• 10.586 nieuwsartikelen
  • 161.795 films
  • 10.108 series
  • 29.667 seizoenen
  • 613.346 acteurs
  • 192.945 gebruikers
  • 8.966.818 stemmen
Avatar
 
banner banner

De Kijk van Koolhoven - Seizoen 1 (2018)

3,95 66 stemmen

Show titel: De Kijk van Koolhoven

IMDb beoordeling: 8,2 (169)

Afleveringen: 6

Speelduur: 4 uur en 03 minuten

Ontwikkeld door: Martin Koolhoven en David Kleijwegt

Met: Martin Koolhoven

Oorsprong: Nederland

Datum van release: vrijdag 5 oktober 2018

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot De Kijk van Koolhoven

De kijk van Koolhoven is een reeks filmcolleges verzorgd door filmregisseur en cinefiel Martin Koolhoven. Aan de hand van scènes uit zijn favoriete speelfilms maakt Koolhoven de kijkers deelgenoot van zijn liefde voor cinema. Geen droge kritieken en academische verhandelingen, maar enthousiaste betogen en bezielde observaties: Koolhoven is bovenal liefhebber.

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

  1. 1. Spaghettiwestern

    5 oktober 2018 (40 minuten)

    De film waarmee het genre begon was A Fistful of Dollars van Sergio Leone, onmiskenbaar de grootste regisseur van het genre. Maar de spaghettiwestern was meer dan Leone alleen. Het werd een ware hausse: op het hoogtepunt werden er zo’n 250 spaghettiwesterns per jaar geproduceerd, de een nog uitbundiger en krankzinniger dan de andere. Griekse tragedies zijn bewerkt tot western, net als Carmen, Shakespeare en de moord op John F. Kennedy; er bestaan getekende westerns en een western met alleen maar kinderen. ‘Spaghettiwestern,’ meent Martin Koolhoven, ‘is het mooiste genre dat er is.’

  2. 2. Water en Boten

    12 oktober 2018 (43 minuten)

    Dit keer geen genre maar een thema. Op de filmacademie waarschuwen ze al voor de drie b’s: baby’s, beesten en boten. Verwerk een boot in je scenario en je stevent af op een ramp. Filmen op het open water is vragen om moeilijkheden, er zijn voorbeelden te over die bewijzen dat de zee zich onmogelijk laat regisseren. ‘Maar het heeft wel heel mooie films opgeleverd,’ constateert Koolhoven. Met onder meer Jaws, The Abyss, Pirates of the Caribbean en Dead Calm.

  3. 3. Eurohorror

    19 oktober 2018 (40 minuten)

    Dat begon al met Das Cabinet des Dr. Caligari uit 1920 en die lijn wordt tot op de dag vandaag doorgetrokken, met films als Let the Right One In. Geweld en erotiek spelen ook een grote rol in de zogeheten giallo’s, de Italiaanse versie. In een giallo kan een kat het hebben gedaan, of heeft de moordenaar de stem van Donald Duck. Meester van het genre is Dario Argento, die klassiekers als Suspiria en Profondo Rosso op zijn naam heeft staan. Ook de meest prangende vraag van allemaal komt aan bod: hoe hoort bloed eruit te zien? ‘Altijd lastig’, zegt Koolhoven, die bloed in films vaak te licht van kleur vindt.

  4. 4. Post-apocalyptische Film

    26 oktober 2018 (40 minuten)

    De apocalyps is een Bijbelse verwijzing naar het einde der tijden, die in dit geval dus al heeft plaatsgevonden. Het is de natte droom van veel filmregisseurs: een hele nieuwe wereld kunnen bouwen op de oude, waarbij je alleen die elementen van vroeger behoudt die je van pas komen. De post-apocalyptische film kent vele varianten, maar een van de meest voorkomende is het verhaal van één mens die achterblijft op een verwoeste aarde. Maar helemaal alleen, dat weet elke filmfan, blijft die ene mens nooit.

