Mijn Series +

Oppassen!!! - Seizoen 1 (1991)

Nederland
Komedie / Familie

ontwikkeld door Chiem van Houweninge en Alexander Pola
met Coen Flink, Ben Hulsman en Annette Barlo

Twee grootvaders voeden samen hun kleinkinderen op, omdat de ouders (vader Victor en moeder Simone) het te druk hebben met hun carrière in het Europees parlement en op toneel. De deftige, conservatieve opa Henry Buys, die vroeger burgemeester is geweest, en de meer vrijzinnige opa Willem Bol, die vakbondsleider was, liggen geregeld in de clinch. Hun kleinkinderen Anna en Rik groeien letterlijk mee en in de loop der jaren speelt ook 'huisvriend' Harry Stevens een belangrijke rol.

1. Hoog Bezoek
  12. Roosje
  13. Het Bal
avatar van niethie
Teeeeeeeeeering, hé!!!

Jaaaa, van alle series die er nog toe te voegen zijn wilde ik deze er altijd het graagst op hebben.

Dit is echt jeugdsentiment pur sang hier. Als ik er alleen al aan denk wordt ik weer spontaan een 6/7 jarig jongetje. In die tijd was dit elke zaterdagavond vaste prik. Bakje chips met een dipsausje en een glaasje prik erbij. Ja daar keek je dan echt naar uit tijdens een saaie schoolweek. In deze tijd van bingen en kwalitatief honderd keer betere komedie series misschien niet meer voor te stellen maar heb hier op die manier echt jaren lang van genoten. Met name de interactie tussen die twee opa's en de norse, maar goudeerlijke huisvriend en kruimeldief Harry waren altijd om het je te bescheuren. Maar ook het samenspel, de frisse dialogen die uitstekend de tijdgeest vangen en gewoon het gezellige decor waren goud waard. Poosje geleden nog een paar van de seizoensboxen gekocht, teruggekeken en natuurlijk bleek mijn beeld wat vertekend en was het niet hetzelfde meer, maar er gaat nog steeds een bepaalde charme vanuit die je in geen enkele sitcom uit die tijd terug vind, maar je ook niet aan iemand uit kan leggen die je het in deze tijd laat zien en niet hetzelfde sentiment deelt. Wat het toch een beetje als iets van mij maakt.

Zal mijn best doen de rest ook toe te voegen de komende tijd. Al twijfel ik of ik er ook een ander blij mee maak dan mezelf hier, hehe?

niethie schreef:
Teeeeeeeeeering, hé!!!

Hartelijk dank, Dit is ook voor mij jeugd sentiment. al was ik toen al een puber. Zaterdagavond. Oppassen,Unit 13 en kopspijkers.

niethie schreef:

Haha, dit is zó herkenbaar. Bij mij ook. Een tv avond met Oppassen, Geef nooit op en Commissaris Rex. Geweldig. Lekker gedouched klaarzitten met een colaatje (dat kreeg ik toen alleen nog in het weekend ) en chips. Heerlijk kneuterig.

Maar echt een goede serie was het niet. Op de opa's en Harry na was het wel een vrij zwakke cast qua niveau. Annette Barlo was overigens wel lekker

avatar van Robbie.T.
The Oceanic Six:

Damn...dit kwam dus echt vaak voor. Hier (op 'Oppassen' na) klopt dit volledig met hoe het bij ons ging vroeger. Geeft Nooit Op, Commissaris Rex, cola en chips; dat was de zaterdagavond. wat toevoegingen van dit soort series toch herinneringen kunnen ophalen.

Wat betreft Oppassen; niet mijn ding.

avatar van The Oceanic Six
Hier noemden we het programma ook wel vaak ''de opa's''

De nostalgie. Mooi hoor.

Dat de serie niet al te sterk was klopt. Ik vrees dat als ik dit nu zou kijken dat ik het 1 aflevering mooi zou vinden uit nostalgie en daarna is het achterhaalde rommel. Maar dat heb je als jong jochie nauwelijks door, dan bepalen pa en ma meestal wat er 's avonds op komt.

De introtune van de serie is overigens wel echt geweldig. Lekker oubollig en gezellig.

hilversum3 schreef:

Hilversum III bestond nog niet, maar ieder had zijn eigen stem.

The Oceanic Six schreef:

Hilversum III bestond nog niet, maar ieder had zijn eigen stem.

nederland 3 was in mijn tijd wel de zender.

avatar van Kos
Kos
Een vriend van me heeft Annette Barlo nog wel eens gescoord haha. Mooie tijden.

avatar van Dorstigjimmyke
Kos schreef:
Een vriend van me heeft Annette Barlo nog wel eens gescoord haha. Mooie tijden.

Heb haar net even opgezocht. Niet slecht!