• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.968 gebruikers
  • 9.370.277 stemmen

Sight & Sound toplijsten

zoeken in:

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Na 50 jaar eindelijk een nieuwe nummer 1! Histoire(s) du cinéma vind ik overigens een vreemde keuze?

Leuk, ik zie ook Kiarostami in top 50

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat een vreselijke lijst. Eenzijdig en slaapverwekkend politiek correct. Vind Vertigo ook een van de mindere Hitchcocks.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Tsja, dik 1200 critici, filmhistorici en regisseurs kun je dat verwijten. Dit zijn de meestgenoemde films. Het is een vrij conservatieve lijst. Maar dat is al zeker zo sinds 1972. Deze editie is zelfs veel veranderlijker dan die van 1992 of 2002. En na 60 jaar Citizen Kane hebben we nu eens tien jaar Vertigo.

Maar van de meeste-stemmen-gelden krijg je dit soort lijsten. Over een tijdje worden de individuele lijstjes bekend. Die zijn spannender.

Er zijn wel een paar maatregelen te bedenken om de lijst wellicht wat minder "dezelfde canon films in een nieuwe volgorde" te krijgen. Je zou bijvoorbeeld de individuele lijstjes kunnen vergroten. Iedereen levert er nu 10 in.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

als ik kijk wat er in is gekomen en wat er uit is gegaan, en al de opmerkelijke verschuivingen, dan heb ik ook wel het gevoel dat het meer mijn soort lijstje is geworden!

... wellicht een kwestie van een nieuwe generatie dus?

ik kijk iig niet op van het feit dat de algemene status van Hitchcock onder critici ondertussen groter is dan die van Welles, de brede invloed van Hitch op cinema kan alleen maar onderschat worden.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

Tsja, dik 1200 critici, filmhistorici en regisseurs kun je dat verwijten. Dit zijn de meestgenoemde films. Het is een vrij conservatieve lijst. Maar dat is al zeker zo sinds 1972.

Probleem zit 'm met name in de filmhistorici, denk ik. Die hebben natuurlijk een beroepsdeformatie richting oude films en de zogenaamde 'klassieker'. Ook de critici sta ik twijfelachtig tegenover. Wat onderscheidt, in de tijd van het internet en dvd nog een criticus die aan deze lijst bijdraagt van actieve users op dit forum? Vrees dat het voornamelijk 60-plussers zijn die nog voor kranten schrijven. Een lijst op basis van enkel de regisseurs, dat zou ik graag zien. (Al krijg je ook daar last van het democratisch proces).

Anyway. Gewoon niet mijn lijst dit. Kan op de individuele titels weinig aanmerken, maar de eenzijdigheid ervan doet me echt gruwelen. Maar aan de andere kant, het is wat het wil zijn. En gelukkig staat The Green Mile er niet tussen.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Ook veel (prominentere) bloggers doen mee tegenwoordig. En die zijn echt een stuk jonger. Vandaar dat deze lijst echt veranderlijker is dan de laatste keren was.En even een correctie op mijn eerdere post. Dè lijst is alleen van critici, theoretici en historici, dat is al zo sinds 1952. De regisseurs hebben later een eigen lijst gekregen.

Dit is de regisseurs top 10:

1. Tokyo Story (Ozu, 1953)

=2 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)

=2 Citizen Kane (Welles, 1941)

4. 8 ½ (Fellini, 1963)

5. Taxi Driver (Scorsese, 1976)

6. Apocalypse Now (Coppola, 1979)

=7 The Godfather (Coppola, 1972)

=7 Vertigo (Hitchcock, 1958)

9. Mirror (Tarkovsky, 1974)

10. Bicycle Thieves (De Sica, 1948)

Kies je favoriete top 10 zou ik zeggen. Ik ga voor deze. (Al moet ik eerst drie films uit die andere zien die ik nog steeds niet gezien heb).

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

het feit dat er de laatste tien jaar zoveel bijzonders op DVD is uitgebracht heeft denk ik wel bijgedragen aan de binnenkomst van sommige titels en wat ik dan toch zie als een "verjonging" van de lijst, zó conservatief is ze zeker niet

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Is daar ook de top 100 van bekend? Vind deze lijst op Tokyo Story na, dat mij niets deed al beter. Blijft vreemd dat er al 32 jaar niets top 10 waardigs meer is gemaakt..... Ben daarom benieuwd naar de rest van die lijst.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Meer is er nog niet. In de komende twee weken wordt nog veel meer online gezet. Waaronder ook de individuele lijstjes.