  5. 5. Film Noir

    2 november 2018 (40 minuten)

    De Franse criticus Nino Frank zag in 1946 een aantal recente films uit de Verenigde Staten, die hij door de Tweede Wereldoorlog niet had kunnen zien. Vooral de pessimistische toon, vaak zelfs tegen het cynische aan, was hem opgevallen. Hij doopte de films om tot zwarte film, oftewel film noir. Martin Koolhoven, kernachtig: ‘Film noir, dat is een vrouw met een verleden en een man zonder toekomst.’ Kenners beweren dat film noir ophield bij Touch of Evil van Orson Welles uit 1958. Maar geen ander genre is zo invloedrijk gebleken: moderne klassiekers als Lost Highway en Drive zijn schatplichtig aan film noir.

  6. 6. Erotica

    9 november 2018 (40 minuten)

    "Seks is in het alledaagse leven meestal een harmonieuze aangelegenheid", aldus Koolhoven. "Maar een film moet het hebben van drama. Dus hoe doe je dat?" In De kijk van Koolhoven voorbeelden van hoe het wel moet, van Tarzan and his Mate, Amarcord en 800 Balas tot A History of Violence en Dressed to Kill. Met vanzelfsprekend een glansrol voor Paul Verhoeven. Plus voorbeelden uit de praktijk. Want seks op de set, het blijft volgens Koolhoven ‘een dingetje.’

Reviews & comments

zoeken in:
avatar van brawljeff

brawljeff

  • 2772 berichten
  • 3155 stemmen

Leuke eerste aflevering, waarin je een kijkje krijgt in de geschiedenis van de spaghettiwestern. Koolhoven doet me vooral denken aan interviews met Quentin Tarantino, die ook erg gepassioneerd en gedetailleerd over genrefilms kan praten. Benieuwd naar de rest.


avatar van kos

kos

  • 46041 berichten
  • 8435 stemmen

2de was ook wel leuk, maar de rest ziet er zo te zien interessanter uit.


avatar van jordandejong

jordandejong

  • 4519 berichten
  • 1324 stemmen

Eurohorror aflevering was interessant (vooral omdat het thema me gewoon heel erg aanspreekt), maar wat mij betreft iets teveel focus op Dario Argento zijn films. Fulci's The Beyond en Zombi 2 zijn er toch ook 2 die je in deze MOET benoemen, of het hele kannibalen gebeuren van de jaren 70 en 80 met Holocaust en Ferox. En in plaats van Pan's Labyrinth had er wat mij betreft ook wat aandacht besteed mogen worden aan de Franse horror vanaf de jaren '00. Maar goed, je hebt natuurlijk maar 40 mintuten. Deze had wel een part 2 en 3 mogen krijgen.


avatar van Smallprint84

Smallprint84

  • 217 berichten
  • 1638 stemmen

Wederom een leuke aflevering. Eindelijk iemand die voor deze genrefilms aandacht geeft op de NL-tv . Koolhoven kan zo leuk en enthousiast vertellen!! Wel jammer dat hij een grote spoiler vrijgaf over Blood and Black Lace.


avatar van brawljeff

brawljeff

  • 2772 berichten
  • 3155 stemmen

Ik vind sowieso dat hij per film net iets te veel de diepte ingaat, waardoor er te veel over een bepaalde film onthuld wordt. Het zijn natuurlijk wel voornamelijk oudere films, maar er zit genoeg tussen wat ik nog niet gezien heb.


avatar van ZZ TOP

ZZ TOP

  • 412 berichten
  • 1795 stemmen

De eerste drie afleveringen inmiddels gezien. En ik moet zeggen dat ik er erg van geniet. Zijn manier van vertellen ligt me wel.

De Eurohorror aflevering had voor mij nog wel iets langer mogen duren. Want daar lijkt me nog genoeg over te vertellen.

Maar het is toch mooi dat hij hiervoor de ruimte krijgt op tv.

