ad
  • 8.079.879 stemmen

The Umbrella Academy - Seizoen 1 (2019)

Show titel: The Umbrella Academy

Seizoenen: 2 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: vrijdag 15 februari 2019

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

The Umbrella Academy

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. We Only See Each Other ...

2. 2. Run Boy Run

9. 9. Changes

10. 10. The White Violin

avatar van brawljeff

brawljeff

Gebaseerd op de gelijknamige comics van Gerard Way. Vanaf 15 februari te zien op Netflix.

Esteban

Deze heb ik met veel enthousiasme toegevoegd. Eén van mijn 'most anticipated', de live-action versie van de gelijknamige comics. Ze zullen bijhoorlijk uit hun pijp moeten komen wat de special effects betreft om dit te laten slagen. Wie de comics kent, begrijpt vast waarom. Dit op geloofwaardige wijze naar het scherm brengen is best een ambitieus plan.

Bij de eerste aankondiging was ik aangenaam verrast toen bleek dat Ellen Page gecast werd, toch niet van de minsten. En bij Robert Sheehan hoop ik automatisch op een nieuw memorabel personage, met Nathan uit Misfits in het achterhoofd. Verder zien we oa. ook Tom Hopper (Black Sails), David Castañeda en Mary J. Blige, misschien wel de meest verrassende toevoeging.

Ik zit in ieder geval vol spanning op de trailer te wachten.

The Umbrella Academy | Teaser [HD] | Netflix - YouTube

Yeah! Ik kan niet wachten.

Blijkbaar hebben ze de tijdslijn een beetje door elkaar gegooid. Ik pas de synopsis wel aan eens er meer duidelijkheid is.

Esteban

Gerard Way, de bedenker van The Umbrella Academy, is tevens de zanger van My Chemical Romance. Een random weetje tussendoor.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Spannend, heel benieuwd hoe hij gaat zijn. De trailer is al heel gaaf! Ga er nu aan beginnen.

avatar van Vinck_mm

Vinck_mm

Naar deze ben ik enorm benieuwd! Gerard Way is een prachtige creatieve ziel en volgens de eerste reviews wijken ze niet overdreven ver af van het bronmateriaal, dus zou eigenlijk niet mogen tegenvallen...fingers crossed!

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Helaas is dit niets voor mij. Hoewel ik goede hoop had. Het begin was wel intrigerend. Maar die pratende aap verpeste het voor mij al een beetje. Daarnaast weet het verhaal me niet boeien noch de superhelden zelf. Ik hou het hierbij.

avatar van mrdig

mrdig

Na een paar afleveringen weet je eigenlijk al hoe de vork in de steel zit, maar dat mag de pret niet drukken. Toffe karakters (vooral Klaus, Hazel en ChaCha), goede sound, visuals, actie, humor, weirdness. Tof gedaan, kijkt lekker weg.

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

Season 2 confirmed!

das nog niet officieel hoor

zie hier een tweet van Aidan Gallagher

Aidan Gallagher

@AidanRGallagher

While I have no doubts because I've been to the future (it sucks by the way) -- no word from Netflix on a 2nd season has been given to anyone yet. When it comes they will make it loud and headline clear to all.

Heeft die gepost op 4:01 AM - Feb 28, 2019

Esteban

Ahzo. 'k Had het niet gecheckt. Verscheidene nieuwssites hadden dit gemeld, vandaar.

avatar van horizons

horizons

• 1949 stemmen

Prachtige opening in de eerste aflevering en daarna een rustige introductie. Waar in aflevering drie de schroeven wat meer aangedraaid gaan worden.

avatar van Koerok_mm

Koerok_mm

Ik was niet meteen om bij deze serie. Het duurde zeker drie afleveringen, maar daarna was ik toch wel hooked. Even geduld hebben dus.

avatar van horizons

horizons

• 1949 stemmen

Heerlijke serie! Klopt gewoon helemaal. Waarin ik vooral de geweldige muzikale score moet benoemen.

avatar van sandokan-veld

sandokan-veld

In mijn jonge jaren was ik een vrij fanatieke comics-geek, maar inmiddels ben ik niet zo goed meer op de hoogte. Ik had dan ook nog nooit van The Umbrella Academy gehoord voordat het een paar weken geleden op Netflix verscheen. Ook had ik het verband niet gelegd tussen de Gerard Way die in de credits wordt genoemd en de zanger van My Chemical Romance, totdat ik hier las dat het om dezelfde persoon gaat. Grappig.

Misschien niet meer helemaal mijn smaak of interessegebied, dus, maar ik heb de eerste serie toch wel met plezier uitgekeken. Al was de indruk vooral dat het gemaakt was door mensen die vroeger dezelfde films hebben gezien en comics hebben gelezen als ik. De eerste tien minuten voelt aan als een wat onhandige Wes Anderson-parafrase, wat nog wordt versterkt als er halverwege de aflevering een lookalike van een jonge Jason Schwartzman wordt geïntroduceerd, met korte broek en alles.

Dat niveau haalt de serie nog niet bijna, want vooral in de eerste paar afleveringen zijn de dialogen vlak, is het drama te dik aangezet en zijn de helft van de karakters saai, al wordt dat laatste redelijk rechtgetrokken in de loop van het seizoen. Vanya is direct het meest aansprekende karakter, wat grotendeels de verdienste is van Ellen Page, die echt waanzinnig goed acteert.