Wat me opvalt is dat er volgens mij vooral een verschuiving gaande is (in de grote lijst) naar minder plotgerichte, wat experimentelere films. Dingen als Jeanne Dielman, Satantango, Man With The Movie Camera, Stalker, Journey to Italy, Playtime, La Jetee, Histoires de Cinema en Persona staan hoger ten koste van The Magnificent Ambersons, Letter From An Unknown Woman, Les Enfants du Paradis, City Lights, Fanny och Alexander en Some Like It Hot.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

maar waar blijft Resnais?!?

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Ik gok dat zijn twee beroemdste films tussen 51 en 100 zwerven.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

dat moet haast wel, maar als er nog één regisseur van zo'n verschuiving had moeten profiteren...

Spiekercoen

• 326 berichten
  • 1450 stemmen

starbright boy schreef:

Eruit in vergelijking met 2002:

27 Wild Strawberries

35 Fanny and Alexander

35 The Seventh Seal

Bergman is uit. Hoe zou dat komen?

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

van die drie heb ik er twee gezien en die horen zeker niet bij mijn favoriete Bergman films, dus qua smaak begrijp ik het wel

ik zie wel enige invloed van (de smaak van) Rosenbaum in een groot aantal van de opmerkelijke verschuivingen en nieuwe binnenkomers... maar in dat kader is het uit de smaak vallen van Welles weer niet te begrijpen/verklaren...

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

rokkenjager schreef:

Na 50 jaar eindelijk een nieuwe nummer 1! Histoire(s) du cinéma vind ik overigens een vreemde keuze?

Leuk, ik zie ook Kiarostami in top 50

Vind ik niet. Histoire(s) du cinéma is een van de beste werken van GODard . Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) moet je echt een keer in je leven zien .

Overigens verwacht ik over 10 jaar Kiarostami in de top 10 !

Sátántangó (1994) , Mulholland Dr. (2001) van David Lynch en Fa Yeung Nin Wa (2000) van Kar Wai Wong zijn voor mij de grootste verrassingen .

Ook Antonioni verliest aanzienlijk , maar GODard wint !

En Pierrot le Fou (1965) ( net als andere werken van GODard ) stijgt weer enkele plaatsen , wat hou ik van deze film !

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Spiekercoen schreef:

(quote)

Bergman is uit. Hoe zou dat komen?

Bergman was ( en is ) overrated , dat gaf ik tien jaar geleden ook al aan toen ik me op MovieMeter aanmeldde .

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ook Luis Buñuel , Marcel Carné en Max Ophüls zijn van de lijst ...

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Voor de drie Bergmans komt dan weer wel Persona terug. Een verschuiving in wat als zijn beste film gezien wordt. En daar kan ik in dit geval alleen maar achter staan. Persona vind ik ook zijn beste film.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Bergman is helemaal niet overrated. Existentialistische films zijn denk ik gewoon 'uit'.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Hoe kom je daarbij?

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ramon K schreef:

Existentialistische films zijn denk ik gewoon 'uit'.

Hoe verklaar je dan dat het werk van Andrey Tarkovskiy zo enorm stijgt ? Vooral Zerkalo (1975) is de grootste stijger . Overigens , wat mij betreft meer dan terecht , want de film is ook in mijn ogen het meesterwerk van Tarkovskiy en een van de beste films allertijden .

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk dat Bergman's uitgesproken twijfels mbt God niet meer zo in trek zijn. Tarkovsky is suggestiever. Maar Bergman komt wel weer terug; thematiek is te universeel. Bovendien is Tarkovsky echt de laatste 10 jaar pas in trek gekomen. DVDformat heeft veel gedaan voor bepaalde regisseurs, kan ik alleen maar blij mee zijn.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

van die drie heb ik er twee gezien en die horen zeker niet bij mijn favoriete Bergman films, dus qua smaak begrijp ik het wel

Samen met Winter Light en Persona vormen ze de top 5 Bergman vind ik!

Ik Doe Moeilijk

• 1145 berichten
  • 197 stemmen

Reinbo schreef:

Wat onderscheidt, in de tijd van het internet en dvd nog een criticus die aan deze lijst bijdraagt van actieve users op dit forum

Uitgebreide kennis van de filmgeschiedenis, inzicht in de technische procedes, bekendheid met de professionele praktijk, algemeen (academisch) theoretisch niveau/kader? (om eens een aantal zaken te noemen, maar uiteraard zijn er uitzonderingen denkbaar)

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik schat mijn kennis en inzicht en dat van nogal wat users hier, niet laag in op dat gebied. Enkel de waarde c.q. bewondering ervoor is wellicht lager.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Vertigo verkies ik boven Citizen Kane, dus ik heb geen probleem met die verschuiving, maar het meest verrast was ik door de plaatsing van Tokyo Story op 1 bij de regisseurs en het was een aangename verrassing. Ik verbaasde me er om hoe gelukkig ik er van werd, maar het heeft wat om een zeer Japanse film een zeer internationale poll te laten domineren. Een zeer universele film. De regisseurslijst verkies ik net boven die van de critici, ondanks The Mirror (zo'n beetje de meest hermetisch afgesloten film die ik ken).

