• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.234 stemmen

Sight & Sound toplijsten

zoeken in:

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Captain Pervert schreef:

De 'vermaakfactor' is de heren criciti/experts volledig onbekend. Ik heb ook niet voor niets "Pirates of the Caribbean", "Commando" en "Predator" in mijn top 10.

Je bedoelt dat ze zich met andere dingen vermaken dan jij? Het zal toch wat zijn als Commando in een lijst met beste films ooit stond

Ik vermaak me het best in een snackbar of een McDonalds, maar je hoort mij niet klagen dat zij geen Michelin-ster krijgen.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Captain Pervert schreef:

Maar ja, smaken verschillen. Als er alleen maar films a la Scorcese, Kubrick en Coppola gemaakt zouden worden, ging ik wel weer boeken lezen. Een Godfather of Apocalypse Now op zijn tijd is prima, maar het moet wel ontspanning blijven.

Ik verveel me dood bij het merendeel van de actiefilms die jij goed vind, de meeste zit ik niet eens uit. Te saai. Nee, gaaf mij maar Citizen Kane, zeer ontspannend.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Wordt toch allemaal gevuld met wazige, prententieuze karakterfilms. En ze zijn allemaal ouder dan 30 jaar.

O man! Dit zijn films die de tand des tijds hebben doorstaan, films die mensen al jaren bezighouden qua amusement, qua emotie, qua vakmanschap en qua thema's etc...ongelooflijke bullshit die je uitkraamt.

De 'vermaakfactor' is de heren criciti/experts volledig onbekend.

Een film als Citizen Kane is schitterend vermaak. Een film als Stalker is heerlijk tijdsverdrijf. Is de term 'vermaak' dan slechts gekoppeld aan een vrolijk gevoel? Een mens heeft meer emoties. Film is kunst en kunst kan verscheidene emoties opwekken. Gelukkig maar.

Ik heb ook niet voor niets "Pirates of the Caribbean", "Commando" en "Predator" in mijn top 10. Omdat ik vermaak en 'boeiendheid' minstens zo belangrijk vind als kwaliteit.

Een film die veel kwaliteit heeft boeit mij immer. Waar gaat dit over??

Mag van mij, maar die films zijn niet meer van deze tijd. De manier van acteren en filmen staat anno 2004 te ver van de kijker.

Ik hoef natuurlijk niet meer aan te geven dat dit absolute lulkoek is he?

Maar ja, smaken verschillen. Als er alleen maar films a la Scorcese, Kubrick en Coppola gemaakt zouden worden, ging ik wel weer boeken lezen. Een Godfather of Apocalypse Now op zijn tijd is prima, maar het moet wel ontspanning blijven.

Ga alsjeblieft boeken lezen dan. Film maakt op verschillende manieren contact met zijn publiek, evenals literatuur en schilderijen. Dat hoeft niet alleen op een luchtige of no-brain manier. Gelukkig niet. Zal ik de volgende keer maar gaan klagen wanneer 'Nijntje's verjaardagspartijtje' niet in de Literatuur Top 1000 staat? Die elitaire literatuurcritici met hun interessant geneuzel ook altijd!!

Mensen die willen overkomen als "filmexpert" of "filmliefhebber" zetten Casablanca en Citizen Kane in hun top 10

En mensen die willen overkomen als kortzichtige film-moet-no-brain-entertainment-zijn- van-na 1980-lui moeten Commando en Predator in hun Top 10 zetten. En dan zo'n post erbij....jezus...!

Dat bedoel ik nou. Een lijst met rotzooi is dat. Die films zijn ZO anders dat ze niet meer met films van deze tijd zijn te vergelijken.

Scheer ze gewoon allemaal over 1 kam.....toe maar! Vreselijke kortzichtige mening en dan ook nog van iemand die absoluut geen kaas heeft gegeten van de films die hij nu de grond in boort.

En het feit dat de top100 wordt gevuld met ouwe koek doet vermoeden dat we sinds 1965 geen goede film meer hebben gemaakt?

Kijk die lijst even goed na wil je? En tuurlijk zijn er in de recente geschiedenis ook goede films gemaakt, maar vele films moeten hun blijvende kracht nog bewijzen de komende jaren voordat ze in zo'n lijst worden opgenomen.

