Seizoen 1 (2012-2013)

1. 1. Pilot

27 september 2012 (43 minuten)

Speciaal agent Sherlock Holmes ontmoet voor het eerst Dr. Joan Watson, wie hem begeleidt en zorgt dat Holmes op het rechte pad blijft. Sherlock neemt Joan mee naar zijn werk, waar hij direct op een bijzondere wijze een moord probeert op te lossen.

2. 2. While You Were Sleeping

4 oktober 2012 (43 minuten)

Sherlock gebruikt zijn krachten om de moord op te lossen op een jonge man, die werd neergeschoten in zijn eigen appartement. In de tussentijd heeft Joan Watson een etentje met haar ex-vriend.

3. 3. Child Predator

18 oktober 2012 (43 minuten)

De 'ballonman' laat elke keer ballonnen achter op zijn plaats delict. Sherlock en Watson gaan op zoek naar deze seriemoordenaar, als blijkt dat hij mogelijk een kind heeft ontvoerd.

4. 4. The Rat Race

25 oktober 2012 (43 minuten)

Holmes onderzoekt de dood van een bankier van Wall Street. Het lijkt erop dat hij een overdosis aan heroïne heeft genomen. Maar klopt dit vermoeden? Ondertussen probeert Watson haar te begeven binnen de datingwereld.

5. 5. Lesser Evils

1 november 2012 (43 minuten)

In een ziekenhuis sterven er steeds meer mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Het lijkt te gaan om een natuurlijke dood, maar Sherlock vertrouwt het niet. Ondertussen begint Sherlock ook te begrijpen waarom Joan haar baan als chirurg heeft opgezegd.

6. 6. Flight Risk

8 november 2012 (43 minuten)

Er is een klein vliegtuig neergestort met daarin een dood lichaam. Sherlock wil bewijzen dat de inzittende voor het ongeluk al overleden was. Ondertussen probeert Watson een afspraak te plannen voor Sherlock en zijn vader.

7. 7. One Way to Get Off

15 november 2012 (43 minuten)

Een dubbele moord heeft waarschijnlijk te maken met een reeks moorden van 13 jaar geleden. Daarom heeft deze zaak de volledige aandacht van Sherlock. Watson wil ondertussen meer te weten komen over Holmes.

8. 8. The Long Fuse

29 november 2012 (43 minuten)

Terwijl Sherlock bezig is met het onderzoek naar een explosie die twee slachtoffers heeft geëist, ontdekt hij een misdaad van jaren geleden.

9. 9. You Do It to Yourself

6 december 2012 (43 minuten)

De moord op een professor vraagt om Sherlocks expertise. Een minnaar uit het verleden vraagt Watson om hulp.

10. 10. The Leviathan

13 december 2012 (43 minuten)

Sherlock wordt ingeschakeld als er een goed beveiligde kluis opengebroken is. Ondertussen is Joan aangenaam verrast als Sherlock haar familie ontmoet en haar keuzes verdedigt.

11. 11. Dirty Laundry

3 januari 2013 (43 minuten)

Sherlock en Joan onderzoeken de moord op de manager van een hotel in Manhattan. Haar lichaam is levenloos in een van de wasmachines van het hotel gevonden.

12. 12. M.

10 januari 2013 (43 minuten)

Een Britse crimineel, die een sterke band heeft met het verleden van Sherlock, komt opdagen in New York. In de tussentijd twijfelt Watson of zij wel een nieuwe cliënt moet helpen.

13. 13. The Red Team

31 januari 2013 (43 minuten)

Ondanks zijn schorsing gaat Sherlock toch op onderzoek uit naar een verdacht ongeval. Ondertussen probeert Watson de schade tussen Sherlock en Gregson te herstellen.

14. 14. The Deductionist

3 februari 2013 (43 minuten)

Sherlock probeert de onvoorspelbare crimineel Martin Ennis te vinden, voordat hij weer toe slaat. Tijdens het onderzoek is Sherlock gedwongen om samen te werken met Kathryn Drummond, die een boek geschreven heeft over Ennis. Ondertussen wordt Watson uit haar appartement gezet.

15. 15. A Giant Gun, Filled with Drugs

7 februari 2013 (43 minuten)

Sherlock probeert erachter te komen wie de dochter van zijn voormalige drugsdealer ontvoert heeft. Watson is bezorgd om Sherlock als de drugsdealer beweert dat Sherlock een betere detective was toen hij nog drugs gebruikte.

16. 16. Details

14 februari 2013 (43 minuten)

Sherlock onderzoekt wat volgens hem een uitgemaakte zaak is nadat rechercheur Bell is aangevallen.

