De Sight and Sound-enquête van het British Film Institute wordt over het algemeen beschouwd als een van de meest gewaardeerde opiniepeilingen voor bioscoop-ranglijsten. Elk decennium komen honderden critici, programmeurs, curatoren, archivarissen en academici samen om een lijst van 'The Greatest Films of All Time' samen te stellen. De editie van dit jaar is de achtste in zijn soort, waarbij de BFI onthult dat het ook de grootste ooit was, met 1.639 deelnemende experts. Dit jaar is een dramafilm uit 1975 met een erg lange titel, namelijk Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles door de experts gekozen als de beste film ooit.
De film, die eerder al door The New York Times werd beschreven als 'een meesterwerk', gaat over Jeanne Dielman, een jonge weduwe gespeeld door Delphine Seyrig, die samenwoont met haar zoon Sylvain volgens een wel zeer vast stramien: terwijl de jongen op school zit, zorgt zij op routineuze wijze voor de flat. Elke handeling wordt uitvoerig getoond in al haar beklemmende routine. Naast haar huisvrouwenbestaan houdt zij er echter nog een tweede leven op na: ze ontvangt klanten voor betaalde liefde. Maar wanneer een paar kleine veranderingen in haar routine eindigen in iets wat ze nog nooit heeft meegemaakt, bedreigt dat haar leven zoals ze het kent.
Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Een van de belangrijkste discussiepunten rondom het feit dat Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles nu is opgeklommen naar de top van de BFI-peiling is dat de film is gemaakt door de overleden Belgische filmmaker Chantal Akerman, wat haar de eerste vrouw maakt die de titel in 70 jaar heeft verdiend.
Lillian Crawford, een filmcriticus en schrijver die heeft bijgedragen aan de peiling, sprak met de BBC over de film en beschreef deze als een 'essentieel' werk in de wereld van de feministische cinema. "Jeanne Dielman is geen film waarvan ik tegen iemand die in de bioscoop komt zou zeggen: 'Oh, dit is de eerste film die je absoluut moet zien'," legde ze uit. "Ik denk dat als je de lijst gaat afwerken, je het misschien in omgekeerde volgorde moet doen en er een beetje naar toe moet bouwen, want het is nogal een vraag om mensen uit te nodigen om dit te zien. Maar in academische zin en als we nadenken over cinema en meer mensen aanmoedigen om op zoek te gaan naar experimentele film, films van vrouwen, en in termen van de geschiedenis van de feministische cinema, is dit absoluut essentieel."
Reacties (5)