Zonder twijfel een zeer irritante en kortzichtige, ongefundeerde mening heb je.......nog irritanter dan de vele 'Prachtihe kickuh retegoeie film' -posts die hier nog al eens voorbijkomen op MM.

Maar ja.....ieder zijn smaak he?

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Kijk die lijst even goed na wil je? En tuurlijk zijn er in de recente geschiedenis ook goede films gemaakt, maar vele films moeten hun blijvende kracht nog bewijzen de komende jaren voordat ze in zo'n lijst worden opgenomen.

Nu moet je toch wel toegeven dat die films die uit de jaren 90 opgenomen zijn getuigen van zo'n rigide en individualiteitsloze instelling dat je er toch wat triest van wordt. Als dit de films zijn waardoor de jaren 90 gekenmerkt worden en zullen worden, dan blijkt toch duidelijk de conservatieve instelling waardoor film nog steeds onderdrukt wordt als kunstvorm. En je kan dan wel enorm hard blijven roepen dat film kunst is, zolang die openheid ontbreekt, zal film steeds een wat gebrekkige kunstvorm blijven.

Uiteraard kan ik me ook niet vinden in wat CP allemaal zegt, maar dat lijkt me nogal duidelijk

Captain Pervert

• 4643 berichten
  • 2099 stemmen

Vraagje aan Ramon K;

verklaar dan eens waarom 'onze' top 250 dan zo verschilt van de S&S lijstjes en alle andere lijstjes van 'experts'?

Dat komt omdat er op MM gestemd wordt door het klootjesvolk zonder smaak ofzo? Ik vind films die door de massa als "goed" worden bevonden een beter criterium dan wat de heren en dames 'experts' er van zeggen.

Maar dat is persoonlijk, en met die mening sta ik dan ook volledig alleen, kennelijk.

Ik kan films m.i. prima beoordelen naar hun kwaliteit. Laat je niet afschrikken door mijn top 10, dat is een 'favoriete films' top 10 (met coolheid als criterium) en niet een persoonlijke visie op wat de 'top 10 van beste films aller tijden' zou moeten zijn. Die komt toch grotendeels overeen met de top 10 hier op MM (op het overgewaardeerde Shawshank Redemption na, dan) dus dat is een beetje saai, nietwaar.

Misschien ligt het wel dieper.

Misschien ben ik wel een onverbeterlijk afzettertje tegen het 'esablishment'. Mensen die kunst in huis halen omdat het kunst is en niet omdat ze het mooi vinden, of omdat het ze raakt op wat voor manier dan ook.

Het grootste probleem met 'kunst' is uiteindelijk de grote subjectiviteit. Jullie reageerden nogal heftig op mijn post, maar die was op zich ook best een flame. No hard feelings dus.

Maar volgens mij is het voor een deel ook jeugdsentiment van de 'experts'. Oude, wijze mannen, die naar buiten kijken en tieners met het kruis tussen de knieeën naar hiphop zien luisteren en denken: "vroeger was alles beter".

Maar dat is mijn mening. En daar hoeft niemand het mee eens te zijn, daarvoor het is een forum nietwaar!

jassonn

• 5303 berichten
  • 3229 stemmen

Captain Pervert schreef:

Dat komt omdat er op MM gestemd wordt door het klootjesvolk zonder smaak ofzo? Ik vind films die door de massa als "goed" worden bevonden een beter criterium dan wat de heren en dames 'experts' er van zeggen.

Maar dat is persoonlijk, en met die mening sta ik dan ook volledig alleen, kennelijk.

Nee hoor, vind ik ook.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Tuurlijk, maar stellen dat oudere films hun waarde verloren hebben en films met maar een beetje meer diepgang gewaardeerd worden omdat kunstliefhebbers daarom interessant willen lijken, is natuurlijk een belachelijke gedachtengang.

Mar als jij dat wil geloven, moet je dat vooral doen. Hou jezelf maar voor de gek

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

kos schreef:

Tuurlijk, maar stellen dat oudere films hun waarde verloren hebben en films met maar een beetje meer diepgang gewaardeerd worden omdat kunstliefhebbers daarom interessant willen lijken, is natuurlijk een belachelijke gedachtengang.

