- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Sight & Sound toplijsten
Sight & Sound toplijsten
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Touki Bouki was voor velen denk ik wel weer zo'n (her)ontdekking op DVD. Voor mij persoonlijk iig wel en Mark Cousins heeft de film recent nog beschreven in zijn Story of Film.
Resnais nergens te bekennen is... opvallend, op zijn minst. Wellicht heeft Mulholland Drive het dit keer toch gewonnen van Marienbad in de categorie "hermetische films die wel gewoon prettig zijn om naar te kijken en waar je nog lang over door kan discussieren" 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
What did we learn from the Sight & Sound poll?
Heb de hele top 100 nu gezien. En daarin vallen nog een paar redelijk recente films op (na 1990). Beau Travail, Yi Yi en A Brighter Summer Day bevinden zich in de onderste helft. Uitstekende keuzes vind ik.
Net niet in de lijst (maar wel in decennium top 10 lijstjes): Tree Of Life, Tropical Malady, Cache, Werckmeister Harmoniak,West of the Tracks, The Turin Horse, The Death of Mr. Lazarescu, Wall-E, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, Russian Ark, Spirited Away, There Will Be Blood, . Three Colours Blue, Pulp Fiction, Chungking Express, Goodfellas, Breaking the Waves en The Thin Red Line
Malick, Denis, Tarr en Weerasethakul. 
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
69 - Blue Velvet – 23 votes
73 - L'eclisse – 22 votes
Overigens , vreemd dat ook Hsiao-hsien Hou niet in de top 100 staat ...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik vind 't verrassend om Partie de campagne en Sayat Nova terug te vinden in de top 100. Zeer terecht!
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Volgens mij de eerste keer dat ik iemand een zeer Japanse film als een zeer universele film zie omschrijven
Dat is niet zo tegenstrijdig als het klinkt. Wat ik bedoel is vooral dat het mooi is dat juist een zeer Japanse film iets universeels heeft in zijn kern, waardoor die kennelijk zomaar verkozen kan worden tot beste film in een grote internationale poll.
P.S.: Waar kan ik de complete top 100 vinden. Ik vind hem niet op de site van Sight & Sound. Daar gaat het maar tot de 50.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
De top 100 kun je vinden in mijn post. Ik heb hem uit een ander forum waar iemand hem uit het tijdschrift haalde.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ja, ik zag hem bij jou al, maar ik vroeg me vooral af of er geen officiële link was, maar kennelijk dus niet.
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Kun je Sight & Sound eigenlijk ergens in NL kopen?
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
In Amsterdam waren er drie boekhandels - ik weet niet of dat nog steeds is - zoals The English Bookstore en op het Spui zit ook een boekhandel die hem verkoopt. Samen met vele andere Engelstalige filmbladen zoals Fangoria, SFX, Total Film en Empire.
Om er een te proberen zou je bijvoorbeeld via de site van Sight & Sound een exemplaar kunnen nabestellen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook gaan voor de Digital Edition.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Hier is de top 10 van Michael Mann :
Apocalypse Now (1979)
Battleship Potemkin (1925)
Citizen Kane (1941)
Dr. Strangelove (1964)
Biutiful (2010)
My Darling Clementine (1946)
The Passion Of Joan Of Arc (1928)
Raging Bull (1980)
The Wild Bunch (1969)
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Martin Scorsese
8 1/2 (1963)
2001: A Space Odyssey (1968)
Ashes And Diamonds (1958)
Citizen Kane (1941)
The Leopard (1963)
Paisan (1946)
The Red Shoes (1948)
The River (1951)
Salvatore Giuliano (1962)
The Searchers (1956)
Ugetsu Monogatari (1953)
Vertigo (1958)
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Overigens , vreemd dat ook Hsiao-hsien Hou niet in de top 100 staat ...
Of Zhang Ke Jia.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3565 stemmen
Biutiful (2010) voor Michael Mann !? Heb deze film niet gezien, maar lijkt me op het eerste zicht toch een vreemde keuze.....
Persoonlijk blijf ik fan van "Blik op Zeven" (Patrick Duynslaegher) waarin bijna al deze films worden besproken. Enkel jammer dat het stopt in 1995 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hier is de top 10 van Michael Mann :

Fikret8
-
- 6169 berichten
- 4233 stemmen
Dit zou mijn pretentieuze Sight & Sound top 10 inzending zijn geweest (per deccenium). 
