Hai-hil (2014)

Alternatieve titel: Man on High Heels

Zuid-Korea
Actie / Thriller
125 minuten / 139 minuten (director's cut)

geregisseerd door Jin Jang
met Seung-won Cha, Jeong-se Oh en Esom

Yoon Ji-wook staat bekend als een spijkerharde politie inspecteur, gespecialiseerd in moordzaken. Onbetwist is juist hij in staat om de meest gewelddadige criminelen in te rekenen. Binnen het politieapparaat is hij een legende en de maffia vreest hem. Maar hij draagt een groot geheim met zich mee. Al sinds zijn tienerjaren zou hij liever een vrouw willen zijn. Hij doet zijn uiterste best om zijn intens verlangen te onderdrukken, maar tevergeefs. Uiteindelijk neemt hij het besluit om een geslachtsoperatie te ondergaan. Echter voor het zover is, wacht er eerst een grote zaak op hem.

TEASER

De poster zegt meer over deze productie dan de volledig misplaatste titel High Heels (hoge hakken) en er is ook geen sprake van komedie. Ik zag een snel, gewelddadig, bloedig, vernietigend en emotioneel pakkend thrillerachtig actiedrama, dat bijzonder mooi in beeld werd gebracht. En tevens een portret van de zich tot mannen aangetrokken voelende hoofdpersoon en zijn neerslachtige en traumatische verleden en heden. Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat de identiteit en persoonlijkheid van transgenders er in werkelijkheid totaal anders uit zal zien dan dat van de gespierde politieman, met een lijf onder de littekens. Seung-won Cha speelde tegelijk cool, stoïcijns en hartverscheurend. Ik twijfel tussen 7 en 8 en geef voorlopig vier sterren.

avatar van tattoobob
Appart verhaal...ik ben erg benieuwd naar deze film met een niet allerdaags verhaal.

avatar van Bottleneck
Voldoet niet helemaal aan m'n verwachtingen. Hoewel het erg degelijk in elkaar zit (acteerwerk, plot, hier en daar een welkome licht-komische invalshoek) heeft het ook vrij langdradige stukken die de vaart eruit halen.

avatar van Biosguru
Ik had helaas ook wat tempo problemen met deze film. De lengte voegt helaas niet zoveel toe.

lezertje
Net als de hoofdpersoon is ook de film tweeslachtig. Aan de ene kant een harde politiefilm, aan de andere kant een film over een man die wordstelt met zijn genderidentiteit. En beide verhalen strijden om voorrang. Dus is het net geen harde politiefilm en net geen film over een man die worstelt met zijn genderidentiteit.

avatar van Baggerman
Na alle genderperikelen van afgelopen week was dit natuurlijk wel een mooi moment om deze film te bekijken!

Met onderstaande commentaren eens dat de film op twee - eh- hakken hinkelt en dat de speelduur wel iets te lang is. De vreemde combinatie tussen dit drama en harde politiefilm is wel uniek, dat moet ik de makers nageven. Het drama werkte bij mij wel. Tevens zet Seung-won Cha wel een karakter neer die enerzijds enorm dreigend overkomt en daarnaast erg kwetsbaar. Een extra pluim voor de casting. De jonge versies van Seung-won Cha´s karakter en Jang-mi lijken ook echt op hun volwassen versies!

Iets viel me nog op wat me constant opvalt in Koreaanse films: de vreemde vertaling van de eigennamen naar ons schrift? Politieman Jin-woo (waarvan je dus zou verwachten dat zijn naam zal worden uitgesproken als iets van 'Djin Woe' of 'Jien Woe') zijn naam wordt uitgesproken als iets van 'Sjee-Raee'??? Ja, ik ben geen vertaler, maar kun je dan niet beter in de ondertiteling Sjee-ra in plaats van Jin-woo zetten??? Blijft bijzonder dit!

avatar van SmackItUp
Fijn Koreaans filmpje.

Ziet er bij tijd en wijle erg mooi uit en bevat sterk acteerwerk van Seung-won Cha. De 2 verhalen zijn helaas niet altijd even boeiend, vooral het deel met de gangster valt tegen. Maar uiteindelijk is het toch een film over een man die in dubio leeft. Kiest hij voor zijn gevoel of zijn verstand? Goed in beeld gebracht en een bevredigend einde. Genreaanduiding actie/thriller vind ik niet helemaal op zijn plaats. Wees er op voorbereid dat het grotendeels een drama is.

Goed, 3*.