Meer dan echt vernieuwend te zijn, biedt de Umbrella Academy bij vlagen een frisse kijk op platgetreden genreclichés (a la Robert Kirkman). Op zich is het ook grappig bedacht dat deze 'superhelden' tien afleveringen lang eigenlijk tegen zichzelf aan het vechten zijn. De thematiek van trauma's en zelfhaat geeft het voor mijn smaak af en toe een beetje te veel een 'zwarte make up'-sfeertje, maar het neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus. En alle worstelingen van de broers en zussen met zichzelf en elkaar leveren toch een paar handen vol oprecht ontroerende momenten op, die de serie uiteindelijk nét boven de middelmaat uittrekken, imho.

Op het einde was ik toch wel een beetje van de familie Hargreeves gaan houden, en als er een tweede seizoen komt ga ik die wel kijken, denk ik. En als er geen vervolg komt, kan ik eigenlijk wel leven met dit einde, ondanks alle vragen die onbeantwoord zijn gebleven.

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Bij vlagen geweldig, maar overwegend is deze serie nogal onevenwichtig. Voornaamste probleem is het lage tempo en de weinig boeiende personages. De gebeurtenissen en de vele trauma's van de hoofdpersonen lieten me nogal koud. Visueel steekt alles wel bijzonder fraai in elkaar, met prachtige production design en een aantal indrukwekkende aktiescenes. De laatste paar afleveringen zijn ook erg goed. Duidelijk een 'slow burner' dus. Voor de geduldige kijker heeft de serie heel wat moois te bieden, ondanks de overduidelijke tekortkomingen.

Season 2 confirmed!

En bleek achteraf dat dit dus wel degelijk confirmed was, maar de acteur dit nog niet hoorde te delen. En ondertussen deelde Aidan Gallagher dat het filmen van S2 nu van start gegaan is. de verwachte datum voor dit vervolg is eind 2020.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Aflevering 1 gekeken, niet onder de indruk. Moeite van het doorkijken waard?

Esteban

De volhouder wint, imo. Of niet. Dat weet je enkel als je doorkijkt.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Esteban schreef:

De volhouder wint, imo. Of niet. Dat weet je enkel als je doorkijkt.

Heb ik gedaan, hele seizoen afgekeken. Te langdradig en niet al te boeiend. Wel een paar prima momenten waardoor er nog een kleine voldoende in zit.

Esteban

Ik ben het wel eens met het feit dat de serie wat onevenwichtig is, absoluut, en het voornamelijk van momenten moet hebben, maar voor mij kan het de pret niet bederven. Zelf nog drie afleveringen te gaan. Ik vind het wel beter en beter worden naar het einde toe. Het had allemaal wat strakker gemogen, anderzijds kan ik het wel waarderen dat ze ruim te tijd nemen om dit te laten ontvouwen. Kwalitatief is het wel en de cast is zeer te genieten, naar mijn gevoel. Vooral Ellen Page, Robert Sheehan (I Klaus) en Number 5 (naam even kwijt) zijn fijne vertolkingen. Het is niet de voltreffer die het had kunnen zijn of waar ik stiekem op hoopte, maar niettegenstaande goed gemaakte televisie.

Esteban

En inderdaad, ook de drie laatste afleveringen gingen ook in stijgende lijn. Ik was verrast hoeveel het mij uiteindelijk deed, want de tragiek van dit alles werkte voor mij wel. In the end I loved all of them. Geen 4 omwille van de onevenwichtigheid. Wel een stevige 3,5 en hopend dat alles zich in het volgende seizoen volwaardig kan ontplooien.

avatar van legian

legian

Totaal onbekend met het bronmateriaal ben ik hier maar eens ingedoken. Nu de eerste drie afleveringen gezien en ben in ieder geval geïntrigeerd. Ondertussen is duidelijk dat iedereen vooral met zichzelf in de knoop zit, de tragedie ligt er dan ook best dik boven op.

Beste personage is Klaus die heerlijk als excentrieke Stoner neergezet wordt. Vanya is verruit het meest saaie personage, iets dat heerlijk door Ellen Page geacteerd wordt. Het lijkt wel een superkracht opzich om zo absoluut niet bijzonder te zijn. Hoewel ik verwacht dat daar veel meer achter zit, die drugs neemt ze ook niet voor niets. Verder vallen mij vooral Hazel en ChaCha op, heerlijk komisch duo is dat.

Gezien de berichten hierboven moet de serie alleen maar beter worden. Ben benieuwd.

avatar van legian

legian

Ondertussen afgerond en eens met wat hiervoor al gemeld is, de latere afleveringen zijn beter. Alle lijntjes van iedereen groeien naar elkaar toe om uiteindelijk bij elkaar te komen.

Toch stoorde de climax mij wel een beetje. Vooral omdat het compleet onnodig was en ontstaan is door volledige onkunde en domheid. Als iedereen eventjes zijn eigen ontwikkeling van het seizoen in gedachte had gehouden hadden ze direct begrepen dat het opsluiten van Vanya met haar krachten niet slim is. Alleen Allison lijkt dat te begrijpen maar wordt door de domme kracht in bedwang gehouden. het voelde daardoor als een slap excuus om dit einde te creëren.

Uiteindelijk moet de serie het vooral hebben van de bizarre personages en hun eigen problemen die ze op elkaar afreageren. Maar met de groei belooft seizoen twee ook leuk te worden.