Binnenkort maar aflevering 4 even terugkijken. Lijkt mij ook wel interessant.


avatar van DionneDarko

DionneDarko

  • 592 berichten
  • 5821 stemmen

Hij gaat idd wel iets teveel de diepte in ja. Hij maakt je eigenlijk helemaal lekker voor een bepaalde film en vervolgens geeft ie zoveel weg, de onthulling waar het allemaal om draait of de afloop van de meest beklemmende scène. Dat is het enige wat ik erop aan te merken heb. Want wat kan die man heerlijk vertellen. Geen poeha en lekker openminded. Hij weet echt zijn passie op de kijker over te brengen. Ik smul ervan.


avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

  • 467 berichten
  • 0 stemmen

Mij sprak de aflevering over de (spaghetti)western me het meest aan. Ook omdat het om films ging die ik in mijn persoonlijke top 10 heb staan. Je kan duidelijk zien aan Brimstone waar hij inspiratie heeft opgedaan. Maar het is inderdaad voor liefhebbers die bepaalde films nog willen zien dat er spoilers worden weergegeven. Maar zijn enthousiasme en kennis is erg hoog. Daardoor 4 sterren van mij.


avatar van brawljeff

brawljeff

  • 2772 berichten
  • 3155 stemmen

Leuke documentairereeks voor de afwisseling. Zoals eerder genoemd is het heerlijk om te zien hoe gepassioneerd Koolhoven over de films praat die hij heeft gezien. Fijn dat hij gekozen heeft om niet in te zoomen op de algemene genres, maar voor specifieke subgenres is gegaan. Dat zorgt ervoor dat hij een mooie selectie van ongeveer 5-10 films per aflevering kan maken.

Mijn minpunt heb ik ook eerder genoemd:je zag wel erg veel van films, waardoor spoilers niet achterbleven. Daarnaast vond ik dat de focus teveel op de verhaaltechnische aspecten lag en te weinig op bijvoorbeeld cinematografie en geluid.


avatar van jester

jester

  • 748 berichten
  • 1137 stemmen

Nog niet allemaal gezien, maar die over de post-acopalytische film is tot nu toe mijn favoriet, al was het maar om de terechte lof voor Children of Men: prachtige film.



avatar van Raspoetin

Raspoetin

  • 204 berichten
  • 1547 stemmen

Zeer boeiende masterclass van een regisseur die op een laagdrempelige manier over de filmkunst oreert. De aankleding is ook super creatief gedaan. Hopelijk krijgt dit een vervolg.

Ik heb de vrijheid genomen om de films die in de serie zijn besproken te delen.

Spaghettiwestern

Brimstone (2016, Martin Koolhoven)

The Searchers (1956, John Ford)

Trinity Is Still My Name! (1971, Enzo Barboni)

Matalo! (1970, Cesare Canevari)

A Fistful of Dollars (1964, Sergio Leone)

Yojimbo (1961, Akira Kurosawa)

The Good, The Bad and The Ugly (1966, Sergio Leone)

For a Few Dollars More (1965, Sergio Leone)

Django (1966, Sergio Corbucci)

Keoma (1976, Enzo G. Castellari)

Once Upon a Time in the West (1968, Sergio Leone)

Water en Boten

The Abyss (1989, James Cameron)

Dead Calm (1989, Philip Noyce)

Das Boot (1981, Wolfgang Petersen)

Blackbeard, the Pirate (1952, Raoul Walsh)

Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl (2003, Gore Verbinski)

The Bounty (1984, Roger Donaldson)

Jaws (1975, Steven Spielberg)

Eurohorror

Suspiria (1976, Dario Argento)

Inferno (1981, Dario Argento)

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920, Robert Wiene)

Let the Right One In (2008, Tomas Alfredson) keuzefilm

An American Werewolf in London (1981, John Landis)

Psycho (1960, Alfred Hitchcock)

Suzy Q (1999, Martin Koolhoven)

Malpertuis (1972, Harry Kümel)

Daughters of Darkness (1971, Harry Kümel)

Double Indemnity (1944, Billy Wilder)

Pan's Labyrinth (2006, Guillermo del Toro)

Blood and Black Lace (1964, Mario Bava)

Black Sabbath (1963, Mario Bava)

The New York Ripper (1982, Lucio Fulci)

Profondo Rosso (1975, Dario Argento)

Opera (1987, Dario Argento)

