• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.389 stemmen

Sight & Sound toplijsten

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Remake/remodel: 45 alternative film cuts | Sight & Sound

Filmkrant schreef:

De 45 interessantste alternatieve montages

Van films bestaan vaak verschillende versies: verkorte televisieversies, gecensureerde versies of nagesynchroniseerde versies. Meestal zijn de verschillen klein. Maar soms zijn de alternatieve versies fascinerende werken die volkomen op zichzelf staan. In dit archiefstuk dat Sight & Sound deze week opnieuw aanbiedt worden de 45 interessantste alternatieve cuts op een rij gezet: van Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979) tot The Wicker Man (Robin Hardy, 1973).

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Bedankt voor het plaatsen. Levert toch wel een paar tips op, hoewel je de indruk blijft houden bij dergelijke lijsten dat ze persé niet willen dat de voor de hand liggende namen op nummer 1 uitkomen. 'Aída' op 50 is helemaal merkwaardig.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik vond de aanwezigheid van Cry Macho (gisteren gekeken) misschien nog gekker. Ik kan wel honderd films uit 2021 noemen die ik beter vond. Nah ja

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

De filmkrant was ook positief over Cry Macho. Misschien een beetje een film voor de critici? Bij Quo Vadis, Aída verbaast juist de lage positie me, voor de duidelijkheid. Dat is echt een excellente film. Kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat Benedetta bijvoorbeeld daarbij in de buurt komt.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Dat snapte ik

Ik heb die klaarliggen om nog mee te pakken voor de eindlijst. Maar ik kan me niet voorstellen dat Cry Macho bij critici goed ligt. Clint die iemand probeert te spelen van minstens 25-30 jaar jonger, waar vrouwen zich nog voor werpen is op zijn zachtst gezegd awkward, en die jongen acteert als Damian Chapa in Bound by Honor (1993). Lees: niet goed!

yeyo

• 6351 berichten
  • 4613 stemmen

John Milton schreef:

Maar ik kan me niet voorstellen dat Cry Macho bij critici goed ligt. Clint die iemand probeert te spelen van minstens 25-30 jaar jonger

Daar zijn critici net dol op!

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Hmmm. Kennelijk niet het november issue, maar die uitkomt in november (en dus in feite het december issue?)?

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Over enkele uren krijgen we het antwoord . https://twitter.com/SightSoundmag

1952: Bicycle Thieves

1962: Citizen Kane

1972: Citizen Kane

1982: Citizen Kane

1992: Citizen Kane

2002: Citizen Kane

2012: Vertigo

2022: ?

Ik denk 2022: Vertigo

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Het blijkt

2022: Jeanne Dielman 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975)

Dat is zeer verrassend. Wie dat had voorspeld had leuk kunnen verdienen. Je hoiort mij echter niet klagen. Deze geweldige film staat al jaren in mijn top 10. Helaas maakt Akerman het zelf niet meer mee.

Meer verrassingen: Beau Travail en Mulholland Drive dringen de top 10 binnen. Portrait de la Jeune Fille en Feu ontwikkeld zich zeer snel tot moderne klassieker en vinden we op 30 (en hij viel mij licht tegen destijds, herzien wellicht?). Het prachtige KIller of Sheep op 48. Akermans News From Home op 52, Moonlight op 60, Parasite op 90 en Get Out op 95. Lang was de Sight & Sound lijst vrij statisch. Dat was in 2012 al minder. Nu is het echt stevig door elkaar geschud.

https://www.bfi.org.uk/sight-and-sound/greatest-films-all-time

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Opvallende nummer 1. Is het niet wat vreemd dat een film die nog nooit in de top 10 heeft gestaan opeens zo geliefd is?

Als iemand zegt alle arthouse films zijn saai, en je hem dan dwingt deze 100 films te kijken gok ik dat hij/zij niet van gedachte veranderd is.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Macmanus schreef:

Opvallende nummer 1. Is het niet wat vreemd dat een film die nog nooit in de top 10 heeft gestaan opeens zo geliefd is?

Ik vind het een mooie nummer 1. Doet het toch altijd wel goed in top 100 lijsten.

Als iemand zegt alle arthouse films zijn saai, en je hem dan dwingt deze 100 films te kijken gok ik dat hij/zij niet van gedachte veranderd is.

Waarom dat. Staan toch ook genoeg films in die geen arthouse zijn.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Akerman heeft het altijd goed gedaan bij de filmcritici .

Er zit nu vooral meer diversiteit en inclusiviteit in de huidige top 100 . Veel films gemaakt door vrouwen en over vrouwen . Ook postkolonialisme - , racisme - en gender / LGBTQ issues spelen in onze tijd een veel grotere rol dan voorheen . Politiek incorrecte , seksistische en gewelddadige ( fascistische ) ' macho ' films van weleer hebben tegenwoordig veel minder kans om toplijstjes te halen .

De enige film die ik uit de top 100 nog niet gezien heb , is #28 Sedmikrásky (1966) . Ik heb wel de andere belangrijke film van de filmmaakster Vera Chytilová gezien , namelijk Ovoce stromu rajských jíme (1970) en die vind ik vooral visueel heel erg sterk .

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Vind het alleen zo gek dat een film uit 1975 nu opeens zo hoog staat. Men kent die film toch al een poosje? Of is haar werk recentelijk herontdekt? Kan mij moeilijk voorstellen dat jonge critici zo weglopen met Akerman. En de oude waren er altijd al.

Vind het veelal wel zwaar op de hand arthouse drama wat in de lijst staat. Maar goed dat hoort natuurlijk ook bij het instituut sight and sound. Maar als ik iemand zou willen overtuigen van wat films kijken zo mooi maakt heb ik wel veelal andere aanraders.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Zozo. Dat is inderdaad een verrassing

Ik kon hem zelf ook erg waarderen, al vereiste dat wel wat toewijding. Zou geen top 50 voor mij zijn met 4*, top 100 wie weet.