17. 17. Possibility Two

21 februari 2013 (43 minuten)

Sherlock onderzoekt een zaak waarbij een rijke filantroop betrokken is die denkt dat hij opzettelijk ongeneeslijk ziek is geworden.

18. 18. Déjà Vu All Over Again

14 maart 2013 (43 minuten)

Joan accepteert haar eerste solo-zaak: de verdwijning van een vrouw die voor haar man een emotionele video achterlaat waarin ze een moord op een metroperron noemt.

19. 19. Snow Angels

4 april 2013 (43 minuten)

Sherlock en Joan proberen de kraak van een van de grootste kluizen in het land te voorkomen tijdens de hoogtijdagen van Nor'easter.

20. 20. Dead Man's Switch

25 april 2013 (43 minuten)

Sherlock en Joan jagen op de medeplichtige van een vermoorde afperser die zich op de familie van de verkrachte slachtoffers richt.

21. 21. A Landmark Story

2 mei 2013 (43 minuten)

Sherlock hervat de jacht op Moriarty als hij hoort dat een man die zou zijn gestorven aan een hartaanval, op een lijst met beoogde slachtoffers van Moriarty staat.

22. 22. Risk Management

9 mei 2013 (43 minuten)

In de hoop dat het hem zal helpen zijn aartsvijand te vinden, stemt Sherlock toe de zaak te behartigen van een man die zegt Moriarty te zijn.

23. 23. The Woman

16 mei 2013 (43 minuten)

Sherlock schrikt als hij zijn vroegere geliefde Irene Adler weer ziet, omdat hij dacht dat ze was vermoord.

24. 24. Heroine

16 mei 2013 (43 minuten)

In flashbacks zien we de heftige gebeurtenis waardoor Sherlock verslaafd is geraakt aan drugs en wordt de relatie tussen Irene en Moriarty duidelijk.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Sherlock Holmes in de 21e eeuw - dat hebben we eerder gezien. Maar wat maakt het uit, het personage is heel geschikt voor een reboot, dat mag best twee keer. Misdaden oplossen middels deductie in plaats van fancy moderne methoden, het blijft leuk. Maar aan vergelijkingen met Sherlock ontkom je niet. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de Britse versie beter is. Dat is deels te wijten aan het feit dat de afleveringen van Sherlock langer zijn en de mysteries ingewikkelder (en misschien deels aan het feit dat Elementary Amerikaans is en Sherlock Brits...).

Desalniettemin is Elementary ook prettig om naar te kijken. De mysteries zijn wel aardig, maar het zijn vooral de personages die interessant zijn. Sherlock is wat anders dan ik 'm ken uit andere versies, maar op een goede manier. Kwetsbaarder, menselijker. Hij is verre van een normaal persoon, en meer dan eens een hork, maar hij is wat sympathieker dan Cumberbatch' versie. Jonny Lee Miller doet het wat mij betreft uitstekend. Ik had aanvankelijk wat twijfels bij het idee om van Watson een vrouw te maken, maar gelukkig is er tot nu geen sprake van een romantisch subplot. Holmes en Watson hebben, zoals dat hoort, een gecompliceerde relatie, en dat maakt de serie sterk. Wel vind ik dat Watson nog iets meer ontwikkeling mag ondergaan als personage. Sherlock hebben we al zien veranderen.

De beste afleveringen zijn, naar mijn inzicht, die waarin Sherlock bijna een band aangaat met de crimineel in kwestie. Voorbeelden daarvan zijn 'Child Predator' en 'The Deductionist'. Dat zijn ook precies de afleveringen met een mooie, onverwachte twist. Over twist gesproken: Irene Adler is Moriarty! Dat is voor het eerst. Natalie Dormer doet haar werk goed, ik hoop dat we haar nog meer gaan zien. Vinnie Jones had ook een mooie bijrol. Overigens zit het met de casting als geheel ook wel goed. Evenals met de muziek, de sfeer en de locaties. Ik hoop dat de serie nog iets meer gaat investeren in Watson en in het verhaal (misschien dubbele afleveringen doen?). Ik ga sowieso het volgende seizoen kijken.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

De vergelijking maken mag misschien niet maar ik doe het toch: Wat een verschil met het fantastische Sherlock, Miller & Liu mogen nog niet de enkels kussen van Cumberbatch & Freeman, daarnaast heeft deze reeks scenario's die écht slechter zijn, locaties die écht slechter zijn, een spanningsboog die écht minder intens is, ... . Geen compleet drama maar Sherlock speelt voor mij in een totaal andere league.

Dit is degelijk amateurvoetbal waar je een enkele keer per jaar ook wel eens van geniet omdat je twee beste vrienden tegen mekaar voetballen en Sherlock is eredivisie/pro league.