Nabestaanden van de Amsterdamse verzetsman en luitenant Joseph Piller zijn woedend over hoe hij wordt afgebeeld in de nieuwe film The Last Vermeer. Dat weet Het Paroolte vertellen. De Amerikaanse film over meestervervalser Han van Meegeren zou 'onjuist en stuitend' zijn, aldus de kinderen van Piller.
Kinderen van de Amsterdamse verzetsman en luitenant Joseph Piller zìjn, op zijn zachtst gezegd, niet te spreken over de inhoud van de onlangs verschenen film The Last Vermeer. Daarover vertelt Het Parool in een uitgebreid artikel. Het gaat om kunsthistoricus Micky Piller, die met verontwaardiging reageert op de film die hij eind vorige maand op Pathé Thuis mocht aanschouwen. “De geschiedenis van onze ouders wordt vol leugens weergegeven,” zo laat hij weten tegenover de krant. “De ontmaskering van Vermeervervalser Han van Meegeren verliep anders dan de film vertelt." Volgens Piller was het zijn vader zelf die erin slaagde nazisymphatisant Han van Meegeren als kunstvervalser uit de doeken te doen. Ook zou zijn moeder als hoer afgeschilderd worden.
The Last Vermeer
The Last Vermeer is het regiedebuut van Dan Friedkin en is gebaseerd op het boek The Man Who Made Vermeers door Jonathan Lopez. In de film volgen we Guy Pearce als de omstreden kunsthandelaar Han van Meegeren, die gedurende de Tweede Wereldoorlog Nederlandse kunstschatten verhandelt aan grote Nazi-kopstukken, zoals vooraanstaand NSDAP-lid Hermann Göring. Hoewel de flamboyante man destijds een goede reputatie genoot en vanwege zijn charismatische voorkomen bij veel mensen in de smaak viel, zat er aan zijn handel een luchtje. Dat kwam ook het Nederlands verzet ter ore. Claes Bang kruipt in de huid van Joseph Piller, een verzetsstrijder die erop uit werd gestuurd om van Meegeren te ontmaskeren.
'Waargebeurd Verhaal'
Hoewel de film zich presenteert als een waargebeurd verhaal, klopt er volgens de Pillers maar weinig van waar. Dat doet zowel op historisch als persoonlijk gebied pijn. Zeker de manier waarop hun moeder Lies Piller wordt neergezet, is stuitend. “Als een hoer, een vrouw die het bed deelde met de nazi’s om informatie door te spelen aan het verzet. Dat klopt niet. Ze deed actief mee aan allerlei verzetsactiviteiten en was geen Mata Hari die de vijand verleidde,” zo wordt Micky Piller door Het Parool geciteerd.
Ondanks alle onwaarheden en het inschakelen van een Amerikaanse advocaat, staat de familie nu machteloos. Ze dienen geen aanklacht in. “Dat is ons zeer ontraden. We hebben geen poot om op te staan. Aan het begin van de film wordt ook gesteld dat de film ‘gebaseerd is op een waargebeurd verhaal’. Het meest haalbare was in de aftiteling te laten vermelden dat onze vader een groot verzetsman was," zeggen de Pillers, die het vooral belangrijk vinden dat mensen nu weten dat dit onwaar is. "Waarom hebben ze in de film de naam Piller gebruikt? Ze hadden de naam De Vries kunnen nemen – er zijn veel Joodse families met de naam De Vries – of desnoods in de persmap een A4’tje kunnen stoppen dat het verhaal over Joseph Piller historisch fout is. Dan hadden de media dat kunnen overnemen," zo besluiten ze.
Volgens mij moeten die nazaten eens opzoeken wat 'gebaseerd op' betekent. En wat een script is. En waarom dit soms wordt veranderd om het leuker, interessanter of spannender te maken voor de kijker. Misschien moeten ze gewoon geen films kijken als ze het niet snappen.
Volgens mij moeten die nazaten eens opzoeken wat 'gebaseerd op' betekent. En wat een script is. En waarom dit soms wordt veranderd om het leuker, interessanter of spannender te maken voor de kijker. Misschien moeten ze gewoon geen films kijken als ze het niet snappen.
Ja, maar ‘gebaseerd op’ wordt vaak geïnterpreteerd als waargebeurd. Mensen krijgen dan het idee dat het echt zo is gegaan. Als mensen daarmee in een kwaad daglicht worden gezet, dan vind ik dat wel kwalijk. Dan moet je als filmmaker maar een fragment wijden aan wat uitleg vooraf.
Precies, Antonev. Sowieso getuigt het van veel respect om betrokkenen en nabestaanden te contacteren en interviewen wanneer dat nog mogelijk is. En als de geschiedenis zozeer verdraaid moet worden om er een spannend verhala van te maken, waarom zou je dan aan zo'n project beginnen? Da's zeker bij Redbad 't geval.
Die haal ik overigens aan omdat ik die toevallig onlangs heb gezien.
Precies, Antonev. Sowieso getuigt het van veel respect om betrokkenen en nabestaanden te contacteren en interviewen wanneer dat nog mogelijk is. En als de geschiedenis zozeer verdraaid moet worden om er een spannend verhala van te maken, waarom zou je dan aan zo'n project beginnen? Da's zeker bij Redbad 't geval.
Die haal ik overigens aan omdat ik die toevallig onlangs heb gezien.
Precies, Antonev. Sowieso getuigt het van veel respect om betrokkenen en nabestaanden te contacteren en interviewen wanneer dat nog mogelijk is. En als de geschiedenis zozeer verdraaid moet worden om er een spannend verhala van te maken, waarom zou je dan aan zo'n project beginnen? Da's zeker bij Redbad 't geval.
Die haal ik overigens aan omdat ik die toevallig onlangs heb gezien.
Het pleasen van nabestaanden moet je sowieso niet doen, want het is toch nooit goed. Soms hebben mensen nou eenmaal een rauw randje en mensen herinneren zich hun naasten graag zo gunstig mogelijk.
Reacties (6)