Maar die mensen heb je wel. Die pik je er trouwens wel snel uit.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Nu moet je toch wel toegeven dat die films die uit de jaren 90 opgenomen zijn getuigen van zo'n rigide en individualiteitsloze instelling dat je er toch wat triest van wordt. Als dit de films zijn waardoor de jaren 90 gekenmerkt worden en zullen worden, dan blijkt toch duidelijk de conservatieve instelling waardoor film nog steeds onderdrukt wordt als kunstvorm. En je kan dan wel enorm hard blijven roepen dat film kunst is, zolang die openheid ontbreekt, zal film steeds een wat gebrekkige kunstvorm blijven

Daar ben ik het wel mee eens. De keuzes uit de jaren 90 zijn veelal 'brave' films, maar ik ben ervan overtuigd dat de filmlijstjes uit 2020 wel films uit de jaren 90 opnemen die breken met conventies.........daar gaat wat tijd overheen..

Jullie reageerden nogal heftig op mijn post, maar die was op zich ook best een flame. No hard feelings dus.

Ach, een beetje flamen naar elkaar toe moet kunnen. No hard feelings hoor!

Xenophon

• 73 berichten
  • 616 stemmen

nog even over het verschil tussen mm top250 en die van sight and sound:

Zou dit ook kunnen komen doordat de leeftijd hier op mm gemiddeld gauw zo'n 20 jaar lager ligt? Je beeld van wat goede films zijn, wordt (denk ik) voor een deel ook gevormd door de films die je als je jong(er) bent ziet.

Als ik voor mijzelf spreek: ik kijk eigenlijk pas sinds een jaar klassiekers. En ja die zijn vaak erg goed, maar het is af en toe wel afzien voordat je aan zo'n film begint.

oh shit, dit is door aegron geschreven en niet door xenophon

yosemite44

• 1241 berichten
  • 1314 stemmen

een nieuwe lijst van sight & sound... films de in de UK de meeste bezoekers trokken... en gelukkig is men hier wel zo slim op de lijst de baseren op aantallen personen en niet op inkomsten:

www.bfi.org.uk/features/ultimatefilm/chart/index.php[/url]

opvallend genoeg heeft de #5 film maar 18 (!) stemmen op imdb...

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Het is bijna zover, er wordt binnenkort ( deze zomer ) een 2012 Sight & Sound top ten poll gehouden .

Sight & Sound - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Erg benieuwd naar vooral de individuele lijstjes.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Roger Ebert heeft zijn lijst al op zijn blog geplaatst met een toelichting. Zie hier. Gaaf dat hij The Tree of Life er al in zet.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik heb de indruk dat er een veel groter aantal mensen een top 10 mogen inleveren dan voorheen. De internetbloggers zijn ook een vrij nieuwe categorie natuurlijk. Benieuwd wat voor een invloed dat heeft op de lijst.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik zou het lijstje even opsturen naar de Erven Leone

Giu la Testa is toch wel een opmerkelijke keuze als je uit 10 films mag kiezen en al twee Leone's erin hebt gezet (vind het zelf overigens de beste/leukste van de drie Leone's die je noemt). Niet getwijfeld om The Assassination of Jesse James by... erin te zetten?

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

The One Ring schreef:

Ik heb de indruk dat er een veel groter aantal mensen een top 10 mogen inleveren dan voorheen. De internetbloggers zijn ook een vrij nieuwe categorie natuurlijk. Benieuwd wat voor een invloed dat heeft op de lijst.

Oei , dat gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit van zo’n lijst . Bloggers hebben geen verstand van films ( te weinig basiskennis ) en / of hebben een te beperkte smaak .

Tot nu de enige lijst die ik serieus neem , en ik hoop niet dat de bloggers dat voor mij verzieken .

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Overigens , ik ben vooral benieuwd naar welke recente films genoemd worden en / of die überhaupt de lijst zullen halen .

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Bloggers hebben geen verstand van films ( te weinig basiskennis ) en / of hebben een te beperkte smaak .
Wat voor een bizarre, generaliserende redenering gaat hier achter schuil? Juist als je onafhankelijk bent, kun je het wat breder zoeken.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Tonypulp schreef:

(quote)
Wat voor een bizarre, generaliserende redenering gaat hier achter schuil? Juist als je onafhankelijk bent, kun je het wat breder zoeken.

