• 8.985.316 stemmen

Plotomschrijving per seizoen?

Jordy

Ik weet niet of we dit eerder besproken hebben, kon het even niet vinden. Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Soms is het jammer dat de plotomschrijving van de gehele serie boven een seizoen staat. Vooral bij anthologieseries als Fargo, True Detective of The Missing is dat duidelijk, maar wellicht is dat wel bij elke serie wel het geval. Vaak staat de uitgangssituatie van seizoen 1 beschreven, en vaak is dat niet meer van toepassing op seizoen 6 of 7.

We zouden de mogelijkheid kunnen toevoegen om (optioneel) een beschrijving bij een seizoen in te voeren. Deze zou dan, als hij ingevuld is, getoond kunnen worden bij het seizoen ipv de serie-omschrijving.

Dit zouden we bv. alleen kunnen doen bij eerdergenoemde anthologieseries. De uitdaging voor de crew is dan om afspreken / regels te bedenken, over wanneer een serie in aanmerking komt voor afwijkende plotomschrijvingen per seizoen.

Een andere optie is om het altijd toe te staan. Een argument daar tegen kan zijn, dat je dan dus spoilers voor seizoen 1 ziet staan in de beschrijving van seizoen 2. Zelf vind ik dat niet zo'n goed argument, omdat dit bv. op MovieMeter ook al bijna 20 jaar lang gedaan wordt bij een "deel 2" van een film.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Ik hoop hier al jaren op. Ook al vaker zelf aangegeven. Het is inderdaad erg vreemd om bij pakweg Homeland seizoen 8 de beschrijving van seizoen 1 te lezen, wat al niks meer met dat seizoen te maken heeft.

De grens trekken is lastig, maar ik zou inderdaad dit doen bij doorlopende series met een verhaallijn. Ik zou het niet doen bij sitcoms (Friends etc) of animatieseries (South Park etc) omdat dat nu eenmaal gebaseerd is op de herkenbaarheid en dus niet snel van inhoud zal veranderen.

Jordy

Ik herinner me ineens dat ik discussie volgens mij inderdaad al een keer gevoerd heb

Ik ben volgens mij geen voorstander van "bij dit soort series mag het wel, bij dat soort series niet". Hier valt niet op te modereren door de crew, volgens welke regels wordt dan vastgelegd waar het wel en niet mag?

De enige optie is wat mij betreft om het overal, optioneel, toe te staan. Maar de vraag is dan wat jullie er van zouden vinden als je spoilers voor eerdere seizoenen kunt lezen in de beschrijving van volgende seizoenen.

Wat mij betreft mag het overal, maar ik dacht dat je het als proef bij een deel wilde proberen. Maar bij pakweg sitcoms of animatieseries is de drang wat minder. Friends gaat ook na 10 seizoenen nog steeds over de dagelijkse dingen van 6 vrienden.

Heb er geen enkel punt mee als er spoilers in de omschrijvingen staan. Dat risico neem je nu eenmaal als je mee gaat lezen in seizoenstopics waar je nog niet als kijker bent. Zolang men maar wel zelf spoilers bij teksten blijft zetten in de berichten.

Als in seizoen 1 van een serie iemand sterft, dan mag je best in de beschrijving van seizoen 2 iets zetten dat daar naar verwijst als dat de rode draad van dat seizoen is.

Ik had wat meer discussie hier verwacht...

Jordy

ik ook blijkbaar leeft het niet, dan moeten we het maar gewoon zo laten

Ik vermoed meer dat mensen het niet hebben gelezen. Ik zal eens een snelkoppeling in het feedbacktopic plaatsen.

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Wat een eenvoudige oplossing is dat bij een nieuw seizoen van een serie, met ieder seizoen een aparte verhaallijn, je in het afleveringsplot van aflevering 1 een beschrijving van het nieuwe seizoen vermeldt. Degenen die er in geïnteresseerd zijn kunnen het dan lezen.

avatar van legian

legian

Ik ben hier ook wel voorstander van, maar moet daarbij eerlijk toegeven dat ik ze weinig lees. Persoonlijk lijken Anthology series mij het meest logisch hiervoor. Bij bijvoorbeeld een serie als Friends Of The Simpsons lijkt het me dan weer onnodig om te doen. Ik denk dat je de grens daartussen op een natuurlijke manier moet laten ontstaan, ofwel overal gewoon de optie ervoor geven. Dan zal het vanzelf gebeuren bij de series waar het nodig is.

Maar dan is natuurlijk hoe groot de vraag ervoor is.

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

Zijn die plotafleveringen per seizoen makkelijk te vinden dan?

Dit werd in het verleden al vaak aangehaald. Er was wel degelijk vraag naar. Deze thread had ik niet zien verschijnen, ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Ik ben voorstander om dit te doen bij series waarvan elk seizoen een ander verhaal heeft. American Vandal, American Horror Story, American Crime Story, The Haunting of, etc. En dus absoluut niet bij doorlopende series. Daar heeft dat naar mijn gevoel weinig nut. Bij die Anthology series kan dan ook best de volledige seizoenstitel staan, imo. bv. 'Freak Show', 'Hotel', ...

Jordy

Ik wil de optie (in ieder geval in eerste instantie) wel open zetten voor anthologieseries. Mits de crew het ziet zitten om hier op te modereren. Oftewel, kan er duidelijk gesteld worden wanneer er sprake is van "elk seizoen een ander verhaal", of dat er veel twijfelgevallen zijn.

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

Jordy Dat zijn er niet zoveel volgens mij dus wat mij betreft prima voor anthologieseries.

Of er elk seizoen een ander verhaal is is denk ik wel vrij eenvoudig te achterhalen met wat googlen.

Jordy

okee dan moeten we het maar proberen ik zal er even werk van maken