Le Clan (2004)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gaël Morel
met Nicolas Cazalé, Stéphane Rideau en Aure Atika

Marc is in de problemen geraakt met de lokale drugsmaffia. Zijn oudere broer komt uit de gevangenis en probeert zijn leven te beteren. De jongste broer schuwt het geweld en rouwt om de dood van hun moeder. Ze proberen elkaar te beschermen voor het geweld waarin ze zijn opgegroeid.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessante film. Al zijn losstaande delen beter dan het geheel. Het plot, een soort van melodrama over het veroordeeld zijn tot je familie, is niet echt overtuigend. De sfeer in sommige scenes is goed getroffen en de beelden en muziek zijn bij vlagen erg fraai. Zeker naar het einde toe.

Sterk homo-erotische ondertoon trouwens. De jongste broer krijgt een relatie met een jongen, maar daarnaast ook veel shirtloze jonge mannenlichamen, veel mannenintimiteit. In de film komen überhaupt bijna geen vrouwen voor.

De intimiteit van verschillende scenes (en de relatiescenes tussen Hicham en Olivier) doen hopen op een mooie dromerige romantische film van Morel. Dat zou hij erg goed kunnen.

Ik zit een beetje tussen 3.0* en 3.5*, vooruit ik rond naar boven af.

Slechte Engelse titel.

Donkere, boeiende film over het hardvochtige leven van een groep jonge mannene en de wanhoop die dat met zich meebrengt. Na afloop liet de film me niet los.

avatar van Movie-Addicted
Zeer zwaar en rauw. Soms met heftige beelden weergegeven. Inderdaad een film die je na afloop niet loslaat. 3 broers die een haat/liefde verhouding hebben, en een labiele vader. Wat een film, top acteerwerk!