Het meest onverwacht is denk ik wel de opkomst van The Man With the Movie Camera. Waar komt die plotselinge, massale herwaardering vandaan (even los van de kwaliteit van de film)? Verder genoeg aanwezigen (Shoah, Histoires du Cinema, Satantango) en afwezigen (Lawrence of Arabia, Casablanca, La Grande Illusion, Dr. Strangelove, iets van Buñuel) die me even op deden kijken.

Net als Starbright Boy kijk ik vooral uit naar de individuele lijstjes, want daar haal je toch het meeste uit. Die totale lijsten zijn erg leuk om te zien, maar ik verwachtte al niet daar ook maar één echt grote verrassing te zien. En dat kreeg ik ook niet. Ook ben ik benieuwd naar de langere lijst van de regisseurs.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Heb de hele top 100 nu gezien. En daarin vallen nog een paar redelijk recente films op (na 1990). Beau Travail, Yi Yi en A Brighter Summer Day bevinden zich in de onderste helft. Uitstekende keuzes vind ik.

Net niet in de lijst (maar wel in decennium top 10 lijstjes): Tree Of Life, Tropical Malady, Cache, Werckmeister Harmoniak,West of the Tracks, The Turin Horse, The Death of Mr. Lazarescu, Wall-E, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, Russian Ark, Spirited Away, There Will Be Blood, . Three Colours Blue, Pulp Fiction, Chungking Express, Goodfellas, Breaking the Waves en The Thin Red Line

Resnais staat overigens niet in de top 100. Truffaut ook niet (Jules & Jim was in 2002 nog 19e). De rest is minder verrassend, veel ex-top 50 spul. Ben enigszins verbaasd over The Spirit of the Beehive, de reputatie van die film klimt blijkbaar, net als die van Touki-Bouki en de films van Chris Marker.

50= City Lights, 1931 (29 votes)

50= Ugetsu monogatari, 1953 (29 votes)

50= La Jetée, 1962 (29 votes)

53 – Rear Window, North By Northwest, Raging Bull – 28 votes

56 – M, Touch of Evil, The Leopard – 26 votes

59 – Sherlock Jr, Sansho Dayu, La Maman et la Putain, Barry Lyndon 25 votes

63 – Modern Times, Sunset Blvd, The Night of the Hunter, Wild Strawberries, Rio Bravo, Pickpocket – 24 votes

69 – A Man Escaped, Blade Runner, Sans Soleil, Blue Velvet – 23 votes

73 – La Grande Illusion, Les Enfants du Paradis, The Third Man, L'eclisse, Nashville – 22 votes

78 – Once Upon a Time in the West, Chinatown, Beau Travail – 21 votes

81 – Magnificent Ambersons, Lawrence of Arabia, Spirit of the Beehive – 20 votes

84 – Greed, Casablanca, Colour of Pomegrantes, The Wild Bunch, Fanny & Alexander, A Brighter Summer Day – 19 votes

90 – Partie de campagne, A Matter of Life and Death, Aguirre, Wrath of God – 18 votes

93 – Intolerance, Un chien andalou, Colonel Blimp, Madame de..., Seventh Seal, Imitation of Life, Touki-Bouki, A One and a Two. – 17 votes

In 2002 in de top 50, nu niet in de top 100:

Jules et Jim, The Story of the Last Chrysanthemums, Ivan the Terrible, The Man Who Shot Liberty Valance, Letter from an Unknown Woman, The Travelling Players en Two or Three Things I Know About Her.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

The One Ring schreef:

maar het meest verrast was ik door de plaatsing van Tokyo Story op 1 bij de regisseurs en het was een aangename verrassing.

Mede daardoor had ik enorme zin in herziening. vandaag gedaan. Conclusie: meesterwerk! De schoonheid en rust die die film (alle Ozu's eigenlijk) uitstraalt is onbeschrijfelijk mooi.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

The One Ring schreef:

zeer Japanse film ... een zeer universele film.

Volgens mij de eerste keer dat ik iemand een zeer Japanse film als een zeer universele film zie omschrijven

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.