• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.970 gebruikers
  • 9.370.271 stemmen

Sight & Sound toplijsten

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Touki Bouki was voor velen denk ik wel weer zo'n (her)ontdekking op DVD. Voor mij persoonlijk iig wel en Mark Cousins heeft de film recent nog beschreven in zijn Story of Film.

Resnais nergens te bekennen is... opvallend, op zijn minst. Wellicht heeft Mulholland Drive het dit keer toch gewonnen van Marienbad in de categorie "hermetische films die wel gewoon prettig zijn om naar te kijken en waar je nog lang over door kan discussieren"

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

What did we learn from the Sight & Sound poll?

starbright boy schreef:

Heb de hele top 100 nu gezien. En daarin vallen nog een paar redelijk recente films op (na 1990). Beau Travail, Yi Yi en A Brighter Summer Day bevinden zich in de onderste helft. Uitstekende keuzes vind ik.

Net niet in de lijst (maar wel in decennium top 10 lijstjes): Tree Of Life, Tropical Malady, Cache, Werckmeister Harmoniak,West of the Tracks, The Turin Horse, The Death of Mr. Lazarescu, Wall-E, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, Russian Ark, Spirited Away, There Will Be Blood, . Three Colours Blue, Pulp Fiction, Chungking Express, Goodfellas, Breaking the Waves en The Thin Red Line

Malick, Denis, Tarr en Weerasethakul.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

starbright boy schreef:

69 - Blue Velvet – 23 votes

73 - L'eclisse – 22 votes

Interessant dat Blue Velvet (1986) en L'Eclisse (1962) toch nog in de top 100 staan . Niet eens zover verwijderd van de top 50 .

Overigens , vreemd dat ook Hsiao-hsien Hou niet in de top 100 staat ...

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind 't verrassend om Partie de campagne en Sayat Nova terug te vinden in de top 100. Zeer terecht!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Volgens mij de eerste keer dat ik iemand een zeer Japanse film als een zeer universele film zie omschrijven

Dat is niet zo tegenstrijdig als het klinkt. Wat ik bedoel is vooral dat het mooi is dat juist een zeer Japanse film iets universeels heeft in zijn kern, waardoor die kennelijk zomaar verkozen kan worden tot beste film in een grote internationale poll.

P.S.: Waar kan ik de complete top 100 vinden. Ik vind hem niet op de site van Sight & Sound. Daar gaat het maar tot de 50.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

De top 100 kun je vinden in mijn post. Ik heb hem uit een ander forum waar iemand hem uit het tijdschrift haalde.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ja, ik zag hem bij jou al, maar ik vroeg me vooral af of er geen officiële link was, maar kennelijk dus niet.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Kun je Sight & Sound eigenlijk ergens in NL kopen?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

In Amsterdam waren er drie boekhandels - ik weet niet of dat nog steeds is - zoals The English Bookstore en op het Spui zit ook een boekhandel die hem verkoopt. Samen met vele andere Engelstalige filmbladen zoals Fangoria, SFX, Total Film en Empire.

Om er een te proberen zou je bijvoorbeeld via de site van Sight & Sound een exemplaar kunnen nabestellen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook gaan voor de Digital Edition.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Hier is de top 10 van Michael Mann :

Apocalypse Now (1979)

Battleship Potemkin (1925)

Citizen Kane (1941)

Dr. Strangelove (1964)

Biutiful (2010)

My Darling Clementine (1946)

The Passion Of Joan Of Arc (1928)

Raging Bull (1980)

The Wild Bunch (1969)

Sight&Sound 2012 All-Time Top 10 Lists From Michael Mann, Martin Scorsese, Woody Allen, Francis Ford Coppola, Quentin Tarantino

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Martin Scorsese

8 1/2 (1963)

2001: A Space Odyssey (1968)

Ashes And Diamonds (1958)

Citizen Kane (1941)

The Leopard (1963)

Paisan (1946)

The Red Shoes (1948)

The River (1951)

Salvatore Giuliano (1962)

The Searchers (1956)

Ugetsu Monogatari (1953)

Vertigo (1958)

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

ghostman schreef:

Overigens , vreemd dat ook Hsiao-hsien Hou niet in de top 100 staat ...

Of Zhang Ke Jia.

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3565 stemmen

Biutiful (2010) voor Michael Mann !? Heb deze film niet gezien, maar lijkt me op het eerste zicht toch een vreemde keuze.....

Persoonlijk blijf ik fan van "Blik op Zeven" (Patrick Duynslaegher) waarin bijna al deze films worden besproken. Enkel jammer dat het stopt in 1995

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

xgogax schreef:

Hier is de top 10 van Michael Mann :

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

Dit zou mijn pretentieuze Sight & Sound top 10 inzending zijn geweest (per deccenium).

The Passion Of Joan Of Arc (1928)

Modern Times (1936)

Jour de Fête (1949)

Rashomon (1950)

Last Year at Marienbad (1961)

Il Conformista (1970)

Nostalghia (1983)

L' Appartement (1996)

Mulholland Dr. (2001)

The Tree Of Life (2011)

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Badalamenti schreef:

Biutiful (2010) voor Michael Mann !? Heb deze film niet gezien, maar lijkt me op het eerste zicht toch een vreemde keuze.....