North by Northwest (1959, Alfred Hitchcock)

Bird with Crystal Plumage (1970, Dario Argento)

Post-Apocalypse Film

Mad Max 2: The Road Warrior (1981, George Miller)

Terminator 2: Judgment Day (1992, James Cameron)

Dr. Strangelove (1964, Stanley Kubrick)

Dawn of the dead (1978, George A. Romero)

War of the Worlds (2005, Steven Spielberg)

The Quiet Earth (1985, Geoff Murphy)

Escape from New York (1981, John Carpenter)

Mad Max: Fury Road (2015, George Miller)

Mad Max (1979, George Miller)

Zardoz (1974, John Boorman)

Children of Men (2006, Alfonso Cuarón)

Film Noir

Kiss Me Deadly (1955, Robert Aldrich)

Double Indemnity (1944, Billy Wilder)

Se7en (1995, David Fincher)

Drive (2011, Nicolas Wending Refn)

Sin City (2005, Frank Miller, Quentin Tarantino en Robert Rodriguez)

Notorious (1946, Alfred Hitchcock)

Citizen Kane (1941, Orson Welles)

The Lady from Shanghai (1947, Orson Welles)

The Night of the Hunter (1955, Charles Laughton)

Brimstone (2016, Martin Koolhoven)

Blue Velvet (1986, David Lynch)

Lost Highway (1997, David Lynch)

Touch of Evil (1958, Orson Welles)

Erotica

Basic Instinct (1992, Paul Verhoeven)

Amarcord (1973, Federico Fellini)

800 Balas (2002, Álex de la Iglesia)

Tarzan and His Mate (1934, Cedric Gibbons)

Crash (1996, David Cronenberg)

A History of Violence (2005, David Cronenberg)

Suzy Q (1999, Martin Koolhoven)

Keetje Tippel (1975, Paul Verhoeven)

Flesh+Blood (1985, Paul Verhoeven)

Elle (2016, Paul Verhoeven)

Naboer (2005, Pål Sietaume)

Blow Out (1981, Brian de Palma)

The Untouchables (1987, Brian de Palma)

Body Double (1984, Brian de Palma)

Dressed to Kill (1980, Brian de Palma)

Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965, Russ Meyer)

Beyond the Valley of the Dolls (1970, Russ Meyer)

Delicatessen (1991, Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet)


avatar van scorsese

scorsese

  • 11747 berichten
  • 10164 stemmen

leuk. De kijk van Koolhoven live.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5087 berichten
  • 3545 stemmen

De Kijk van Koolhoven (2018) s2 is men al aan het draaien (bron: Koolhoven zelf in 'M', dat kletsprogramma op NPO1).


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 437 berichten
  • 1297 stemmen

Hartstikke leuke serie. Heb veel inspiratie gekregen voor films van verschillende genres. Vooral voor lost highway heeft ie me helemaal enthousiast gekregen en dat is nu een van mijn favoriete films. Soms spoilert hij wel een beetje. Kijk uit naar seizoen 2!


avatar van Smallprint84

Smallprint84

  • 217 berichten
  • 1638 stemmen

Vanavond start 2e seizoen!!

Ca. 20.30 Ned.3


avatar van Heino

Heino (moderator series)

  • 1435 berichten
  • 2236 stemmen

En Seizoen 2 staat inmiddels ook op de site!


avatar van Heino

Heino (moderator series)

  • 1435 berichten
  • 2236 stemmen

Berichten verplaatst naar De Kijk van Koolhoven - Seizoen 2 (2020).


avatar van max cady

max cady

  • 556 berichten
  • 446 stemmen

Waar is dit terug te zien??


avatar van brawljeff

brawljeff

  • 2772 berichten
  • 3155 stemmen

max cady schreef:

Waar is dit terug te zien??

Alle seizoenen staan in de NPO app en zijn daar gratis te zien.


avatar van max cady

max cady

  • 556 berichten
  • 446 stemmen

brawljeff schreef:

(quote)

Alle seizoenen staan in de NPO app en zijn daar gratis te zien.

Dank je


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.