De Amerikaanse acteur Willem Dafoe is altijd een verdediger geweest van grensverleggende kunst, en in een nieuw interview deelde hij zijn gedachten over de huidige staat van de cinema. Dafoe is namelijk niet helemaal te spreken over de verandering van de manier waarop mensen films consumeren, en maakt zich zorgen om de toekomst van complexere cinema waar mensen over napraten.
In een gesprek met The Guardian bekritiseerde Dafoe vooral de rol van streamingdiensten omdat ze kijkers ertoe aanzetten om vooral lekker makkelijke entertainmentopties te kiezen die niet hun volledige aandacht vereisen. De acteur is van mening dat films die complexer en ingewikkelder zijn veel beter gedijen in bioscopen, waar ze een tijdsinvestering vergen die voorkomt dat het publiek gaat zitten multitasken of stopt met kijken voordat de film voorbij is.
Volledige aandacht?
"Het soort aandacht dat mensen thuis geven is niet hetzelfde", zo klaagde Dafoe. "Moeilijkere films en meer uitdagende films kunnen het niet zo goed doen als je geen publiek hebt dat echt oplet. Dat is iets groots. Ik mis het sociale aspect van waar films in de wereld passen. Je gaat naar een film, je gaat uit eten, je praat er later over, en dat verspreidt zich dan. Mensen gaan nu naar huis, ze zeggen: 'Hé lieverd, laten we vanavond iets stoms kijken', en ze bladeren door en kijken vijf minuten van tien films, en ze zeggen: 'Vergeet het maar, laten we naar bed gaan'. Waar is de conversatie?"
Geen films als vroeger
Dafoe bekritiseerde vervolgens ook de huidige manier waarop Hollywood momenteel films produceert. Hij legde uit dat hij denkt dat het feit dat de industrie afhankelijk is geworden van streaming en al bestaande franchises en werelden ervoor heeft gezorgd dat kunstenaars en filmmakers in hokjes gedwongen worden waarin ze gedoemd zijn te mislukken. "Ze maken niet meer dezelfde films als vroeger," zo zei Dafoe, waarna hij zijn pijlen leek te richten op Barbie, een film die natuurlijk gemaakt is met de financiële macht van speelgoedgigant Mattel achter zich. "Ze worden tegenwoordig gefinancierd door speelgoedbedrijven en andere entiteiten, en zij worden het voertuig om films te maken, omdat ze weten hoe ze dat moeten doen. En streaming wordt een monopolie, ze hebben de middelen voor productie en distributie. Het is dus allemaal erg ingewikkeld," aldus Dafoe.
Hij raakt hier wel de zere plek. Men heeft tegenwoordig geen spanningsboog meer. De aandachtspanne is zo kort, dat iets direct interessant moet zijn. Anders klikken we weg of door naar het volgende. Hersendode films nemen Netflix langzaam over. Wat dat betreft heeft Amazon Prima nog het meest interessante aanbod.
Hij raakt hier wel de zere plek. Men heeft tegenwoordig geen spanningsboog meer. De aandachtspanne is zo kort, dat iets direct interessant moet zijn. Anders klikken we weg of door naar het volgende. Hersendode films nemen Netflix langzaam over. Wat dat betreft heeft Amazon Prima nog het meest interessante aanbod.
Ik snap z'n betoog, maar ik mis ook wel wat context. Naar sommige kijk je echt uit omdat die volgens jou de moeite waard is om een middag of avond voor te reserveren en van kunt genieten in de bios. Maar ik denk dat ook voor veel mensen geldt dat na een zware werkweek een simpele romcom of actiethriller op een streamingdienst meegepakt wordt om lekker weg te kijken. Tja, het nadeel is natuurlijk dat er veel zooi staat op de streamingdiensten en dat we regelmatig een filmpje na een kwartier uitzetten omdat ie misschien wel erg slecht was.
Mee eens, en het zou m.n. in de VS wel eens in rap veel erger kunnen worden. Er komt al een constante lawine van stompzinnige superhelden films daar uit, maar met het politiek klimaat daar zouden wel eens de wat controversiëlere thema's vermeden kunnen worden.
Het soort aandacht dat mensen thuis geven is niet hetzelfde.
Ja, ik snap wel wat hij hier bedoelt. Naar de bioscoop gaan is zoiets als zelf je bonen malen en water afmeten en koken en andere voorbereidingen doen voor het perfecte kopje koffie in plaats van doodleuk op een knopje drukken en tevreden zijn met het prefab spul dat eruit komt. Natuurlijk kun je ook de vergelijking maken met een DVD of Blu-ray kopen en afspelen in plaats van iets aan te klikken in een streamingdienst.
Maar dat hangt er ook van af wat voor kijker je bent. Ik persoonlijk ga niet meer graag naar de bioscoop. Negen van de tien keren erger ik me kapot aan anderen in het publiek die de kunst van het zwijgen slecht verstaan hebben en zich bovendien niet laten corrigeren. Dat haalt voor mij de lol er wel af.
Echter, ik ben alsnog een groot liefhebber van het medium. Wanneer ik een film bekijk, ga ik er ook echt voor zitten. Thuis is mijn aandacht voor een film juist groter, omdat er minder stoorzenders zijn die me het afgeleid worden beletten.
Mijn Lief en ik hebben vrienden met wie we regelmatig twee films achter elkaar bekijken. Heel vaak is er dan ook nauwkeurig over die combinatie nagedacht. Welke raakvlakken bestaan er tussen de titels die we hebben uitgezocht? Dus de conversatie achteraf is er wel.
Edoch, feit is en blijft dat we ook voor onze lol hele slechte films selecteren. Lachen om de incompetentie, die zorgt dat we daadwerkelijke filmkunst extra waarderen. Dus ja, domme dingen bekijken we ook, maar niet omdat uitdagende cinema te hoog gegrepen is. Zowel de topklasse als de drek zijn bij ons altijd een schat aan gespreksvoer.
Maar het uitdagende gaat wel heel erg weg wanneer er door de industrie zo op safe gespeeld wordt als waar de heer Dafoe terecht op doelt. Namelijk dat het gros van het entertainment tegenwoordig voortborduurt op bestaande franchises die allemaal weer vervolgen krijgen, wat voorkomt dat nieuwe verhalen een eerlijke kans krijgen.
Reacties (6)