Netflix en de Motion Picture Association werken samen om de strijd tegen online piraterij tegen te gaan. Samen steunen ze een nieuwe geautomatiseerde blokkeertechnologie waarmee piraterijwebsites sneller kunnen worden geweerd. IPTV-diensten bieden namelijk vaak illegaal toegang tot films, series en live sport, waardoor streamingplatformen flinke bedragen verliezen.
In een artikel van WANT is te lezen dat de samenwerking zich vooral richt op het automatisch blokkeren van websites en diensten die illegale streams aanbieden. IPTV is hierbij één van de belangrijkste doelwitten. Het zou gaan om een internationale en grootschalige operatie, waarbij ook andere spelers uit de industrie betrokken zijn. Deze nieuwe technologie wordt inmiddels actief gepromoot binnen Europa. Op de site van spreekbuis.nl is te lezen dat critici wel waarschuwen voor de risico’s. Blokkades kunnen namelijk ook legitieme sites raken en slimme piraten vinden vaak snel weer een achterdeur.
Het doel van de geavanceerde blokkeringstechnologieën is om piraten af te snijden nog voordat hun illegale content online beschikbaar wordt gemaakt. De Motion Picture Association speelt een centrale rol in deze beweging, maar staat er zeker niet alleen voor. Steeds vaker werken mediabedrijven samen om wereldwijd afspraken te maken en samen nieuwe technologieën te ontwikkelen en gebruiken. Het doel is om duidelijke regels te maken over hoe we omgaan met digitale content en auteursrechten. Op het gebied van beleid blijft de inzet van Netflix ook zeker niet onopgemerkt. De Europese Commissie heeft inmiddels advies gegeven om het blokkeren van websites die illegale content verspreiden makkelijker te maken, zowel wettelijk als technisch. Landen binnen de EU worden aangemoedigd om automatisch websites te blokkeren die gelinkt zijn aan piraterij.
Aanpak
Automatische blokkeersystemen worden vaak gezien als een slimme manier om piraterij tegen te gaan, maar toch blijft het in de praktijk een constante race tegen de klok. Piraten blijven namelijk voortdurend in beweging. Ze veranderen regelmatig van websites of gebruiken VPN’s om onzichtbaar te blijven. Blokkeersystemen zoals die van Netflix moeten hierdoor steeds sneller en slimmer worden. Ook kijken bedrijven tegenwoordig naar andere manieren. Ze willen bijvoorbeeld internetproviders, hostingbedrijven, zoekmachines en VPN-aanbieders gaan helpen. Netflix en zijn partner maken hiermee duidelijk dat ze het verlies van miljarden euro’s niet langer accepteren. De aanpak is niet zonder uitdagingen, maar laat wel zien dat de strijd tegen online piraterij een nieuwe richting opgaat.
Netflix heeft met de jaarlijkse prijsverhogingen, het verlagen van de bitrate - ten tijde van de Corona pandemie en volgens mij hebben ze het nooit meer terug verhoogd, maar wel de abonnee prijs stelselmatig blijven verhogen - het verbieden van account delen buitenom het huishouden (wat ze eerst gedoogden) en het constant cancelen van series die juist wel de moeite waard waren, mij eigenlijk nog meer ervan overtuigd om te blijven investeren in fysieke media.
Ik heb Netflix totdat ze tijdens de pandemie de bitrates gingen verlagen 10 jaar non-stop gehad, heb het nu alweer 2 jaar niet meer, heb niet het idee dat ik iets geweldigs mis. Voor het geld dat ik er inmiddels mee uitgespaard heb, heb ik toch zo'n 20-30 titels op UHD aangeschaft de afgelopen 2 jaar en die schijfjes kan ik blijven kijken wanneer ik wil en in betere kwaliteit dan de 4k stream van Netflix ooit kan bieden. Op de langere termijn is fysiek goedkoper en je bent je eigen curator wat voor mij zelfs één van de belangrijkste voordelen zijn.
In plaats van door titels/thumbnails en automatisch startende streams te moeten waden en na een half uur nog steeds niets uitgekozen te hebben, loop ik naar m'n collectie die ik op mijn eigen smaak samengesteld heb en heb binnen een minuut - soms 2 - gevonden wat ik wil zien en in de speler gestopt.
Met de zeer snelle ontwikkeling van AI is het een kwestie van tijd dat de zeeën piratenvrij zullen zijn. Dan heeft Netflix en co. de consument precies waar ze ze willen hebben. Afhankelijk van diensten zoals die van hun om aan je dagelijkse dosis entertainment te voldoen. 100% dat ze op een gegeven moment de reclamevrije abonnementen dusdanig zullen verhogen dat veel mensen noodgedwongen zullen kiezen voor de goedkopere variant mét reclame.
Ik voorspel dat er dan weer een grote vraag zal ontstaan naar al die oude DVD's en Blu-ray's die velen weg gedaan hebben en je nu nog voor een habbekrats bij de kringloop kan aanschaffen. Hetzelfde fenomeen als met VHS destijds, deden mensen ook voor een habbekrats weg of zelfs in de afvalbak. Daar is tegenwoordig zelfs weer vraag naar hoe gek dat ook moge klinken.
Wetende dat dit een hersenspinsel van me is geworden en mogelijk een discussie aanwakkert, hoop ik dat het gewaardeerd wordt.
Je eigen curator zijn is het mooiste argument dat je te berde brengt. En je hoeft niet te gaan klagen net als al die ouders destijds toen Netflix aankondigde dat – nog in de tijd voor Disney Plus – Frozen ging verdwijnen. Wat moet ik dán kijken met m'n kind?! Dit behoorde werkelijk tot de reacties. Mensen waren laaiend!
Joh. Zo'n schijfje, hè? Helemaal zo gek nog niet.
Toch gebruik ik streaming veel, maar het is een aanvulling op mijn collectie.
Reacties (2)