Fijn om Portrait de la Jeune Fille en Feu zo hoog te zien. En wat herkijken betreft, denk ik dat ik Beau Travail een herziening zou moeten geven.

Ik twijfel of ik de top 100 helemaal gezien heb. Wacht wel op de ICM of Letterboxd lijst. ☺️

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Macmanus schreef:

Vind het alleen zo gek dat een film uit 1975 nu opeens zo hoog staat. Men kent die film toch al een poosje? Of is haar werk recentelijk herontdekt? Kan mij moeilijk voorstellen dat jonge critici zo weglopen met Akerman. En de oude waren er altijd al.

Ik vermoed dat het juist wel degelijk een film is die goed scoort onder jonge critici. We zien het binnenkort (de individuele lijstjes komen nog online) maar ik denk dat de status van Akermans werk de afgelopen jaren aardig gestegen is. Ik had haar niet op 1 verwacht maar wel een stijging. 10 jaar geleden klom ze ook al.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Geen PTA in de lijst, valt me op. Magnolia of There will be blood zou je toch verwachten. De meer recente toevoegingen in de lijst spreken me niet aan, helaas.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik zag News from Home (Film, 1977) en Imitation of Life (Film, 1959) nog niet uit de top 100. Dat valt te overzien

Magnolia of There will be blood zou je toch verwachten
Die staan toch wel in de complete lijst neem ik aan? Stonden in de oude lijst ook op #300 en #149. Of bedoel je dat je ze wellicht in de top 100 had verwacht?

Vind ik geen gekke gedachte. Had ik ook geen protest tegen gemaakt.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Ik vermoed dat het juist wel degelijk een film is die goed scoort onder jonge critici. We zien het binnenkort (de individuele lijstjes komen nog online) maar ik denk dat de status van Akermans werk de afgelopen jaren aardig gestegen is. Ik had haar niet op 1 verwacht maar wel een stijging. 10 jaar geleden klom ze ook al.

Ah ok. Heb waarschijnlijk een wat scheef beeld van de jonge critici. Die voelen veel sneller, meer in de tegenwoordige tijd aan. Dan snap ik zo Lady on Fire beter of iets van Gerwig wellicht. Maar dat men een film van bijna 4 uur nog zo waardeert valt op.

Waar kan je de lijst met critici vinden die mee mogen doen?

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Reactie van Paul Schrader ( op facebook ) : twitter . Ik heb geen idee ( / mening ) of Schrader gelijk heeft .

https://i.postimg.cc/k5yMvY9b/Fi-k-Kzc-UYAAr-POx.jpg

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

John Milton schreef:

Die staan toch wel in de complete lijst neem ik aan? Stonden in de oude lijst ook op #300 en #149. Of bedoel je dat je ze wellicht in de top 100 had verwacht?

Oja, ik had even niet verder gekeken dan 100. Maar inderdaad, als Parasite en Moonlight er in staan, dan gaat er toch iets mis voor Paul Thomas Anderson. Amelie mis ik trouwens ook, die hoort gewoon voor altijd in de top-100, dan maar een prent van Varda of Godard minder.

(De Fransen zijn trouwens zeer goed vertegenwoordigd in de top-100.)

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

John Milton schreef:

Ik zag News from Home (Film, 1977) en Imitation of Life (Film, 1959) nog niet uit de top 100. Dat valt te overzien

(quote)

Vind ik geen gekke gedachte. Had ik ook geen protest tegen gemaakt.

Geen PTA is een beetje verrassend. Maar geen Terrence Malick is nog verrassender. Tree of Life is blijkbaar een echte MM film haha. Maar ook geen Badlands.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Verder is het jammer dat de jaren 40’ zo matig vertegenwoordigd is. Weinig films itt de jaren 50 en 60. Zoveel geweldige films komen uit dat decennium. Voor de rest is het opvallend dat dr. Strangelove er niet in staat. Dacht dat die film geliefder was. En oja, Spirited Away en Totoro zijn geweldige films, maar Grave of The Fireflies is beter .

cinemanukerke

• 1818 berichten
  • 1036 stemmen

Geen verrassingen behalve de nr 1. Alle grote klassieke namen staan erin.

La règle du jeu staat op nr 13 maar hier op MM ondergewaardeerd en weinig gezien. Een herziening is nodig om te beslissen wie gelijk heeft nl MM of SS ?

Men heeft wel nog moeite om het decennium 2010-2020 vast te pinnen. Parasite, Moonlight en (vooral) Get out bij de beste 100 aller tijden ? Orson Welles draait zich om in zijn graf. Waarom geen Phantom tread of Cosmopolis ? Toch films met meer diepgang en artistieke visie, vind ik.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Oja, ik had even niet verder gekeken dan 100. Maar inderdaad, als Parasite en Moonlight er in staan, dan gaat er toch iets mis voor Paul Thomas Anderson. Amelie mis ik trouwens ook, die hoort gewoon voor altijd in de top-100, dan maar een prent van Varda of Godard minder.

(De Fransen zijn trouwens zeer goed vertegenwoordigd in de top-100.)

Amélie is volgens mij een echte ‘crowd pleaser’. Ook het gewone publiek vindt die film geweldig. Daar houden de snobs niet van .

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Klopt wel enigszins. Mijn indruk was al dat de kritieke waardering van Amelie gedaald is in vergelijking met wat het was toen de film net uit was. Ik denk dan ook dat Malick (Badlands of Days of Heaven) en PTA (waarschijnlijk There Will Be Blood als hoogste) ergens tussen 101 en 200 staan, Amelie verwacht ik daar eigenlijk niet.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.