Ik heb jarenlang verschillende bloggers geobserveerd en mijn ervaring zegt dat bloggers geen verstand hebben van films en dat hun lijstjes geen enkele noemenswaardige betekenis hebben . Hun smaak is dikwijls te beperkt en te eenzijdig . Sommigen blijven te lang hangen in een bepaald genre of bij een bepaald filmland en komen daar nooit meer uit .

De enige mensen die ik enigszins serieus neem zijn filmhistorici en filmtheoretici en natuurlijk ben ik altijd benieuwd naar meningen van mijn lievelingscineasten .

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Aan de ene kant gooi je een groep op een negatieve hoop en aan de andere kant zet je een groep op een positieve hoop. Blijft helaas een generalisatie die op niets anders dan wat vage 'bevindingen' is gebaseerd.

Dat je je favoriete cineasten serieus neemt op dit gebied is dan nog logisch gevolg, maar historici en theoretici (mja..) wat betreft film? Film is toch een vorm dat veel te subjectief is om zomaar even zwart/wit groepen te benoemen die je wel/niet serieus neemt.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Pfff , ik mag toch wel een eigen mening hebben en mijn eigen oordeel vormen van wat ik waarneem !

Overigens , bedankt voor het compliment ...

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

ghostman schreef:

Pfff , ik mag toch wel een eigen mening hebben en mijn eigen oordeel vormen van wat ik waarneem !

Dat mag. En mag ik het er niet mee eens zijn dan?

Maar goed, mooie dag dit.. je bent blijkbaar een Ajax man...dus laat maar

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

xgogax schreef:

(quote)

Oei , dat gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit van zo’n lijst . Bloggers hebben geen verstand van films ( te weinig basiskennis ) en / of hebben een te beperkte smaak .

Tot nu de enige lijst die ik serieus neem , en ik hoop niet dat de bloggers dat voor mij verzieken .

Ze pakken heus niet zomaar iedere blogger, zover ik weet, maar waarschijnlijk de wat grotere namen of mensen die bewezen hebben een interessante visie te hebben. Ik ken niet al teveel namen uit mijn hoofd, maar Kevin B. Lee schrijft vaak interessante analyses en heeft een brede smaak. Is nu geloof ik ook ergens een officiële benoeming als critici of theoreticus, maar maakte naam als blogger. Daarbij veel theoretici en critici hebben inmiddels ook een blog, van rasechte analytici als Bordwell tot meer emotie gerichte critici als Ebert. Er zijn natuurlijk veel matige bloggers, maar het bloggen heeft wel voor een groter draagvlak gevormd voor veel verschillende kenners met uiteenlopende visies en dat is alleen maar positief wat mij betreft.

Overigens ben ik het met je eens dat het wellicht het meest interessant is om te zien welke recente films er gaan scoren. Ik vermoed er geen in de top 10 terug te zien, maar daardoor zijn de individuele stemmen meestal ook interessanter dan de eindlijst, die vast geen grote verrassingen zal bevatten.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Richard Brody for Sight & Sound 2012

King Lear (1987) - Jean-Luc Godard

The Great Dictator (1940) - Charlie Chaplin

The Last Laugh[/i] (1924) - F. W. Murnau

Marnie (1964) - Alfred Hitchcock

Shoah (1985) - Claude Lanzmann

The Rules of the Game (1939) - Jean Renoir

Gertrud (1964) - Carl Theodor Dreyer

Playtime (1967) - Jacques Tati

Husbands (1970) - John Cassavetes

Voyage to Italy (1953) - Roberto Rossellini

Ten Greatest Films of All Time : The New Yorker - newyorker.com

Ataloona

• 734 berichten
  • 4258 stemmen

Enorm leuk en vrij afwisselend lijstje Bij sommigen had ik voor een andere gekozen (Chaplin, Cassavetes en Dreyer) maar een zeer toffe top 10.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Er hangt echt iets in de lucht merk je online. Veel top 10 lijstjes worden gepubliceerd her en der. Er barsten discussies los waarom Citizen Kane niet of juist wel weer op één moet. Toch wel heel leuk, hoewel heel verrassend zou zijn als er drie films vervangen worden. In het septembernummer is het zover.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

starbright boy schreef:

Er hangt echt iets in de lucht merk je online.

