Je Netflix-abonnement opzeggen of annuleren is vrij eenvoudig, maar je moet wel even weten waar je moet zoeken. In dit artikel leggen we je uit hoe je eenvoudig kunt opzeggen en hiermee je abonnement op Netflix kunt beëindigen.
Netflix behoort tot de populairste streamingsdiensten ter wereld, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je jouw abonnement wenst op te zeggen. Misschien vind je het aanbod niet goed genoeg of is de maandprijs iets te gortig. Het kan ook zijn dat je simpelweg niet voldoende gebruikt maakt van de diensten van Netflix, waardoor je jouw abonnement op wilt zeggen. Gelukkig is dat bij deze streamingsdienst eenvoudig geregeld en hoef je slechts enkele korte stappen te doorlopen. Hoe je jouw Netflix-abonnement opzegt, lees je hieronder.
Hoe zeg ik mijn Netflix-abonnement op?
Je kunt je abonnement op Netflix annuleren via de computer, tablet of smartphone. Op de computer ga je naar de website van Netflix, klik je rechtsboven op inloggen en log je in met jouw e-mailadres en wachtwoord. Vervolgens klik je rechtsboven op het icoontje van je profiel en selecteer je 'Account'. Vervolgens vind je links bovenin een knop met 'Lidmaatschap opzeggen'. Wanneer je hierop klikt krijg je twee opties te zien: opzeggen of je abonnement wijzigen, bijvoorbeeld als je een goedkoper pakket wil. Weet je zeker dat je jouw abonnement bij Netflix wil beëindigen? Klik dan op de blauw knop met 'Opzegging voltooien'. Je abonnement bij Netflix is nu opgezegd, maar je kunt de streamingsdienst nog blijven gebruiken tot het einde van de factureringsperiode. Hieronder nogmaals kort het stappenplan om je abonnement bij Netflix stop te zetten:
Klik rechtsboven op het icoontje van je profiel en selecteer 'Account'.
Klik links op de knop 'Lidmaatschap opzeggen'.
Voltooi je opzeggen door op de blauwe knop met de tekst 'Opzegging voltooien' te klikken.
Je abonnement is nu beëindigt.
Netflix-abonnement stopzetten via smartphone
Ook via je smartphone is het betrekkelijk eenvoudig om je pakket bij Netflix te beëindigen. Je kunt via je telefoon gewoon de internetbrowser openen en de stappen van hierboven doorlopen of je doet dit via de Netflix-app. Open de app van Netflix op je telefoon en log in op je account. Klik vervolgens rechtsonderin op de drie streepjes. Kies nu voor 'Account' en je zult zien dat Netflix je automatisch doorstuurt naar haar website. Scroll iets naar beneden tot je een grijze knop ziet met de tekst 'Lidmaatschap opzeggen' en klik hierop. Je krijgt nu twee opties te zien: opzeggen of je abonnement wijzigen. Als je er zeker van bent dat je jouw Netflix-abonnement wil annuleren, klik je op de blauwe knop met de tekst 'Opzegging voltooien'. Je pakket bij Netflix is nu stopgezet, maar je kunt de streamingsdienst nog blijven gebruiken tot het einde van de factureringsperiode. Hieronder nogmaals kort het stappenplan om je abonnement bij Netflix stop te zetten via je smartphone:
Open de Netflix-app op je telefoon
Log in met je account
Klik rechtsonderin op de drie streepjes
Klik op 'Account'.
Klik op de knop 'Lidmaatschap opzeggen'.
Klik op de blauw knop 'Opzegging voltooien'.
Je abonnement is nu beëindigt.
Ik heb mijn abonnement stopgezet, wat nu?
Heb je bovenstaande stappen doorlopen en heb je een bevestiging ontvangen dat je Netflix-abonnement is beëindigt? Dan hoef je verder niets meer te doen. Netflix zal automatisch stoppen met het maandelijks geld afschrijven van je bankrekening. Je kunt Netflix - na het stopzetten van je abonnement - nog blijven gebruiken tot het einde van de factureringsperiode. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld halverwege de maand hebt opgezegd, je nog tot het einde van de maand gebruik kunt blijven maken van Netflix. Dit is omdat je immers vooraf betaald hebt voor een hele maand. Ondanks het feit dat je hebt opgezegd, heb je nog wel recht om het product te blijven gebruiken gedurende de periode waar je al voor betaald hebt. Aan het einde van de factureringsperiode zal Netflix automatisch de toegang tot haar aanbod stopzetten.
Kan ik mijn account later weer heractiveren?
Ja, je hebt de mogelijkheid om met hetzelfde account weer 'terug te keren' bij Netflix. Heb je bijvoorbeeld je abonnement in april opgezegd, maar wil je in september weer gebruik gaan maken van het aanbod van Netflix, dan kun je jouw oude account heractiveren. Je gaat dan naar de website van Netflix of je opent de app en logt vervolgens in met je voormalige account. Netflix zal je nu vanzelf een melding laten zien waarin ze vragen of je jouw lidmaatschap opnieuw wil activeren. Heb je per ongeluk opgezegd, maar was dit niet de bedoeling? Dan log je in en kies je in het menu bij 'Account' voor 'Hernieuw je lidmaatschap'. De factureringsdatum zal dan gewoon doorlopen.
Netflix beëindigt ook vanzelf inactieve accounts
Wanneer je minimaal een jaar lang geen gebruik meer hebt gemaakt van Netflix, maar nog wel maandelijks het abonnement betaalt, zal Netflix uit zichzelf je account stopzetten. Dit heeft de streamingsdienst in mei van 2020 laten weten aan CNBC. Voorheen liet Netflix inactieve accounts gewoon doorlopen, maar hier is men dus mee gestopt. Naast dat het niet zo chic is richting de 'vergaatachtige' abonnees, is het ook voor Netflix zelf ook niet handig om een wildgroei aan inactieve accounts te hebben. Dus maak je minimaal een jaar lang geen gebruik van je Netflix-account, dan zal de streamingsdienst je vragen of je het lidmaatschap wil behouden. Wil je dit niet of reageer je simpelweg niet op het bericht van Netflix, dan zal je account worden opgeschort en vervalt ook de betalingsplicht.
Reacties (5)