Kindacteurs in films met seks, moord of geweld: "Daar cast je dan ook heel zorgvuldig op"
Kindacteurs, we zien ze vaak in films, series en zelfs toneelstukken, maar hoe gaat het eraan toe voor zo'n kind op de set van een grote productie? Hoe zit het met school? Wat als het kind in scenes moet spelen waarin volwassen thema's zoals seks, geweld, de dood of andere dingen uit de grotemensenwereld voorkomen? MovieMeter ging in gesprek met Martha Mojet, voormalig kindbegeleider en eigenaar van Martha Mojet Kindercasting, voor een kijkje in de wereld van de kindacteurs.
Kinderen casten is andere koek
Het casten van kinderen gaat er natuurlijk anders aan toe dan het casten van volwassen acteurs, aangezien laatstgenoemde hoogstwaarschijnlijk een opleiding heeft gedaan en in staat is om technische aanwijzingen op te volgen. Bij kinderen wordt er dan ook naar andere dingen gekeken. "Het gaat vaak om of een kind past bij wat het moet spelen, zodat het niet echt hoeft te transformeren in een totaal ander iemand," legt Mojet uit. Wel benadrukt ze dat dit verschilt per leeftijd. "Kinderen tot en met een jaar of 12 casten we meestal op wie ze zijn. Vanaf een jaar of 13 kun je zo ook vragen om iets heel anders te spelen, maar dat hangt weer heel erg af van welk kind je treft. Sommige kinderen zijn natuurtalenten en pikken van alles heel snel op. Terwijl andere kinderen perfect zijn in de rol die ze moeten spelen, maar die moet je dan niet vragen om iets anders dan dat te spelen."
Bij het casten van kinderen wordt natuurlijk ook extra goed opgelet of het kind er zelf echt bij van wordt, dit wordt gedaan om zeker te weten dat het kind het zelf leuk vindt om te acteren, en er niet alleen is omdat een volwassene het een goed idee vond.
Kindacteurs en volwassen thema's in film
Er zijn natuurlijk genoeg kinderen die een rol spelen in grote producties waar er volwassen thema's zoals seks, dood of geweld voorbij komen. Hoe daar op de set mee wordt omgegaan verschilt volgens Mojet per productie, maar wordt er eigenlijk tijdens het casten al rekening mee gehouden. "Het is vaak een lang en zorgvuldig proces, waarin we zoeken naar een kind dat past bij zo'n rol en hem ook aankan," klinkt het. "Dat gaat dan in nauw overleg met de ouders. We praten dan over wat een kind op de set wel of niet meemaakt en of het wel of niet naar de première gaat. Je kunt natuurlijk heel veel verhullen. Je kunt het kind naar iets heel anders laten kijken, dan dat het uiteindelijk in de montage wordt. Dus je kunt heel veel dingen zo filmen dat een kind uiteindelijk niet echt hoeft mee te maken wat er in de film uiteindelijk te zien is."
Ook dit is natuurlijk weer onderhevig aan verschillende factoren, zoals de leeftijd van het kind en wat er precies in zo'n scene gebeurt. Gelukkig wordt hier meestal heel zorgvuldig mee omgegaan en gaat alles in overleg met de betrokken partijen, de producent, de ouders en de kinderbegeleider op de set.
Heftige bloederige horror
Een kindacteur kan natuurlijk niet altijd tegen alle heftige volwassen content van een film beschermd worden, in sommige situaties is dat simpelweg niet mogelijk. "In dat geval is het belangrijk dat je aan kinderen uitlegt dat het allemaal nep is," benadrukt Mojet. "Daarbij komt dat het maken van zoiets natuurlijk een stuk minder eng is dan het kijken naar een gemonteerde film met het geluid eronder. Stel dat er in een scène iets heftigs gebeurt, dan is het voor het kind op de set heel duidelijk dat het nep is. Een gewonde of 'dode' acteur staat bijvoorbeeld weer op en het kind kan zien dat het bloed uit een potje komt.
Het wordt voor kinderen dus pas echt eng en spannend als ze daarna zien hoe het er in de film uitziet. Dit is waarom sommige kinderen gewoon niet naar de première gaan van de film waar ze in spelen, omdat dit te heftig zou zijn. Het opnemen van de film hoeft echter niet zo heftig te zijn als vaak gedacht wordt, hoewel het natuurlijk wel altijd erg belangrijk is dat er goed in de gaten wordt gehouden hoe het met het kind gaat. "Daar heb je de kinderbegeleider voor nodig en de ouders, om goed in de gaten te houden of het wel zo goed gaat als het lijkt te gaan, en of er niet iemand toch over de grenzen van het kind heen gaat," aldus Mojet.
School mag er niet onder lijden
School is natuurlijk van groot belang voor kinderen, en speelt logischerwijs een grote rol in het leven van een kindacteur. Het castingproces is daarom erg belangrijk, want een kind mag geen achterstand oplopen door te veel bezig te zijn met acteren. Dat is natuurlijk voor de ouders en het kind zelf ook een must. "Dat gaat altijd in overleg," vertelt Mojet. "We hebben altijd te maken met de arbeidsinspectie en de school-inspectie. Dus op het moment dat een kind gekozen wordt voor een rol, of naar de laatste ronde van de casting mag, dan vragen ouders aan de school hoe het zit met verlof aanvragen en wat er op dat gebied allemaal kan. Dat is dan weer verschillend per school en het hangt natuurlijk ook van het kind, het type onderwijs en de periode in het jaar af. Meteen na een vakantie moet het kind natuurlijk gewoon naar school gaan. Vanzelfsprekend wil iedereen dat het goed gaat met het kind, want als het goed gaat met het kind, gaat het goed met de productie."
Reacties (2)