Inderdaad. Ik volg het al een paar weken met plezier, moet ik zeggen. Ik vind het altijd wel leuk, zulke "evenementen". Dat Citizen Kane eens geen nummer 1 zou worden kan denk ik geen kwaad, ongeacht de kwaliteit van de film. Ik hoop vooral dat er een wat nieuwere film doorbreekt (en dan neem ik nieuw ruim, met 25 jaar), maar ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

The Top 50 Greatest Films of All Time | British Film Institute - bfi.org.uk

Hier is ie dan.

En gejat uit een ander forum, de verschuivingen:

Stijgers en dalers:

19 Mirror +26

24 Ordet +21

08 Man with a Movie Camera +19

29 Shoah +16

33 Bicycle Thieves +12

26 Andrei Rublev +9

09 The Passion of Joan of Arc +5

07 The Searchers +4

31 Taxi Driver +4

12 L'Atalante +3

16 Au hasard Balthazar +3

42 Pierrot le fou +3

03 Tokyo Story +2

05 Sunrise +2

13 Breathless +2

01 Vertigo +1

21 Le Mépris +1

06 2001: A Space Odyssey

35 Psycho

02 Citizen Kane -1

04 La Règle du jeu -1

10 8½ -1

21 L'avventura -2

11 Battleship Potemkin -4

39 The 400 Blows -4

50 City Lights -5

17 Seven Samurai -6

35 Metropolis -8

20 Singin' in the Rain -10

26 Rashomon -13

39 La dolce vita -15

42 Some Like It Hot -15

21 The Godfather -17

34 The General -19

42 Pather Panchali -20

50 Ugetsu monogatari -23

31 The Godfather Part II -27

Nieuw in 2012:

14 Apocalypse Now

15 Late Spring

17 Persona

24 In the Mood for Love

28 Mulholland Dr.

29 Stalker

35 Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce 1080 Bruxelles

35 Sátántangó

41 Journey to Italy

42 Close-Up

42 Gertrud

42 Play Time

48 The Battle of Algiers

48 Histoire(s) du cinéma

50 La Jetée

Eruit in vergelijking met 2002:

15 Touch of Evil

19 Jules et Jim

24 M

24 The Story of the Last Chrysanthemums

27 Barry Lyndon

27 Les Enfants du paradis

27 Ivan the Terrible

27 Wild Strawberries

35 Fanny and Alexander

35 La Grande Illusion

35 The Magnificent Ambersons

35 The Man Who Shot Liberty Valance

35 Modern Times

35 The Seventh Seal

35 The Third Man

45 Blade Runner

45 Greed

45 Intolerance

45 Lawrence of Arabia

45 Letter from an Unknown Woman

45 Rio Bravo

45 Sansho dayu

45 The Travelling Players

45 Two or Three Things I Know About Her

Ja, het blijft een lijst met oude films, maar er zijn best opmerkelijk flinke verschuivingen

-Vertigo als nieuwe nummer één

-Toch drie andere films in de top 10.

-Een duidelijke verschuiving naar Ozu als belangrijkste Japanse regisseur, ten koste van Kurosawa. Tokyo Story klimt naar 3 (en staat zelfs op 1 in het regisseurslijstje) en Late Spring is nieuw in de eerste 50 op nummer 15. Beide Kurosawa-titels staan gevoelig lager. Mizoguchi sneuvelt zelfs bijna helemaal. Staat alleen nog op 50.

-Sowieso loopt Welles deuken op. Zowel The Magnifiscent Ambersons als Touch of Evil staan niet meer in de top 50.

-In The Mood For Love en Mulholland Drive zijn de eerste film van 2000 en verder in de lijst. De tweede vind ik verrassender dan de eerste.

-Tarkovsky en Dreyer duidelijk in de lift

-Truffaut en Chaplin verliezen terrein.

-Opemerkelijk bij Bergman, alledrie de films uit 2002 vallen uit de lijst en Persona komt er voor terug (en hoog ook)

-Bij de stille russen gaat The Man With The Movie Camera voorbij Battleship Potemkin

-Er wordt naar me geluisterd. Maar liefst vier films die ik op 5 sterren heb komen in de lijst en van de films die eruit liggen heb ik er geen op 5 sterren.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.