Mijn Series +

Elementary - Seizoen 1 (2012-2013)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Robert Doherty
met Jonny Lee Miller, Lucy Liu en Jon Michael Hill

Voormalig Scotland Yard-adviseur Sherlock Holmes gaat na zijn ontslag uit een afkickkliniek aan de slag in het hedendaagse New York. Verslaafdenbegeleider dr. Joan Watson moet hem op het rechte pad houden. Met zijn fenomenale observatievermogen lost Holmes elk moordonderzoek met minimale inspanning en op bizarre wijze op, maar ook Watson blijkt een verdienstelijke detective. Samen vormen ze een onverslaanbaar duo.

1. Pilot
  22. Risk Management
  23. The Woman
  24. Heroine
avatar van J.Ch.
Sherlock Holmes in de 21e eeuw - dat hebben we eerder gezien. Maar wat maakt het uit, het personage is heel geschikt voor een reboot, dat mag best twee keer. Misdaden oplossen middels deductie in plaats van fancy moderne methoden, het blijft leuk. Maar aan vergelijkingen met Sherlock ontkom je niet. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de Britse versie beter is. Dat is deels te wijten aan het feit dat de afleveringen van Sherlock langer zijn en de mysteries ingewikkelder (en misschien deels aan het feit dat Elementary Amerikaans is en Sherlock Brits...).

Desalniettemin is Elementary ook prettig om naar te kijken. De mysteries zijn wel aardig, maar het zijn vooral de personages die interessant zijn. Sherlock is wat anders dan ik 'm ken uit andere versies, maar op een goede manier. Kwetsbaarder, menselijker. Hij is verre van een normaal persoon, en meer dan eens een hork, maar hij is wat sympathieker dan Cumberbatch' versie. Jonny Lee Miller doet het wat mij betreft uitstekend. Ik had aanvankelijk wat twijfels bij het idee om van Watson een vrouw te maken, maar gelukkig is er tot nu geen sprake van een romantisch subplot. Holmes en Watson hebben, zoals dat hoort, een gecompliceerde relatie, en dat maakt de serie sterk. Wel vind ik dat Watson nog iets meer ontwikkeling mag ondergaan als personage. Sherlock hebben we al zien veranderen.

De beste afleveringen zijn, naar mijn inzicht, die waarin Sherlock bijna een band aangaat met de crimineel in kwestie. Voorbeelden daarvan zijn 'Child Predator' en 'The Deductionist'. Dat zijn ook precies de afleveringen met een mooie, onverwachte twist. Over twist gesproken: Irene Adler is Moriarty! Dat is voor het eerst. Natalie Dormer doet haar werk goed, ik hoop dat we haar nog meer gaan zien. Vinnie Jones had ook een mooie bijrol. Overigens zit het met de casting als geheel ook wel goed. Evenals met de muziek, de sfeer en de locaties. Ik hoop dat de serie nog iets meer gaat investeren in Watson en in het verhaal (misschien dubbele afleveringen doen?). Ik ga sowieso het volgende seizoen kijken.

avatar van arevee
De vergelijking maken mag misschien niet maar ik doe het toch: Wat een verschil met het fantastische Sherlock, Miller & Liu mogen nog niet de enkels kussen van Cumberbatch & Freeman, daarnaast heeft deze reeks scenario's die écht slechter zijn, locaties die écht slechter zijn, een spanningsboog die écht minder intens is, ... . Geen compleet drama maar Sherlock speelt voor mij in een totaal andere league.

Dit is degelijk amateurvoetbal waar je een enkele keer per jaar ook wel eens van geniet omdat je twee beste vrienden tegen mekaar voetballen en Sherlock is eredivisie/pro league.

Noooo, zie net dat Elementary Netflix stopt... Zo zonde, ik vind het een topserie. Vooral de vrouwelijke Watson is een interessante nieuwe toevoeging. 4 sterren voor mij! En nog even genieten van het laatste nieuwe seizoen.