Persoonlijk blijf ik fan van "Blik op Zeven" (Patrick Duynslaegher) waarin bijna al deze films worden besproken. Enkel jammer dat het stopt in 1995

Ik heb de film ook niet gezien , maar in mijn ogen is het een zeer vreemde keuze . Ik heb de film niet gezien , omdat hij zeer pessimistisch en depressief schijt te zijn .

Michael Mann houdt wel van ' mooie ' films . Biutiful (2010) schijnt een ' esthetische ' film te zijn en handheld geschoten ( cinéma vérité-stijl ) .

Ook Avatar (2009) is een vreemde keuze . Ik heb veel waardering voor Mann , maar dat slaat echt nergens op ...

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Alles valt in het niet als je de favoriete film van Terrence Malick kent, Xgogax.

It turns out Malick is a huge fan of "Zoolander," Stiller's 2001 send-up of fashion fabulousness %u2014 so much so that for Malick's birthday one year, Stiller dressed up as the character Derek Zoolander, made a personalized video card and sent it to the director. "I think 'Zoolander' is one of Terry's favorite movies ever," said Jack Fisk, Malick's longtime production designer, who has known him for nearly 40 years. "He watches it all the time, and he likes quoting it."

Hier de rest van het artikel.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Ha, dat vind ik dan wel weer grappig

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

En Tarkovsky had bewondering voor een film als The Terminator...

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Lijkt me op zich ook niet zo gek, mensen hebben doorgaans bewondering voor zaken die ze zelf niet kunnen maken. Alles wat volledig in je eigen straatje past kan je naar eigen inschatten meestal beter. Al is Zoolander toch wel een erg opvallende keuze, wel leuk.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Een erg mooie lijst. Stuk voor stuk prachtige films, maar nog wel enkele die ik nog niet heb gezien. Het enige wat mij zorgen ''baart'' is het volgende:

starbright boy schreef:

Net niet in de lijst (maar wel in decennium top 10 lijstjes): Wall-E

Voor mij een erg vreemde keuze en meteen de enige film die in schril contrast staat met al die kwaliteitsfilms.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Een zeer interessante lijst. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen voor de eindlijst van They Shoot Pictures, Don't They?, die ik beschouw als ultieme lijst. Op dit moment zie ik Citizen Kane nog steeds als algemeen gezien de beste film aller tijden, maar wellicht komt dat ook doordat Vertigo er meer gedateerd uitziet en wat knullige scènes bevat. Sowieso zie ik die film niet als meesterwerk van Hitchcock.

Wat verder opvalt aan een aantal individuele lijstjes is de terughoudendheid van een aantal stemmers om films van generatiegenoten (en met name Amerikanen) op te nemen in hun lijst. Of dit een vorm van jaloezie is, is moeilijk te beoordelen.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Wall-E kreeg extreem goede recensies, neo. Beste ooit voor Pixar volgens mij. En de lijst gaat heel veel invloed hebben op de TSPDT-lijst. De Sight & Sound lijstjes zijn heel belangrijk in de samenstelling. Maar ik betwijfel of Citizen Kane daar ook van een afgaat.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat ik erg vreemd vond. Erg matige Pixar.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ben juist erg blij verrast met de vermelding van Wall-E. Wat mij betreft de beste Pixar en al sinds zijn release een vaste waarde in mijn top 100.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

alle post en links met plezier gelezen, tsja dan is het zo 3.15 uur. Veel is al gezegd maar ik voeg graag toe dat ik het jammer vind dat M is verdwenen van de lijst.

Wat ik erg vreemd vond. Erg matige Pixar.

Ook naar mijn mening een van de beste zo niet de beste pixar ooit.. Geweldige film. Maar ik zou hem niet snel in een top tien lijst zetten

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Hier ook nog een Nederlands artikel over deze lijst:

De beste films volgens de beste regisseurs | Cineville

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

kappeuter schreef:

Hier ook nog een Nederlands artikel over deze lijst:

De beste films volgens de beste regisseurs | Cineville

Ja leuk. een aantal van die rijtjes had ik al gezien maar ook een paar niet. Ik kan me soms eigenlijk net zo over de consensus als over de minder voor de hand liggende keuzes verbazen. Maar goed, ik vind Scorsese geweldig, dus ik ben erg beniewd naar de films uit zijn top 10. Ik heb ze nog niet allemaal gezien.

maxcomthrilla

• 15578 berichten
  • 2842 stemmen

Saaie lijst, Vertigo de beste film allertijden? Ik vond dat nou typisch een film die de tand des tijds niet heeft doorstaan, veel slordigheden, dan begreep ik de keuze voor Citizen Kane nog meer. Tokyo Story en 2001: A Space Odyssey in de Top 3 bij de regisseurs is veel terechter.

Fijn dat The Man With The Movie Camera het zo goed doet en dat Mulholland Dr., Fa Yeung Nin Wa, Beau Travail, Stalker & Satantango fors terrein winnen. En prachtig dat Bergman er ongenadig hard van langs krijgt met zijn simpele, achterhaalde en zwaarmoedig gebrachte levenswijsheden. De kenners zijn nog niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.