Jang Jin is Filmmaker in Focus op het IFFR dit jaar. Was een volslagen onbekende. Telkens als Tony Rayns 'm introduceert zegt hij dat hij "big in Korea" is. Zowel op TV als in het theater als de bios.
Bacon, jij bent de Z-Korea kenner hier. Kan jij dat plaatsen? Ik zie dat je er zelf ook nog niet veel van zag - en wat je zag matig waardeert.... Is hij inderdaad 'big' in Korea? Korea heeft natuurlijk een behoorlijke protectie kwa uitbreng in de bios van vaderlandse producties, zijn de films van Jang daar ook bij - met van die hoge bezoekersaantallen?
Zelf zag ik 3 - en daar zal het bij blijven. Ik hoorde maar van weinigen dat ze het gingen proberen. Guns & Talks had ik graag meegepikt, over Man on High Heels ook goede dingen gehoord. Zelf begon ik met We Are Brothers (pas een maand uit in Korea). Te Amerikaans, ik was een niet kapot van - waar zou dit heen gaan. Maar de toon en sfeer in Romantic Heaven en My Son vond ik vele malen beter. Soms nog wat té onevenwichtig, of toch wat hysterisch, maar veel gave scènes en veel ideeën om het vaak wat romantische verhaal met een twist goed te brengen.
Kan niet zeggen dat ik nu fan ben, maar viel me zeker niet tegen.
Hij is inderdaad wel een van de bekendere directors in Korea, Guns & Talks uit 2001 heeft voor zijn doorbraak gezorgd. Maar echt 'big' valt wel mee als je naar de bezoekersaantallen van zijn laatste films kijkt. Zowel We Are Brothers als Highheel is het bij lange na niet gelukt om in de top10 van 2014 te komen: Korean Movie Reviews for 2014 - koreanfilm.org
Bij het grote publiek is hij vandaag de dag bekender in zijn rol als jurylid voor Korea's got Talent. Ook was/is hij betrokken bij het wekelijkse tv programma Saturday Night Live Korea(SNL).
Fijn, die Koreaanse comedys zijn erg leuk. Daar mag ook wel eens wat aandacht aan gegeven worden. Lijkt me essentieel om de Koreaanse cinema in zijn geheel te begrijpen. Guns and Talks was voor mij een eye opener.