The Passion Of Joan Of Arc (1928)
Modern Times (1936)
Jour de Fête (1949)
Rashomon (1950)
Last Year at Marienbad (1961)
Il Conformista (1970)
Nostalghia (1983)
L' Appartement (1996)
Mulholland Dr. (2001)
The Tree Of Life (2011)
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Biutiful (2010) voor Michael Mann !? Heb deze film niet gezien, maar lijkt me op het eerste zicht toch een vreemde keuze.....
Persoonlijk blijf ik fan van "Blik op Zeven" (Patrick Duynslaegher) waarin bijna al deze films worden besproken. Enkel jammer dat het stopt in 1995
Ik heb de film ook niet gezien , maar in mijn ogen is het een zeer vreemde keuze . Ik heb de film niet gezien , omdat hij zeer pessimistisch en depressief schijt te zijn .
Michael Mann houdt wel van ' mooie ' films . Biutiful (2010) schijnt een ' esthetische ' film te zijn en handheld geschoten ( cinéma vérité-stijl ) .
Ook Avatar (2009) is een vreemde keuze . Ik heb veel waardering voor Mann , maar dat slaat echt nergens op ...
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Alles valt in het niet als je de favoriete film van Terrence Malick kent, Xgogax. 
Hier de rest van het artikel.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En Tarkovsky had bewondering voor een film als The Terminator...
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Lijkt me op zich ook niet zo gek, mensen hebben doorgaans bewondering voor zaken die ze zelf niet kunnen maken. Alles wat volledig in je eigen straatje past kan je naar eigen inschatten meestal beter. Al is Zoolander toch wel een erg opvallende keuze, wel leuk.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Een erg mooie lijst. Stuk voor stuk prachtige films, maar nog wel enkele die ik nog niet heb gezien. Het enige wat mij zorgen ''baart'' is het volgende:
Net niet in de lijst (maar wel in decennium top 10 lijstjes): Wall-E
Voor mij een erg vreemde keuze en meteen de enige film die in schril contrast staat met al die kwaliteitsfilms.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Een zeer interessante lijst. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen voor de eindlijst van They Shoot Pictures, Don't They?, die ik beschouw als ultieme lijst. Op dit moment zie ik Citizen Kane nog steeds als algemeen gezien de beste film aller tijden, maar wellicht komt dat ook doordat Vertigo er meer gedateerd uitziet en wat knullige scènes bevat. Sowieso zie ik die film niet als meesterwerk van Hitchcock.
Wat verder opvalt aan een aantal individuele lijstjes is de terughoudendheid van een aantal stemmers om films van generatiegenoten (en met name Amerikanen) op te nemen in hun lijst. Of dit een vorm van jaloezie is, is moeilijk te beoordelen.
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Wall-E kreeg extreem goede recensies, neo. Beste ooit voor Pixar volgens mij. En de lijst gaat heel veel invloed hebben op de TSPDT-lijst. De Sight & Sound lijstjes zijn heel belangrijk in de samenstelling. Maar ik betwijfel of Citizen Kane daar ook van een afgaat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat ik erg vreemd vond. Erg matige Pixar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ben juist erg blij verrast met de vermelding van Wall-E. Wat mij betreft de beste Pixar en al sinds zijn release een vaste waarde in mijn top 100.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
alle post en links met plezier gelezen, tsja dan is het zo 3.15 uur. Veel is al gezegd maar ik voeg graag toe dat ik het jammer vind dat M is verdwenen van de lijst.
Ook naar mijn mening een van de beste zo niet de beste pixar ooit.. Geweldige film. Maar ik zou hem niet snel in een top tien lijst zetten
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Hier ook nog een Nederlands artikel over deze lijst:
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Hier ook nog een Nederlands artikel over deze lijst:
Ja leuk. een aantal van die rijtjes had ik al gezien maar ook een paar niet. Ik kan me soms eigenlijk net zo over de consensus als over de minder voor de hand liggende keuzes verbazen. Maar goed, ik vind Scorsese geweldig, dus ik ben erg beniewd naar de films uit zijn top 10. Ik heb ze nog niet allemaal gezien.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Saaie lijst, Vertigo de beste film allertijden? Ik vond dat nou typisch een film die de tand des tijds niet heeft doorstaan, veel slordigheden, dan begreep ik de keuze voor Citizen Kane nog meer. Tokyo Story en 2001: A Space Odyssey in de Top 3 bij de regisseurs is veel terechter.
Fijn dat The Man With The Movie Camera het zo goed doet en dat Mulholland Dr., Fa Yeung Nin Wa, Beau Travail, Stalker & Satantango fors terrein winnen. En prachtig dat Bergman er ongenadig hard van langs krijgt met zijn simpele, achterhaalde en zwaarmoedig gebrachte levenswijsheden. De kenners zijn nog niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.